Sokáig az utángyártott piacon fellelhető meghajtás-készletek jobbára különféle típusú láncokat és hagyományos, ám különböző anyagú vagy színű lánckerekeket jelentettek. Az utóbbi időben azonban már a rezgéscsillapítóval ellátott kimeneti (első) fogaskerekek is megjelentek a szegmensben.
Vajon utóbbi típus, vagy a hagyományos lánckerék bizonyul jobb választásnak?
A gumi tompítóval ellátott lánckereket gyakran használják a motorkerékpárokban az első, vagyis a gyári szereléshez. A tipikus, hagyományos társaikhoz képest sok előnyük van, de hátrányuk is akad.
Előnyök és hátrányok
A gumi rezgéscsillapítóval ellátott lánckerék legnagyobb előnye a zajcsökkentés és a láncvezetés stabilizálása. Növelheti a készlet tartósságát és csökkenti a motorkerékpár alkatrészeihez továbbított rezgéseket. Például a sebességváltó kimeneti tengelyének csapágyai is profitálnak ebből. Bizonyos mértékig a rezgéscsillapítóval ellátott lánckerék kompenzálja a lánc károsodását (csökkenti az egyenetlenül feszített lánc rezgését). Ezenkívül a fogaskerekek élettartama – a felhasználás módjától függően – akár hosszabb is lehet, mint az ilyen megoldás nélküli alternatíváké.
Azonban alkalmazásuknak természetesen több hátránya is van. Ezek közül az egyik legjelentősebb a hagyományos lánckeréknél magasabb ár, illetve a termékcsoport korábban szegényes elérhetősége.
Konstrukció
A hagyományos lánckerék egy darabból készül.
A rezgéscsillapítóval ellátott megoldások esetében a rögzítő perem és a fogazott elem külön készül, a két részt egy nagy szilárdságú (de elasztikus) gumi elem köti össze, amely csillapítja a rezgéseket, vibrációt. Ez a kialakítás rugalmasságot tesz lehetővé a fogak és a lánc függvényében, ezáltal csökkenti a hajtáslánc feszültségét és rezgéseit.
Acél lánckerekek esetében a feszültség a láncról a lánckeréken keresztül a váltó kimeneti tengelyére kerül.
Érdemes megvenni?
A rezgéscsillapítóval ellátott lánckerék alkalmazása javítja a vezetés kényelmét (csökkenti a rezgéseket és a zajokat), növeli a lánc és a sebességváltó kimeneti csapágyainak tartósságát (különösen helytelenül beállított vagy kopott lánc esetén), és lehetővé teszi a hajtás erőátvitelének harmonikusabb munkáját. Az árkülönbség a lánckészlet cseréjének teljes költségével összevetve marginális, és pontosan ugyanazt a technológia kerül alkalmazásra, mint az első szerelésnél.