OLAJKÉSZLET-OPTIMALIZÁLÁS MOBIl MOTOROLAJOKKAL

A korszerű motorok és az előírásaiknak megfelelő motorolajok fejlesztését napjainkban több alapvető tényező határozza meg. Ezek közül a legkön – nyebben nyomon követhető a nyújtott olajcsere-periódus, hiszen az újabb gépjárműveknél már általánosnak tekinthetők a 25–30 ezer kilométeres, esetleg ennél is hosszabb csereintervallumok.

Az üzemanyag-megtakarítás és a környezetvédelmi szempontból fontos alacsony károsanyag-kibocsátás szintén meghatározó tulajdonságai a korszerű gépjármű-kenőanyagoknak. Ha mindez nem lenne elég, a motorok gyártói is számos követelményt támasztanak a felhasználható olajokkal szemben.

Nincs könnyű dolga annak, aki az előírások erdejében szeretne eligazodni, de még ennél is nehezebb eldönteni azt, hogy egy szervizben milyen típusú kenőanyagokat érdemes készleten tartani. Napjainkban már nem lehet minőségi szolgáltatást biztosítani úgy, ha csak a régi, „mindenbe rakható” SAE 10W-40-es motorolajat tartja raktáron egy szerviz. Annál inkább igaz ez, mivel az újabb fejlesztésű motorokban akár kárt is okozhat az ilyen típusú kenőanyagok alkalmazása, ezért szükség van az újabb gépjárművekhez is alkalmazható, korszerű motorolajokra.

De akkor milyen termékeket tartson raktáron egy független szerviz, amikor szinte minden újabb motorhoz más, új típusú motorolajat írnak elő? Amennyiben nem egy márkaspecifikus, esetleg 1–2 kiemelt márkára szakosodott műhelyről van szó, hanem egy független autószervizről, akkor nagyon jól át kell gondolnunk, hogy milyen motorolajra van szükségünk ahhoz, hogy a lehető legtöbb gépjármű-tulajdonost ki tudjuk szolgálni, viszont a motorolajkészletet se kelljen felduzzasztani a szükségesnél nagyobb mértékben.

Az ExxonMobil, mint a prémium minőségű Mobil motorolajok gyártója, természetesen figyelemmel kíséri a nemzetközi változásokat és a személygépjármű-fejlesztéseket, így a legújabb igényeknek megfelelően, a független szervizek számára is többféle megoldást kínál. Ezek közül első helyen említhetjük a Mobil 1 ESP 5W-30 motorolajat, amely ACEA C2 és C3 specifikációival a hazánkban használt korszerű, alacsony károsanyag-kibocsátású személyautók motorolaj-előírásai nagy részének képes megfelelni. Ez a két kategória lefedi a VW, a PSA és a Fiat csoportok, valamint a Mercedes és a BMW környezetbarát motorolaj előírásait is. Az olaj GM dexos2 elfogadással is rendelkezik, amely az Opel és a Chevrolet típusokban is biztosítja a problémamentes felhasználást, ezáltal a hazai gépjárműpark olajigényének a jelentős része lefedhető egyetlen kenőanyagtípus készleten tartásával.

Ha bővíteni szeretnénk a portfóliónkat, akkor kiegészítésként jó választás lehet az ACEA C4 specifikációnak megfelelő Mobil Super 3000 Formula R 5W-30 motorolaj, amellyel már a legújabb Renault és Nissan gépjárművek előírásainak is meg tudunk felelni, ezzel tovább bővítve a szervizelhető gépjárművek körét. A Mobil 1 ESP 5W-30 olajnál valamivel egyszerűbb formula a Mobil Super 3000 XE 5W-30, amely a legtöbb esetben a fenti termékkel azonos alkalmazásokban használható, azzal a kivétellel, hogy nem rendelkezik a VW-csoport részecskeszűrős előírásaival, viszont alkalmas a hagyományos PD TDI motorokban történő felhasználásra.

Amennyiben régebbi, főként részecskeszűrő nélküli személyautók szervizelése a cél, akkor a Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30 olaj egy jó választás lehet. Ez a motorolaj alapvetően a 2014 előtti Ford gépkocsik részecskeszűrős és anélküli motorjaihoz kifejlesztett kenőanyag, amely egyaránt alkalmas Jaguar és Land Rover gépkocsikban történő felhasználásra is, de ACEA A5/B5 specifikációi révén kiváló kenést biztosít számos tengerentúli, japán és dél-koreai autó motorjában, így csökkentve a felhasznált kenőanyagok számát. Japán autók említése esetén nem mehetünk el az egyre népszerűbb és egyre elterjedtebb hibrid kategória mellett sem. Ezen gépjárművek esetén rendszerint könnyűfutású, nagyon alacsony viszkozitásszintű motorolajat ír elő a gyártó, amely feladatra az Ilsac GF-5 specifikációval rendelkező Mobil 1 0W-20 kenőanyag egy kiváló megoldás lehet.

A statisztikák azonban még mindig azt mutatják, hogy a hazai kenőanyag-felhasználásnak továbbra is a hagyományos, SAE 10W-40-es motorolajok képezik a legjelentősebb részét, így használatuk, készleten tartásuk a független szervizek számára is elkerülhetetlen. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a régebb óta használt, sok kilométert futott gépjárművek szervizelése során a Mobil Super 2000 X1 10W-40 típusú motorolaj lehet az az általánosan használható kenőanyag, amellyel az idősebb motorok elvárásait is maradéktalanul teljesíteni tudjuk.

A Mobil kenőanyagok tehát a márkafüggetlen szervizekben univerzális motorolajként is kitűnően használhatók, lehetővé téve ezáltal szinte minden gépjárműtípus szervizelését, a kenőanyag-logisztika és -raktározás egyszerűsítését, a felhasznált kenőanyagok számának csökkentését.

A személyautója motorjához megfelelő motorolaj típusát mindig ellenőrizze a jármű gépkönyvében!

Forrás: Autotechnika, 2019 Május

2020.05.14.