A modern haszongépjármű motoroknak hatékonyan kell működniük egyre nagyobb teljesítmény és a lehető legkisebb károsanyag kibocsátás mellett. Ezen tényezők hatására a nyomás és a hőmérséklet igencsak magas értékeket érhetnek el a motoron belül. A megfelelő hűtésben nagy szerepet játszik a vízpumpa, amely tömítései közül a tömszelence a legérzékenyebb és egyben a legfontosabb is. Ez az apró alkatrész a vízpumpa tengelyén helyezkedik el és tömítésként szolgál a vízszivattyú csapágya és a hűtőfolyadék között.
Méretéhez képest a tömszelence viszonylag sok részből áll. A rajta áthaladó tengely körül tömítőgyűrűk helyezkednek el, amelyek nyomás hatására oldalirányban nekifeszülnek a tengely felületének. A nyomás legtöbbször egy nyomórugó segítségével valósul meg. A tömítőgyűrűk magas minőségű, kopásálló anyagokból készülnek, például szilikonból, grafitból vagy kerámiából. Amennyiben egy gyártó az alacsonyabb árak érdekében a tömítőgyűrűk anyagára kevesebbet költ, úgy a várható élettartam nagyban megrövidülhet. Mivel a tömítőgyűrűk mozgásban vannak, így a köztük lévő kenés elengedhetetlen. Ezt úgy oldják meg a gyártók, hogy kenőanyag záróközeget juttattak be a gyűrűsorok közé.
Normális, ha szivárgás lép fel a tömítőgyűrűk között, ez azonban annyira kicsi, hogy a folyadék továbbra is elpárologhat a szivattyúban. Egy vízelvezető nyílást is találunk a vízpumpában, arra az esetre, ha a hűtőfolyadék bejutna a tömszelence mögött lévő szabad részre. Mindennek fejében, egyes esetekben apró párologtató tartályokkal vannak felszerelve, melyekben a hűtőfolyadék összegyűlik és a szivattyúban marad, amíg az el nem párolog.
Forrás: https://blog.febi.com/en/slide-seal-ring-for-the-water-pump-small-part-great-importance/