A GKN a világ egyik legnagyobb és legrégebbi múltra visszatekintő autóipari beszállítója. A Spidan például a cég egy jól ismert márkaneve. Az alábbiakban listába szedtünk pár tényt a GKN-ről, amelyek jól reprezentálják a cég komoly szerepét az autóiparban:
- A világ autógyártóinak 90%-a alkalmazza a GKN alkatrészeit.
- Az új autók 50%-át GKN alkatrészekkel gyártják
- A cég 17 éve áll az elektromos hajtáslánc megoldásainak élvonalán
- A GKN 31 éve jelen van a Kínai piacon is
A GKN a motorsport történelem kimagasló eredményeihez is nagyban hozzájárult, egészen az 50-es évektől kezdve.
1950: Ian Appleyard megnyerte a rangos „Alpine Rally”-t, Jaguar XK120-as sportautójában. Ez az autó több GKN hajtómű alkatrészt is tartalmazott. Abban az időben az XK120, melyet a 120 km / h-s maximális sebességéről neveztek el, a világ egyik leggyorsabb sorozatgyártású autója volt. A következő évben, 1951-ben, Appleyard visszatért az Alpine Rally-ra, és ismét megnyerte azt. Ezzel a Jaguar XK120-as sportikonná vált egy teljes generáció számára.
1967: A Ford előző évi híres 1-2-3-as befejezése után az újonnan továbbfejlesztett Ford GT40 Mk IV nyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt. Egy 7 literes V8-as motor segített a GT40 Mk IV meghajtásában, melynek maximális sebessége 220mph volt. A verseny 90. percétől kezdve a GT40 uralta a pályát, egészen a fináléig. Az autó GKN féltengelyekkel volt felszerelve, melyek magas ellenállósága jól jött ezen a hosszú futamon. Fél évszázaddal később az új 2017-es Ford GT ismét GKN hajtótengelyekkel lett felszerelve.
1972: A GKN saját autót épített, amely a nagy teljesítményű autóalkatrészei tesztágya lett. Ez az autó az FFF100, amit a GKN ABS-el, összkerék-meghajtással és egy 7 literes Chrysler Hemi V8-as motorral látott el. Az autó a Jensen FF módosított változata volt (a legelső sorozatgyártású autó, amely összkerék-meghajtású rendszert tartalmazott). A 600 lóerős GKN FFF100 megdöntötte a közúti autók 0-100-0mph világrekordját nedves aszfalton 12,2 másodperces idővel, amelyet aztán száraz aszfalton 11,5 másodperccel döntött meg ismét. Ez 8 másodperccel jobb idő volt, mint az előző rekord.
1983: Richard Noble megdöntötte a szárazföldi sebességi rekordot a Thrust 2 néven ismert sugárhajtású autóval. A Thrust 2 fejlesztése előtt Noble mérnök volt a GKN-nél, ekkor éppen a Thrust 1-et fejlesztette. Ez a kapcsolat volt az alapja a GKN támogatásának, melynek köszönhetően a Thrust 2 projekt meg is valósult. Noble-nek öt évnyi fejlesztésbe telt, míg végre elérte álmát, hogy megdöntse a szárazföldi sebességrekordot. 1983. október 4.-én 633 km / h sebességgel száguldott a nevadai Black Rock sivatagban.
1988 és 1990 között a GKN a győztes XJR9 és XJR12 Silk Cut Le Mans versenyautókat féltengelyekkel és alumínium kardántengelyekkel látta el. 40 évvel azután, hogy a klasszikus XK120 sikert aratott az Alpesi Rally-n. Ez szépen demonstrálta a GKN és a Jaguar közti folyamatos partnerség eredményét az motorsportban.
1995: Colin McRae minden idők egyik legnagyobb rally versenyzője, aki 1995-ben megnyerte a World Rally Championship-et. Járműve a Subaru Impreza 555 volt, amely GKN féltengelyekkel, kardántengelyekkel és kardánkeresztekkel futott.
A Dakar-rally a világ egyik legszélsőségesebb motorsport-versenye. Stephane Peterhansel nyerte a versenyt egy Mitsubishi Pajero-val 2004-ben és 2005-ben is. Ez az autó GKN féltengelyekkel volt felszerelve. Ezek a féltengelyek kellően tartósnak bizonyultak a rally extrém hatásaival szemben.
2012: A GKN első nagy sikere az elektromos motorsportban, a „Pikes Peak International Hill Climb”- on. A Toyota Motorsport P002 versenyzője nyerte az esemény elektromos jármű kategóriáját. Az autót két GKN EVO axiális eMotor hajtotta, melyek 1200 Nm nyomatékkal szolgáltak.
2014: A GKN technológiájának köszönhetően győzött az Audi a Le Mans-i 24 órás versenyen. A győztes Audi R18 e-tron Quattro GKN elektromos lendkerekével volt felszerelve, amely rendkívül hatékony és tartós kinetikus energia-visszatöltő rendszert biztosított.
2015: Húsz évvel Colin McRae híres WRC-győzelme után a GKN tovább épít rally alapjaira. A Dakar Rally legjobb 13 csapatának járműve is GKN féltengelyeken és kardántengelyeken futott, az összes nevező 70% -ával együtt.
2017: A GKN visszatért a pályára, mint a Panasonic Jaguar Racing hivatalos partnere a Formula E-ben.
Forrás: https://www.gknautomotive.com/en/gkn-formula-e/history/