Alacsony viszkozitású olajok: hol a határ?

Napjaink autóiban egyre kisebb méretű, de – a turbófeltöltő segítségével – egyre nagyobb teljesítményű motorok találhatóak, de ez nem mehet a megbízhatóság és az élettartam rovására.

Alapelvként kezelhetjük, hogy a motornak ki kell szolgálnia a jármű teljes élettartamát. Kézenfekvőnek tűnik a motorok hatásfokát kisebb viszkozitású „vékonyabb” olajok alkalmazásával javítani, de ennek megvan a maga árnyoldala: túl alacsony viszkozitási értékű olaj használatával növekedésnek indulhat a kopás.

Az Autómérnökök Szövetsége (Society of Automotive Engineers; SAE) összeállította a motorolajok viszkozitási listáját. A viszkozitást ’SAE XW-XX’ jelölés azonosítja – az első rész az alacsony hőmérsékleten mérhető viszkozitást jelöli: minél kisebb ez szám, annál kisebb hőmérsékleten használható az olaj; más szavakkal, annál kevésbé hajlamos besűrűsödni hidegen. A második rész a melegen (100 oC fokon) mérhető viszkozitást jelöli, arra utal, hogy az olaj mennyire képes melegben ellenállni az „elvékonyodásnak”. Egy 5W-30-as olaj hidegben kevésbé sűrűsödik be, mint egy 10W-30-as olaj. Egy 5W-30-as olaj magasabb hőmérsékleten „vékonyabb” mint egy 5W-40-es olaj.

Az elmúlt öt év motorolajokra vonatkozó követelményeiben egyértelmű lépés tükröződik a kisebb viszkozitású olajok irányába. Tíz éve a korszerű motorokban elterjedten az 5W-30-as motorolajokat használtuk, de ez napjainkra megváltozott. A jelenleg gyártott motorok számottevő részéhez valamilyen 0W-20-as olaj használatát írják elő. Öt éve még ez volt a legkisebb szabványban rögzített viszkozitási osztály, de egyre nőtt az autógyárak igénye a hatásfok javítására, így a SAE kiegészítette a listáját a 0W-16-os, 0W-12-es és a 0W-8-as osztályokkal.

A motorolajok számos különböző feladatot látnak el. Az elsődleges célokat a súrlódás csökkentése és a kopással szembeni védelem jelentik.  Az alacsonyabb viszkozitású motorolajok hozzájárulhatnak a súrlódás csökkentéséhez, így javíthatják a motor hatásfokát, az üzemanyag hatékonyságot. Az egyre vékonyabb olajok tervezését és kifejlesztését sürgető nyomás növeli az olajokban alkalmazott adalékanyagokkal szemben támasztott igényeket, és ezt a Castrol mérnökei is tudják. Az egyre kisebb viszkozitási értékű olajok használatával a motorban megnő a fémes érintkezések kockázata, vagyis fokozott figyelmet kell fordítani a megfelelő védelmet nyújtó adalékcsomag összeállítására.

Az autószalonokban már megjelentek azok az autók, amelyeknek a motorjaihoz 0W-16-os olaj használatát javasolják. Jelenleg itt húzódik a határ, de a tervezőasztalokon már körvonalazódnak a még kisebb viszkozitású motorolajokkal működő motorok. Ha szembesülünk ezeknek az olajoknak a folyékonyságával, akkor nehéz elképzelni, hogy képesek ezzel a viszkozitási értékkel biztosítani a korszerű, nagy teljesítményű motorok kifogástalan védelmét. Mégis, mindez lehetséges mivel az olajok nem csak „vékonyabbá”, hanem ezzel párhuzamosan erősebbé is válnak.

Az igazi kérdés, hogy melyik az a viszkozitás, amellyel még biztosítható a motor hatékony működése? „A SAE skálán jelenleg a 0W-8 a legkisebb szabványba foglalt viszkozitási osztály és úgy tűnik, hogy ez elég is lesz a belátható jövőre,” mondja Paul Beasley, a Castrol Pangbourne-beli kutató központjának technológiai szakértője.

Az egyeztetések középpontjában a belsőégésű motorok jövője áll.  Mennyi idejük van még hátra? A jelenlegi becslések növekvő piacot jeleznek. A teljes járműpark az elkövetkező 20 évben várhatóan megduplázódik. A járművek meghatározó hányadában helyet kap valamilyen elektromos hajtás, de a tisztán akkumulátorral működő járművek kivételével motorolajra továbbra is szükség lesz.

„Jelenleg a 0W-8-as olaj valószínűleg elegendő,” ismétli Beasley. „Lehet, hogy a belsőégésű motorok hátralévő jövőjére is elég, de ezt nem most kell meghatároznunk. Dolgozunk az egyre kisebb viszkozitási értékű motorolajok fejlesztésén. Túltekintünk az autógyárak által jelenleg igényelt viszkozitáson, mert tisztában kell lennünk a lehetőségeinkkel arra az esetre, hogy ha valamelyik OEM partnerünk még kisebb viszkozitású olaj iránt érdeklődik. Meggyőződést kell sugároznunk és be kell mutatnunk, amit addig tanultunk.”

Beasley biztos benne, hogy a jövő a kisebb viszkozitású olajoké. „Egyre alacsonyabb viszkozitású, de kellően erős olajokat alkotunk. Mindenhol egyre keményebb feltételek mellett és egyre „vékonyabb” olajokkal kell megoldanunk a kenést,” fejezte be Beasley.

 

2019.12.17.