KÁLI AUTO-MOTOR MÚZEUM

A múzeum története egy 1987-ben vásárolt Harley Davidson FXRS Low Rider motorral kezdődött, amit hazaköltözéskor Kaáli nem adott el, inkább áthajózta Magyarországra. Ugyanígy járt az 1989-ben vett Jaguar XJS sportkocsija és az az 1977-es Cadillac Coupe de Ville, ami sokáig napi használatú gépkocsija volt az Amerikában praktizáló orvosnak. Három jármű pedig már szinte kész kollekció, aminek láttán adta magát az ötlet:

Nem sokkal később jött egy merész gondolatom, hogy azokat a családi járműveket, amelyekhez személyes emlékek is kötnek, megpróbálom megszerezni.

Az elmúlt évek alatt hazai veteránautós szakemberek segítségével állt össze az azóta is folyamatosan gyarapodó gyűjtemény, az ő színvonalas restauráló munkájuk, szaktudásuk nagyban hozzájárult a nagyjából száz évet átölelő autótörténeti múzeum létrejöttéhez.

A sokak támogatásával folyó gyűjtőmunka motorokkal kezdődött:

Tízéves voltam, amikor édesapám vett egy ezüsttankos Csepel 125 motorbiciklit, amivel, mint a háború utáni első családi járművel, 1954 nyarán körbemotoroztuk a Balatont.

A leendő múzeum első hazai darabja tehát egy ilyen motor lett. A kis Csepelt 1958-ban váltotta egy Pannónia T, majd 1963-ban egy Pannónia T1, ilyen motorok beszerzésével folytatódott a kollekció gyarapítása, a kezdeti sikerek után pedig sorra jöttek az ikonikus hazai és külföldi gyártású motorok, majd a huszadik század automobilizmusát szépen reprezentáló keleti és nyugati gépkocsik is.

A magánmúzeummá alakított gyűjtemény két szinten foglal helyet a házban: fölül a motorkerékpárok terme, alul, garázsszinten két nagy helyiségben az autók. A múzeumot csak meghívásos alapon lehet látogatni, az emlékkönyvbe írt sorok tanúsága szerint aki ide eljut, az csodálattal telve, nem ritkán elérzékenyülve távozik a kollektív történelmi élmények újraélése után: beülni egy rég elfeledett autótípusba – „amilyen a nagypapának is volt”, „amivel horgászni jártunk apával” – gyakran megindító élményt jelent.

Ami pedig a leginkább lenyűgöző, az autók és motorok makulátlan állapota. A kiállított járművek nyilvánvalóan hatalmas munka befektetésével lettek felújítva és vannak folyamatosan karban tartva: szinte kivétel nélkül üzemképesek, sőt érvényes forgalmi engedélyük, rendszámuk is van. Az alábbi fotók magukért beszélnek.

2020.08.14.