Toronycsapágy, a gólyaláb felső rögzítése
A Macpherson felfüggesztés számos alkatrészből áll össze, hogy egy komplex egységet képezzen. Az autógyártók nagyon kedvelik és ezt a technológiát választják a legtöbbször az egyszerűsége és alacsony gyártási költségei miatt.
Ennek a felfüggesztésnek a fő része egy hosszú teleszkópos cső, amely magába foglal egy gátlót. Ez általában porvédővel van ellátva, hogy megakadályozza a szennyeződések bejutását és megvédje a gátlószár tömítéseit.
Az egység mereven csatlakozik a tengelycsonkhoz vagy a szerelvényhez, és a tetején elfordul általában egy felső csapággyal, hogy lehetővé tegye a kormánymozgást. A csapágy a felfüggesztés felső felfogatási egységének szerves részét képezi, amely tömítésként és rögzítőpontként működik a felfüggesztés és a jármű karosszériája között. (1. ábra)
A TORONYCSAPÁGY FUNKCIÓJA
A toronycsapágy felső rögzítése ragasztott gumi persely, amely a gátló tetejére van szerelve és a jármű alvázához van rögzítve. Ez a felfüggesztés egyik lényeges része. A támasztószerkezetek része lehet egy csapágy vagy csapágylemez is, amely lehetővé teszi a kormányzott kerék elfordulását.
A toronycsapágy a kapocsként működik a rugó és lengéscsillapító között, csatlakoztatva az egységet a karosszériához. A csillapítási erőből külön a csapágy is kiveszi a részét, ami óvja a jármű belsejét a felfüggesztés és a közút zajától.
A toronycsapágyat úgy tervezték, hogy oldalsó irányban merevebb legyen. Ez pozitívan befolyásolja a vezetési dinamikát és a kormányzási reakciót, ami nagymértékben csökkenti a hajtáslánc és a felfüggesztés zaját, rezgését és keménységét. Ez biztosítja a maximális vezetési és utas kényelmet. Ehhez a toronycsapágynak biztosítania kell a lengéscsillapító rugó alacsony súrlódását és torzításmentes mozgását a kormányzás és kanyarodás során. Továbbá lehetővé teszi, hogy rugó saját magára visszaható nyomaték nélkül működjön. A toronycsapágynak
pozícionálnia kell a lengéscsillapító, rugó helyzetét, és segítséget kell biztosítania a lengéscsillapító teljes összenyomódásához.
Mindezt egy kompakt kialakítással kell elérnie, amelyet korlátozott hozzáférési helyhez optimalizáltak és egy zárt egységben szállítottak. Továbbá fontos, hogy karbantartásmentesnek is kell lennie.
A TORONYCSAPÁGY CSERÉJE
A felfüggesztési részek az élettartamuk alatt, a gátlók és rugók, több milliószor megnyúlnak és összehúzódnak, viselik az úthibák okozta hatásokat a vezetés ideje alatt. A sérült útfelületek jóval nagyobb negatív hatást gyakorolnak ezekre az egységekre. (2. ábra)
2. ábra
A toronycsapágy gyakran szétesik, megragad, vagy megrepedhet és ezáltal súrlódó zajt hallat a felfüggesztés felől.Ilyenkor előfordulhat, hogy csapágy kiszakad a gumiból és darabjaira esik. (3. ábra)
A gumi maga is elöregedhet, ami kellemetlen hangokat eredményez, ami miatt csökken a vezetési komfort.Ez nehéz kormányzást, instabil úttartást vagy túlzott holtjátékot eredményez a kormányzásban,illetve csökken a vezetési és fékezési biztonság. A gumirész külső sérülése
lehetővé teszi, hogy a víz bejusson a csapágyhoz és gyors elhasználódást eredményez. A következmény: túl sok holtjáték a csatlakozási pontoknál, ami a fentebb említett kellemetlen hangokhoz vezet.
MIÉRT a febi?
A toronycsapágy erőssége az itt alkalmazott rugalmas anyag és a megerősített fém tulajdonságaiból ered. Ez biztosítja a rugalmasságot és a szükséges merevséget. A 4. ábrán látható kép a febi 22639-es cikkszám metszetét mutatja a csapággyal. A febi toronycsapágyak OE minőségű gumiból készülnek és követik a járműgyártó pontos előírásait, ezzel biztosítva az optimális teljesítményt. Amikor ezeket a részeket cseréli, használja az OE minőségű febi pótalkatrészeket! A teljes toronycsapágy és felfüggesztés kínálatot megtalálhatja a következő weboldalon:
www.partsfinder.bilsteingroup.com
Megvásárolni pedig az Inter Cars webshopján, ide kattintva tudja őket.
A febi márka a bilstein csoport égisze alatt működik, több jelentős
márkák mellett.
További információk a következő helyen találhatók:
www.febi.com