Delphi – a fékerővesztés és ami mögötte van

Mi az a fékerővesztés, és hogyan előzhető meg?

Az „erővesztés” szó angol megfelelője a halványodás, amelynek jelentése a szótárban „fokozatosan halványabb lesz, vagy eltűnik” – ez nem olyasmi, amit egy biztonság szempontjából kritikus alkatrésszel kapcsolatban az ember hallani szeretne. A fékerővesztés azonban tényleges probléma. Igaz, hogy gyakrabban hallunk róla az utcai vagy pályán történő versenyzéssel kapcsolatban, de normál autók esetében is előfordulhat, különösen, amikor nagy sebességnél vagy nagyon megrakott autóval fékezünk. Emiatt fontos megérteni, hogy mi okozza – és ami még fontosabb, hogy mit tehet Ön, és mit tehetnek vásárlói a megelőzés érdekében.

Mi az a fékerővesztés?

A fékerővesztés a fékhatás átmeneti és hirtelen történő csökkenése, amelyet a rendszer ismételt fékezés miatti túlforrósodása okoz, nehéz raksúlynál vagy nagy sebességnél. A mechanikai vagy hidraulikai hiba által okozott fékhibától eltérően itt a rendszer általában jó állapotban van, és a fékhatás a probléma megoldása után visszatér – bár nem feltétlenül az előző szintre.

Mi okozza a fékerővesztést?

Ha egyszerűen akarunk fogalmazni, a fékek működésük során hővé alakítják a mozgási energiát. A rendszer a fék minden egyes használatakor hőt termel, ami normál vezetési feltételek között a légkörbe és más alkatrészekbe távozik, és ott eloszlik. Mivel azonban a mozgási energia a sebességgel négyzetesen arányosan nő, a nagyobb sebességnél, vagy nagyobb raksúlynál történő fékezéskor exponenciálisan megnő a rendszer igénybevétele – ezért jelentősen több hő keletkezik. Ez a megnövekedett hőmennyiség gyorsan összegyűlik a rendszerben, és ha nem távozik hatékonyan, az eredmény fékerővesztés lehet.

A fékerővesztés típusai:

Mielőtt megnéznénk, hogy hogyan tudjuk megelőzni a fékerővesztést, fontos, hogy megértsük ennek különböző típusait:

A fékbetét hatékonyságának csökkenése:

Minden fékbetétnek van egy optimális hőmérsékleti tartománya. Amikor ezen a tartományon kívül működik, a súrlódási anyag lényegében elkezd szétesni. Ennek eredményeként a fékbetétet összetartó ragasztóanyagokból gázt keletkezik, és ez a forró gáz vékony réteget alkot a fékbetét és a féktárcsa között. Emiatt a vékony réteg miatt a fékbetét tulajdonképpen lecsúszik a féktárcsáról. Átmenetileg csökken a féktárcsa és a fékbetét súrlódási együtthatója, és ezáltal a fékhatás is.

Ezeken a magasabb hőmérsékleteken a fékbetétekről vékony, egyenetlen rétegben súrlódó anyag is kerülhet a féktárcsa felületére. Amint a fékbetét a most már egyenetlen felületű féktárcsához dörzsölődik, egyenetlen hőfelhalmozódás keletkezhet a tárcsa felületén. Ha a hőmérséklet ezeken a területeken meghaladja a 650°C-ot, az öntöttvas szerkezete megváltozik, és egy vas-karbid nevű kemény anyaggá alakul át, amely kiemelkedéseket hoz létre az anyag felületén, ami szaggatott fékezéshez és a tárcsa idő előtti elhasználódásához vezethet.

Zöld vagy korai fékerővesztés:  

Az első néhány alkalommal, amikor az új fékbetétek magas hőmérsékletet érnek el, gázokat bocsátanak ki, és éppúgy, mint a fékbetét hatékonyságának csökkenése esetén, a súrlódás csökkenését eredményezik – ezt nevezzük zöld, vagy korai fékerővesztésnek. A jó hír az, hogy a korai fékerővesztés könnyen elkerülhető azáltal, ha a fékbetéteket kontrollált körülmények között hozzuk magas hőmérsékletre – ezt a folyamatot nevezzük a fékbetétek bekoptatásának. Ennek során a két érintkező felület egy vékony réteg súrlódási anyagot visz át egymásra – a fékbetét a féktárcsára, és fordítva – így összeilleszkednek és már kezdettől fogva optimális fékezési teljesítményt nyújtanak. A fékbetét hatékonyságának csökkenésével ellentétben a súrlódási anyagnak ez az egyenletes átvitele hasznos az új fékbetétek felszerelését követően.

A fékfolyadék gyengülése:

Ahhoz, hogy a fékek helyesen működjenek, és a fékpedál stabil maradjon, a fékfolyadéknak összenyomhatatlannak kell lennie. Ha azonban a folyadék a hosszas vagy erős fékezéstől felforr, akkor a benne található nedveség szintén felforr és gőzzé alakul. Mivel a gőz könnyebben összenyomható, mint a folyadék, a fékpedál végül egészen a padlóig nyomódik, így a fékerő csökken, vagy akár teljesen meg is szűnhet – a fékpedál többszöri, ismételt lenyomásával ebből valamennyit visszanyerhetünk. Tovább ront a helyzeten, hogy idővel a fékfolyadék vizet szív magába – és ahogy a folyadék nedvességtartalma nő, a forráspontja csökken, így megnő a fékfolyadék gyengülésének kockázata. Ha ügyfele a fékfolyadék gyengülését tapasztalta, engedje le a fékfolyadékot a féknyeregből, amíg tiszta fékfolyadék nem távozik belőle.

A fékerővesztés megelőzése:

A nagy teljesítményű vagy nehéz raksúllyal megterhelt járművek esetében rendkívül fontos, hogy olyan alkatrészeket használjunk, amelyek alkalmasak az erőteljesebb fékezéshez. Vegyük például a mi Delphi Technologies fékbetétjeinket. Több mint 130 különböző súrlódási összetevőt használunk, így a súrlódási anyagot kifejezetten ahhoz a járműhöz állítjuk össze, amelybe a fékbetét kerülni fog. Féktárcsáink bizonyítottan hatékony hűtési technológiával, így például irányított szellőzőnyílásokkal és keresztfuratokkal rendelkeznek, amelyek növelik hűlési kapacitásukat és a termikus sokkal szembeni ellenállásukat.

A szerelők feladata, hogy biztonságos környezetben mindig teljes közúti biztonsági vizsgálatot végezzenek, hogy megfelelő módon bekoptassák a fékbetéteket és féktárcsákat. Ehhez 10 ismételt fékezés szükséges, 60%-os fékteljesítménynél, 96 km/h sebességről 32 km/h-ra. Eközben próbálja elkerülni az erős, 100%-os fékezést, vagy az ABS aktiválását, és soha ne hagyja a lábát a fékpedálon – így elkerülheti a teljes megállást.

Néhány más, egyszerű lépést is ajánlhat ügyfeleinek a fékerővesztés kockázatának minimálisra csökkentése érdekében, amelyek ugyanakkor gazdaságosabb üzemanyag felhasználást is eredményeznek, és csökkentik az elhasználódást:

  • Kerülje el a fékek folyamatos használatát, mivel az ismételt használat könnyen a rendszer túlhevüléséhez vezethet.
  • Ha lehetséges, kerülje el az erős fékezést.
  • Lassítson – minél gyorsabban halad, annál többet kell dolgoznia a fékeknek.
  • Gondolkozzon előre, és számítson rá, ha le kell lassítania.
  • Könnyítsen az autón – minél nehezebb, annál többet kell dolgoznia a fékeknek ahhoz, hogy megállítsák a járművet.
  • Lejtőn lefelé, különösen vontatásnál, váltson alacsonyabb sebességfokozatba, és használja inkább a motorféket. Ha ez nem elég, húzódjon le az útról, és hagyja lehűlni a fékeket.
  • Az erózió kockázatának csökkentése érdekében pótolja a fékfolyadékot a gépkocsigyártó ajánlása szerint.
  • Ne felejtse el bejáratni a fékbetéteket, ha a szervizben ezt nem tették meg.

Ilyen egyszerű tanácsokkal nagyszerűen bemutathatja újonnan szerzett technikai tudását, és tartós kapcsolatot építhet ki ügyfeleivel, amely, mint a Delphi Technologies fékjei, soha nem veszti el erejét.

Bejegyzés közösségi oldalakon:

  • Mivel a fékek meghibásodása soha nem kívánatos, olvassa el tippjeinket azzal kapcsolatban, hogy hogyan előzheti meg a fékerővesztést:
    • Ne vigye túlzásba a fék használatát.
    • Fokozatosan csökkentse a sebességet, lassan nyomja le a fékpedált.
    • Gondolkozzon előre, és időben lassítson.
    • Könnyítsen az autóján.
    • Lejtőn lefelé váltson alacsonyabb sebességfokozatba.
    • Hosszú lejtőkön húzódjon le az útról, és hagyja lehűlni a fékeket.
    • Rendszeresen pótolja a fékfolyadékot.
    • Csak az adott alkalmazásra tervezett, az eredetivel megegyező minőségű alkatrészeket használjon.
    • Járassa be az új fékbetéteket.
  • Ha erős fékezés után, nagy raksúly mellett vagy hosszú lejtőn lefelé haladáskor hirtelen fékerővesztést tapasztal, tudja, mit kell tennie? Olvassa el a fékerővesztéssel kapcsolatos tippjeinket:
    • Váltson alacsonyabb sebességfokozatba, hogy a fékezés egy részét a motor végezze el.
    • Ha lehetséges, egy biztonságos helyen húzódjon le az útról, és álljon meg, hogy a fékek lehűlhessenek.
    • Ha járműve hagyományos kézifékkel rendelkezik, húzza be, hogy el ne induljon magától.
    • Gondolja végig a lehetséges menekülési útvonalakat – ez lehet egy kisebb út vagy egy enyhén lejtő mező.
    • Ha ilyet nem talál, keressen olyan terepet vagy tárgyakat, amelyek lelassítják az autóját, pl. bokrok és sövények.

2019.06.17.