Miért mutat többet az autó sebességmérője?

Az autók sebességmérője gyakorlatilag mindig többet mutat a valós sebességnél, illetve ha valami nem stimmel, a legrosszabb az, ami az emberrel történhet: pontos értéket mutat. Természetesen agyafúrt barkácsolók át tudják verni, a kulcsszó: tuning.

Az első kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: azért mutat többet, mert a szabályok szerint soha sem mutathat kevesebbet. Ez viszonylag egyszerűen megmagyarázható, a vezető sosem hiheti azt, hogy mondjuk ötvennel megy, és közben a valós sebessége inkább hatvan. Ennek vannak praktikus okai, például ne legyen mire hivatkozni a rendőrnél, amikor megjön a csekk, illetve perelgetősebb népeknél a gyár a gatyáját is kártérítésre költhetné, ha ilyen történne. Továbbá mégis ez az adat az alapja a sebességhatároknak.

ora.gif

Az előírások tehát elsőként kötik ki, hogy lefelé soha nem tévedhet, de meghatároznak egy felső határt is: 50 km/h felett a kijelzett sebesség nem térhet el a sebesség+10 százalék+4 km/h értéknél, vagyis mondjuk 100 km/óránál ez 100+10+4, azaz 114 km/óra lehet. Vagyis olyan sincs, hogy jön egy kínai autógyár, amelyik el akarja hitetni a néppel, hogy ők mennyire gyors kocsikat gyártanak, és 100 helyett 150-et mutat az órájuk, csak hogy azt hidd, gyorsabban mész.

Jogos az a kérdés is, hogy a mai autók jó részében van GPS, az újakban pedig akkor is beszerelik, ha nem rendeltél navigációt, hiszen a kötelező segélyhívó a GPS-koordinátákat küldi el a segélyhívó-központnak. Márpedig ha van GPS, és az tud sebességet mérni, miért nem azt használjuk? Amikor átmész a VÉDA alatt, akkor is a Waze által kiírt tempót nézed, nem?

Mit mér, ha nem sebességet?

De kezdjük az elején: a sebességmérő természetesen nem a sebességet méri, annál sokkal primitívebb szerkezet. Valójában, ahogy például egy bringakomputer is, a kerék fordulatszámát méri. Ha tudjuk, mekkora a kerék, akkor elvileg tudjuk a kerületét, vagyis azt, hogy egy kerékfordulattal hány métert tesz meg, azt is tudjuk, mennyi idő alatt, vagyis némi matekkal kiszámolható a sebesség. Ezzel a módszerrel egész pontosan meghatározható például a vonatok sebessége, tekintve, hogy az acél kerekek átmérője jó közelítéssel állandónak vehető. A gumikerék viszont rohadtul nem ilyen.

2021.06.17.