A nyomógombos vagy az érintőképernyős a jobb?
Rádió és klíma – régebben nagyjából e két funkció kezelése adta ki a gombok többségét egy autóban. Mára milliónyi más funkciót, navigációs rendszert, biztonsági asszisztenseket, applikációkat, mobiltükrözést, sőt mesterséges intelligenciát is kellene vezérelni egy igazán modern autós infotainment-rendszeren.
A számtalan funkció miatt eltűnőben vannak a hagyományos gombok, tekerők, az autók kijelzői is inkább a mobiltelefonok, tabletek sémáját követve működnek. Hogy mennyire használhatóak, azt a brit What Car? magazin próbálta meg letesztelni.
Húsz rendszert vizsgáltak meg annak alapján, hogy mennyire biztonságosan használhatók menet közben. Azt figyelték többek között, hogy mennyire vonja el a sofőr figyelmét a klímapanel kezelése, egy útvonal kiválasztása, majd törlése és a hangvezérlés, amivel egy benzinkutat próbáltak megkeresni.
A teszt alapvetése az volt, hogy ha egy rendszerrel 10 másodpercig kell szöszmötölni óránként 50 kilométeres sebességnél, akkor a sofőr 139 méteren keresztül nem csak a vezetésre figyel.
A próbák során kiderült, hogy az érintőképernyőkön tovább tart egy-egy művelet végrehajtása, mint hagyományos gombok segítségével. A klímát jellemzően kétszer, a navigációt akár négyszer annyi ideig is babrálták az érintőképernyős egységeken.
A teszt végén összeállítottak egy listát annak alapján, hogy mi mennyi időre vonta el a figyelmet a vezetéstől.
Az első 10 helyezett listája a következőképpen néz ki a What Car? tesztje alapján, zárójelben az elért pontszámmal.
10. Škoda Kamiq – Amundsen 9.2 colos kijelzővel (21/30)

9. Opel Corsa – Multimedia Navi Pro 10 colos kijelzővel (22/30)

8. Hyundai Ioniq – Bluelink 10.25-colos kijelzővel (22/30)

7. Ford Fiesta – Sync3 FordPass Connect (23/30)

6. VW Passat – Composition Media, 8-colos kijelzővel (24/30)

5. Mazda 3 – Mazda Connect 8.8-colos kijelzővel (25/30)

4. Audi Q3 Sportback – Virtual Cockpit Plus

3. Porsche Panamera – Connect Plus & PCM (27/30)

2. Mercedes-Benz CLA – 10.25-colos kijelzővel (27/30)

1. BMW 3-as – Live Cockpit Professional (28/30)

A lista további 10 helyezettje:
11. Jaguar XE – Touch Pro Duo (21/30)
12. Volvo S60 – Sensus (20/30)
13. Toyota Corolla – Touch 2 (20/30)
14. Nissan Juke – Nissan Connect (19/30)
15. Honda CR-V – Honda Connect (18/30)
16. Lexus RX – 12.3-colos kijelzővel (18/30)
17. Peugeot 508 SW – Connected 3D Navi (17/30)
18. Škoda Citigo-e iV – kijelzője (16/30)
19. Fiat 500X – Uconnect Live (14/30)
20. MG ZS – 8 colos kijelzője (12/30)
Forrás: hvg.hu