Az írás összefoglalja az autóüvegek ellenőrzésekor elvégzendő lépéseket és segítséget nyújt a megfelelő szakvélemény kialakításához.
Az autóüvegek között a szélvédő van kitéve legnagyobb sérülésveszélynek. Napjaink autóiban a szélvédő egy laminált üvegszerkezet, mely legtöbbször valamilyen ragasztási megoldással van a karosszériába rögzítve. A laminált szélvédő két réteg üveget tartalmaz, melyek között egy speciális PVB fólia található. A fólia tartja együtt az üvegrétegeket. Törés esetén a kis darabokat szintén a fólia tartja össze, amelyek így nem jelentenek veszélyt a járműben tartózkodókra.
A laminált szélvédő azonban nem csak a szerkezet egybemaradásával szolgálja a biztonságot, hanem jelentős mértékben járul hozzá a karosszéria ellenálló-képességéhez is. Szintén megkerülhetetlen a szélvédő, ha a légzsákok megfelelő működéséről van szó. Ahhoz ugyanis, hogy a légzsákok kellő ellenállással tudják az előre lendülő testet érő erőhatásokat tompítani megfelelő alátámasztást kell számukra biztosítani. Ezt a támaszt a szakszerűen beragasztott, ép szélvédőtől és a műszerfaltól kapják. Mégis a szélvédő biztonságra gyakorolt leginkább nyilvánvaló hatása az átláthatóságukkal kapcsolatos. Egy szerkezetileg stabil, szakszerűen beragasztott szélvédő is komolyan veszélyeztetheti a járműben utazók biztonságát, ha szennyeződések, apróbb sérülések miatt csak korlátozottan átlátható vagy bizonyos fényviszonyok esetén úgy szórja a beeső fényt, hogy az a járművezetőt a kilátásban zavarja.
Az ellenőrzésnek az alábbi tételekre kell kiterjednie:
- üvegsérülés, kőfelverődés, repedés,
- torzítás,
- opálosodás,
- a szélvédőbe integrált eszközök hibája,
- a szélvédő nem átlátszó részeinek hibája,
- többi üvegfelület.
KŐFELVERŐDÉSEK
A kőfelverődések megbontják a szélvédő szerkezetét, akár jelentősen is gyengíthetik azt. Emellett a beeső fényt megtörik, így kitakarhatják a látómező egy részét vagy kedvezőtlen fényviszonyok esetén elvakíthatják a vezetőt. A kőfelverődések jó arányban javíthatóak. A 100 forintos érménél nem nagyobb kiterjedésű és a következőt típusba tartozó kőfelverődések javítását célszerű megpróbálni, amennyiben a sérülés nem a vezető látómezejében van, illetve ha egyéb sérülésekkel nem kísért. (Legfeljebb 3, a vezető látómezején kívüli sérülés javítása ajánlott.) A javítható típusok: A javítás sosem eredményez 100%-os optikai helyrállítást, és a javítási folyamat során fennáll a szélvédő elrepedésének kockázata is. A repedések, a kőfelverődésekkel ellentétben (bár a repedéseket is a legtöbb esetben a felverődő tárgyak okozzák, vagy egy meglévő sérülésből „fejlődnek” ki) nem javíthatók. Minden esetben a szélvédő cseréje javasolt.
TORZÍTÁS
A szélvédő optikai torzítása adódhat az üveg széleinél pl. a struktúra görbületéből, de a vezető látóterében lévő torzítás gyártási hiba. Míg az előbbi a görbült felületek természetes fénytörési velejárója, addig az utóbbi termékhiba, ami émelygéshez, fejfájáshoz, rosszulléthez is vezethet. Ha ezek a panaszok előfordulnak, akkor mindenképpen javasolt a szélvédő cseréje. – karcok Bár a karcok nem gyengítik a szélvédő szerkezetét, mégis indokolttá tehetik a szélvédők cseréjét. A karcok polírozással történő eltávolítása nem javasolt, mert ezzel nagyobb bajt, az üveg torzítását okozhatjuk. Karcok számtalan módon keletkezhetnek: felverődő tárgyaktól, a levegőben előforduló apró szennyeződésektől, az autómosóban vagy épp az ablaktörlő lapátoktól. A karcok rontják a szélvédő átláthatóságát, csökkentik a látótávolságot, kedvezőtlen fényviszonyok esetén akár a tükröződések el is vakíthatják a vezetőt.
OPÁLOSODÁS
A levegőben lévő szennyeződések, porszemcsék menet közben a homokszóráshoz hasonló hatásnak teszik ki a szélvédőt. Ennek eredményeként a fény prizmaszerűen tükröződik a vezető előtt, ami könnyen elvakíthatja, például lenyugvó nap esetén, vagy éjszaka a szembeforgalom fénye. Ez jellemzően az idősebb vagy sokat futó járműveknél fordulhat elő. Ilyenkor a szélvédő cseréje javasolt.
A SZÉLVÉDŐBE INTEGRÁLT ESZKÖZÖK HIBÁJA
Ugyan biztonsági következményei nincsenek, de a gépjármű nyújtotta komfortot jelentősen csökkentheti, ha valamely a szélvédőbe integrál eszköz nem működik. A gépjármű átvizsgálása során ezért érdemes kipróbálni a szélvédőfűtést, illetve a szélvédőbe integrált antennát. Ezek működési zavara esetén további autóvillamossági vizsgáltok szükségesek a hiba okának kiderítéséhez. Amennyiben a hiba kimutathatóan a szélvédőben van, akkor a szélvédőt cserélni szükséges!
A SZÉLVÉDŐ NEM ÁTLÁTSZÓ RÉSZEINEK HIBÁJA
A szélvédő szélein körben látható sötét színű sáv nem csupán esztétikai célt szolgál. Ez védi ugyanis a szélvédő ragasztót a nap UV sugárzása ellen.
Ahol a takarás nem teljes ott a ragasztó egy idő után elöregszik. Ez beázáshoz, de szélsőséges esetben akár a jármű szerkezetének meggyengüléséhez is vezethet. A modern járművekben a szélvédőre számos alkatrészt illesztenek. Már rég nem csak a visszapillantó tükörről van szó. A különféle szenzorok, kamerák mind a szélvédőre ragasztott tartókra illeszkednek. Ezek sérülése csökkenti a jármű által nyújtott komfortot (rezonanciáktól elkezdve akár a berendezés meghibásodásáig) és jellemzően önállóan nem javíthatók.
TÖBBI ÜVEGFELÜLET
Az edzett üvegek (oldal és hátfalüvegek) sérülése minden esetben az üvegalkatrész teljes megsemmisülésével (szilánkokra hullásával) jár. Amennyiben a lejáró üvegek működésében észlelünk hibát, akkor az az emelő mechanika vagy a kapcsolódó elektronika meghibásodását jelenti. Hátfal üvegeknél előfordulhat a fűtés csatlakozó vagy a fűtőszál sérülése. A leszakadt csatlakozó kétkomponensű ragasztóval helyreállítható, a szakadt fűtőszál pedig fémtartalmú festékkel kijavítható.
A Saint-Gobain egyike a világ legrégebbi vállalatainak, története 1665-ig nyúlik vissza. A Saint-Gobain Sekurit már 80 éve meghatározó OEM gyártó a járműüveg szegmensben. A Saint-Gobain Autover az alkatrészpiacot látja el járműüvegekkel, ragasztókkal és minden más szükséges kigészítővel. Üvegeinket a Saint-Gobain Seit gyártja. A Saint-Gobain Autover 1990-ben jöt létre, és mára 26 országban van jelen, ahol több mint 4 millió üveggel látja el partnereit.
Forrás: Saint-Gobain Autover, Autotechnika, 2019. október