SPIN-ON típusú olajszűrőkben háromféle szelep kaphat helyet. Alkalmazásuk az adott szűrő szerkezetétől függ, melyet a motor vagy a jármű gyártója szab meg. Ismerje meg az egyes szelepek funkcióját és tudja meg, hogy miért olyan fontos a működésük:
Visszacsapó szelep (Anti-drainback Valve)
Általában egy gumi membránból áll, mely a dobozos szűrő fedelének belső oldalához illeszkedik. Ez a membrán eltakarja azokat a nyílásokat, melyeken keresztül a szűrőbe befolyik a szennyezett olaj. A visszacsapó szelep feladata, hogy megakadályozza az olaj kijutását a szűrőből a motor leállításakor. A visszacsapó szelepre a motorház oldalába vagy tetejébe csavart szűrők esetén van szükség (amennyiben a szűrő fedele felfelé áll, úgy a szelep feladatát a gravitáció tölti be).
Biztonsági szelep (Bypass Valve)
Akkor kerül használatra, amikor a szűrő a csereidőszak be nem tartása, vagy a gépjármű alacsony hőmérsékleten történő beindítása miatt eldugul (amikor az olaj hideg és sűrű). A biztonsági szelep a nyomás megnövekedése miatt kinyílik, a feladata az olajellátás biztosítása a motor számára amikor az egymással együttműködő alkatrészek nem megfelelő kenésének veszélye áll fenn. A biztonsági szelep használata abból ered, hogy a motor számára jobb a szennyezett olaj, mint az olajellátás teljes hiánya. A kenőolaj hiánya a motor károsodásához vezethet.
ECO szelep (Anti-syphon Valve)
Védelmet nyújt az olaj szűrőről való lefolyása ellen a motor kikapcsolása után. Hasonló funkciót tölt be, mint a visszacsapó szelep – azzal a különbséggel, hogy a szelep a szűrő „tiszta oldalára” kerül. Emiatt a szűrő folyamatosan olajjal van kitöltve, függetlenül attól, hogy a motor be van-e kapcsolva vagy sem. A motor beindítását követően az Anti-Syphon Valve szelep jelentősen lecsökkenti az egymással együttműködő alkatrészek száraz súrlódásának idejét, mivel gyors olajellátást biztosít a motor számára.