Az esőérzékelő egy vezetősegítő rendszer, amely leveszi a vezető terhelését azáltal, hogy eső esetén automatikusan bekapcsolja az ablaktörlő rendszert és ezáltal jelentősen javítja a jármű biztonságát és kényelmét. Az esőérzékelőt járművekbe a 90-es évek közepén kezdték beépíteni, és azóta a modern járműelektronika állandó jellemzője.
A Kombinált eső – fényérzékelő: felépítés és működés
Kezdetben az esőérzékelőt a visszapillantó tükör magasságában az első szélvédő belsejére építették be, a vezető látóterén kívül. Az érzékelő területén belül az érzékelő észleli, ha esik az eső, és továbbítja az információkat az ablaktörlő vezérlő elektronikájához. Az ablaktörlő frekvenciája a szakaszos ablaktörlő beállításban ezért automatikusan alkalmazkodik az eső intenzitásához. Így a vezető kézi beavatkozása ma már többé-kevésbé felesleges.
A kombinált esőfény-érzékelő két funkciót kombinál egy modulban:
- Eső észlelése és az ablaktörlő automatikus vezérlése
- A környezeti fényerő rögzítése és a jármű világításának automatikus be- és kikapcsolása
Az esőérzékelő általában a kormányoszlop kapcsolójának szakaszos vagy automatikus ablaktörlő funkciójának aktiválásával aktiválódik (2. ábra).
A világításkapcsoló AUTO állásba fordításával (nappali menetfény automatikus vezérlése) aktiválódik a fényérzékelő, és a világítás a környezeti fényerőtől függően be- vagy kikapcsol (3. ábra).
Az esőérzékelő
Az esőérzékelő opto-elektronikus mérési módszerrel érzékeli a csapadékot a szélvédőn. Az érzékelőelem tartalmaz egy vagy több fénykibocsátó diódát (adó), egy prizmát és egy fotodiódát (vevő). A fénykibocsátó dióda által előállított fénysugár egy prizmán keresztül jut át a szélvédőhöz, a szélvédő külső felületén többször visszaverődik és továbbítja a fotodiódára.
Az érzékelő helyzetének és a száraz szélvédő felületének kombinációja lehetővé teszi a fénysugár maximális visszaverődését (4. ábra).
A szélvédőn lévő esőcseppek annyiban változtatják meg a visszaverődési tulajdonságokat, hogy az összes fénysugár már nem éri el a célpontját, és a vízcseppek eltérítik őket (5. ábra).
Minél nagyobb az eső intenzitása, annál kevesebb fény jut el a fotodiódához. Az értékelő elektronika a besugárzással kiszámítja a szélvédőn lévő eső mennyiségét és továbbítja a szélvédő elektronikájából szükséges információkat az ablaktörlő sebességének szabályozásához. Az érzékelő folyamatosan végez méréseket, hogy a törlés egyedileg igazodjon a csapadék mennyiségéhez. Ha az elöl haladó jármű heves esőjét vagy permetét észleli, a rendszer automatikusan az időszakos beállításról a legmagasabb ablaktörlő beállításra vált.
A fényérzékelő
A külső fényviszonyokat opto-elektronikus detektorral mérik. A szenzor egy upstream szűrőüveg segítségével különleges hullámhosszokat rögzít, hogy megkülönböztesse a mesterséges és a nappali fényt. A környezeti fényt és az elülső megvilágítást két érzékelő méri, amelyek egymástól függetlenül működnek.
A jármű körüli megvilágítást a környezeti fényérzékelő segítségével rögzítik nagy térszögben (6. ábra).
A jármű előtti fényerősséget az elülső fényérzékelővel kis szögben rögzítik (7. ábra).
Ehhez az érzékelő vevőjellemzőit össze kell hangolni a telepítési helyzettel. Egy speciális algoritmus használja az érzékelők adatait és a jármű elektronikájából származó további információk beépítésével érzékeli a különböző fényviszonyokat (nappali, éjszakai, alkonyati vagy alagúton / hídon való áthaladás), és ennek megfelelően kapcsolja be vagy ki a nappali menetfényt.
A moduláris felépítés miatt akár öt funkció is integrálható az esőfény-érzékelők jelenlegi generációjába.
Az eső és a fény rögzítésén túl a következő érzékelő funkciók is választhatóak:
PÁRAÉRZÉKELŐ
A páraérzékelő átadja a légkondicionáló egységnek a szélvédő belső oldalán mért relatív páratartalmat és hőmérsékletet. Ezeket az információkat a légkondicionáló vezérlő egység értékeli a jármű belsejében lévő légkondicionálás, például a szélvédő automatikus szellőzésének vezérlése érdekében.
NAPÉRZÉKELŐ
A napérzékelő rögzíti a szélvédőn keresztüli vezetőképességet, amely befolyásolja a vezetőt és az utast, és továbbítja ezt az értéket a légkondicionáló vezérlőegységének. Az információkat kiértékelik a vezérlőegységben, és felhasználják a légkondicionálás vezérlésére a jármű belsejében. A napérzékelő térérzékelési területe nagyjából egy félgömbnek felel meg, amelyet a szélvédő dőlése előre dönt.
MŰSZERFAL KIJELZŐ VILÁGÍTÁS
Egy további érzékelő (HUD – head up display) rögzíti a jármű előtti megvilágítást. Ennek a HUD érzékelőnek a vevőjellemzői alacsonyabbak, mint az elülső érzékelő jellemzői, és összehasonlíthatók a vezető látószögével. Ha a járműben van egy műszerfal kijelző, akkor ez az információ felhasználható a szélvédőre vetített kijelző fényerősségének beállításához. Az aktuális fényviszonyoktól függően a kijelző olvashatósága optimalizált a vezető számára.
A SZÉLVÉDŐ ÁLLAPOTÁNAK ALKALMAZÁSA
Az esőérzékelő tartósan alkalmazkodik az érzékelő területén a megfelelő szélvédő állapothoz. A karcolások vagy szennyeződések okozta életkorral kapcsolatos jelváltozásokat az érzékelő és / vagy a vezérlőegység szoftverének megfelelő adaptációs rutinjai veszik figyelembe. Az érzékelő nem képes észlelni a vezető és az utas által megtekintett különbségeket a szélvédő és a szélvédő között.
Az érzékelőelembe beépített fűtőberendezés is megakadályozza a téves értelmezést a nedvesség kondenzációja esetén. Az érzékelők új generációi infravörös fényt használnak, ezért a szélvédő színezett részeihez is felszerelhetők.
IDŐJÁRÁSI VISZONYOK
Az érzékelő nem képes megkülönböztetni a havat és a jeget az esőtől. Ha havazik, az érzékelő / ablaktörlő tulajdonságai összehasonlíthatók a nagy esőcseppekkel. Ha a szélvédő jeges és a jármű áll, a törlést a külső hőmérséklet függvényében kiiktatja. Annak megakadályozása érdekében, hogy a szélvédő törlésre kerüljön menet közben, a vezetőnek ki kell kapcsolnia a rendszert és kézzel kell működtetnie az ablaktörlőt.