Inter Cars – Független márkaszerviz Egerben

 Az egri Volkswagen márkaszerviz házon belül alakíthatott ki Q-Service pontot a konszernen kívüli autók fogasára.

Igen ritka, hogy egy szerződésekkel szigorúan szabályozott, járműmárkával való együttműködésbe beleférjen az, hogy típusidegen autókat is vihetnek oda javításra. Ez a különleges együtt állás valósult meg az Automobil-Eger ’97 Kft telephelyén, ahol jól megfér egymás mellett a Volkswagen márkakereskedés és szerviz, valamint a Q-Service márkafüggetlen javítópont is.

Történelmi távlatok

A történet még 1972-ben kezdődött, amikor hasonló néven, de állami tulajdonban működött a cég elődje. Montvai Zsolt ügyvezető igazgató büszkén mutatott rá, hogy tavaly ment nyugdíjba az a kollégájuk, akinek első munkahelye is ez a szerviz volt, tehát 44 évet töltött el gyakorlatilag ugyanazon a munkahelyen.

A rendszerváltást követően a korábbihoz hasonló elnevezéssel alapítottak kft-t, amely Peugeot és Nissan márkakereskedésként és szervizként kezdett működni a megyeszékhelyen. Később a Porsche Hungáriával kezdődött együttműködés, és márkacsoport szervizeként működtek tovább. Jelenlegi telephelyükre 2010-ben költöztek, ezzel együtt letisztult a kínálat is: Volkswagen kereskedés és szerviz, valamint Skoda márkaszerviz tevékenységet végeznek.

A bővüléshez nem csak hely szükséges

Az ügyvezető külön kiemelte, hogy a munkaerő megszerzését és megtartását soha nem bízta a véletlenre ez a vállalkozás. Ő maga is, és többen a cégnél itt voltak tanulók, valamint most is foglalkoztatnak még iskolába járókat, a képzés náluk folyamatos.

Az utolsó bővüléskor megnyitották saját vizsgasorukat, új emelőt és szerszámokat szereztek be, valamint új munkaerőt is hadrendbe állítottak, ez volt a várakozási idő csökkentésének kulcsa.

Külön foglalkoztunk a beszélgetés során a bővülés nehézségeivel. Montvai Zsolt szerint nem csak az a baj, hogy kevés a megfelelő munkaerő, hanem néhány évig kemény versenyhátrányt jelentett az, hogy náluk csak és kizárólag teljes bérre bejelentett kollégák dolgoznak, és így a fizetés jelentős része kerül járulék formájában az államhoz.

2017-re az a helyzet alakult ki, hogy ez a szerviz legális keretek között is jobb fizetést kínál alkalmazottainak, mint a még mindig féllegálisan működő „maszek” versenytársai.

Ahogyan körül néztünk a telephelyen úgy láttuk, hogy minden irányból kihasználták a telek méreteit és adottságait, ezért felmerült a további bővülés kérdése. Az ügyvezető is megerősítette, hogy a rendelkezésre álló helynek bizony megvannak a fizikai határai, de ilyenkor jut szerephez az okos szervezés. Megfelelő mennyiségű alkalmazottal eltolt, vagy akár két egész műszakban is tudnak dolgozni, így kihasználva a rendelkezésre álló kapacitást.

Igény az igényességre

Ahogyan korábban arról szó esett, nem csak a konszernen belüli autóval rendelkező ügyfelek szerették volna, hogy ha az autóik rendezett, igényes körülmények közé kerülnek, hanem a paletta többi színe is helyet keresett magának. A Porsche Hungária engedélyével ezért csatlakoztak a Q-Service, márkafüggetlen javítói hálózatához. Bár a Q-Service hálózathoz tartozásnak is megvannak a feltételei, ezeket – márkaszerviz lévén – amúgy is teljesítették, már csak a hálózat logóinak kellett helyet találni, no meg maguknak az ügyfeleknek. Előbbiek a homlokzaton, utóbbiak pedig a külön a Q-Service látógatóinak fenntartott helyiségben kaptak helyet, a Q-Service ügyfelek autónak javítása és karbantartása pedig a külön erre dedikált szerelőálláson zajlik.

Maradó ügyfelek

A jót könnyű megszokni – szokták mondani. Q-Service-ként (is) működve többé nem tart attól a márkaszerviz, hogy a garanciaidő letelte után többé nem találkoznak az ügyfelekkel, hiszen – bár a két szerviz ugyanazzal az óradíjjal működik – a függetlenség az alkatrész felhasználásban is tartogat lehetőségeket.

Az ügyfélkör azokkal is bővült, akiknél a családban már valamelyik itt autó rendszeresen itt tett szervizlátogatást, de a más márkához tartozó többi családi négykerekű eddig máshol lett szervizelve.

Tudni kell nemet mondani

Az ügyvezető pontosan ismeri a márkák ügyfélmegtartó taktikáit. Sok – főleg a prémiumkategóriába tartozó – gyártó már az időszakos karbantartási előírásait is úgy alakítja ki, hogy az kizárólag a márkaszervizben elérhető gépparkkal lehet elvégezni: célszerszámok, gyári diagnosztika, miegymás… Ezért kiemeli, hogy szó sincsen arról, hogy ők mindent elvállalnának, van olyan dolog, amihez egyszerűen nincsen eszközük, vagy nem is értenek hozzá, hiszen annyira sajátos, márkaspecifikus tudást igényelne.

A bónuszrendszer nagyon jól ki van találva

Az Inter Cars-hoz tartozó Q-Servicek bónusz rendszerét külön is kiemeli az igazgató, mert az alkatrész megrendelések utáni forgalomból, csaknem teljes egészében fedezhető a szerviz szerszám, vagy éppen garázstechnikai igénye.

Az arányokról annyit még megtudtunk, hogy bár a cég portfóliójának legnagyobb részét továbbra is a márkaszerviz tevékenység teszi ki, ez az arány nem változik, tehát a független szervizrészleg együtt nő a Volkswagen márkaszervizzel.

Az Automobil-Eger ’97 Kft. külön köszönetet érdemel, mivel mind 2019-ben, mind az idei esztendőben kiváló házigazdája volt az Autószerelők Országos Tanulmányi Versenye és az Inter Cars által szervezett Young Car Mechanic nemzetközi tanulmányi verseny egri regionális döntőjének is. Patinás helyszín, kiváló házigazda, nagyszerű körülmények. Ahová mindig jó visszatérni!

2020.07.01.