fbpx

Hűtés haszongépjárművekhez  

2021-12-16T09:36:58+01:002021. december 16.|Címkék: |

0

A szigorú károsanyag kibocsátási normák és a fogyasztás csökkentését célzó lehetőségek keresése a fő tényezők, amelyek ma a teherautó-szektor fejlődését leginkább meghatározzák. Következésképpen egyre fontosabbá válik a hűtési funkció elemzés és optimalizálás integrált megközelítése.

Motorhűtő alkatrészek, modulok és rendszerek

Töltő levegő hűtők

A közvetett töltőlevegő-hűtési rendszerek rendkívül kompakt hűtőket használnak, amelyeket a különálló alacsony hőmérsékletű hűtőkör hűtőfolyadéka hűt. Mivel az alacsony hőmérsékletű radiátor nagy elülső felülettel rendelkezik és a hideg hűtőlevegő áramlása intenzíven hűti, nagyon alacsony töltőlevegő hőmérséklet érhető el. Kimagasló hatásfokuk miatt (a hagyományos töltőlevegő/levegőhűtőhöz képest) lényegesen kisebb méretekre tervezhetők és a motorra szerelhetők. Átmeneti vezetési körülmények között sokkal stabilabb beszívott levegő hőmérsékletet biztosítanak, és így hozzájárulnak az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez.

 

Hűtő modulok

Több motorhűtő alkatrészből, valamint a légkondicionáló áramkör részét képező kondenzátorból állnak. A hűtőmodul elsősorban egy radiátorból és a töltőlevegő-hűtőből áll. A közvetett (hűtőfolyadék-hűtéses) töltőlevegő-hűtési rendszerekben a töltőlevegő-hűtőt egy alacsony hőmérsékletű radiátor helyettesíti, amely a kondenzátor és a radiátor között helyezkedik el. A maximális hatékonyság érdekében minden alkatrész optimálisan illeszkedik. A modulok összeszerelése a jármű tervezési koncepciója szerint történik, ezzel csökkentve a fejlesztési, gyártási és logisztikai költségeket.

 

 

Alacsony hőmérsékletű radiátorok (Low Temparature radiators)

Egy közvetett töltőlevegő-hűtőrendszerben a töltőlevegő-hűtőből származó hő ahelyett, hogy közvetlenül a környezeti levegőbe kerülne, először egy különálló, alacsony hőmérsékletű hűtőkörön (LT hűtőkör) halad át, mielőtt az alacsony hőmérsékletű radiátor (LT radiátor) a környezeti levegőbe vezetné. A közvetett töltőlevegő-hűtőrendszer LT radiátora a motor hűtőmoduljára van felszerelve, és a teljesítmény feláldozása nélkül kompaktabban tervezhető, mint a közvetlen töltőlevegő-hűtő. Ennek az az oka, hogy a hő a levegőből a hűtőfolyadékba kerül. Az LT radiátor (alacsony hőmérsékletű hűtő) opcionálisan használható a hőmérséklet-érzékeny lítium-ion akkumulátorok, annak teljesítményelektronikája és hamarosan a hűtőkör kondenzátorának optimális hőkezelésére is.

 

Olajfűtő- és hűtőrendszerek

A MAHLE fűtő- és hűtőmodulok csatorna elosztása hőmérsékletszabályozást és a hűtőfolyadék-áramlás szűrését is képesek kezelni. A hűtőfolyadék áramlásának optimalizált csatorna elosztása biztosítja a hűtőfolyadékot a motor és a sebességváltó hőcserélőihez.

 

Radiátorok

A hűtőmodul legfontosabb eleme a radiátor, amely a radiátor testből és műanyag tartályokból áll az összes szükséges csatlakozással és rögzítő elemekkel. A hűtőtest általában alumíniumból készül, míg a hűtőfolyadék tartályok alumíniumból – akárcsak a hűtőtest – vagy üvegszál erősítésű poliamidból.

 

Termosztátok és vezérlőszelepek

A motorhűtési feladatok sokfélesége csak a felmerülő energiaáramlások intelligens szabályozásával valósítható meg. A különféle rendszereket és motorelemeket szükség szerint hűtőfolyadékkal kell ellátni. A modern rendszerekben ez különböző hőmérsékleti fokozatokkal és külön hűtőkörrel történik. A MAHLE intelligens vezérlőrendszerei, mint például a motor működési termosztátjai, igény szerinti és pontos hőmérsékletszabályozást biztosítanak, és ezáltal hatékonyabb működést, alacsonyabb fogyasztást, kisebb kopást és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást tesznek lehetővé.

Visco® ventilátorok és Visco® ventilátormeghajtók

Az elektronikusan vezérelt Visco® ventilátorokat számos járműben használják – a nehéz teherautóktól a kisteherautókig és az erős motorral rendelkező SUV-kig. Minden lényeges hőmérsékleti értéket érzékelnek hűtési és légkondicionálási célokra, és pontosan beállítják a ventilátor szükséges fordulatszámát. Ez a precíziós, igény szerinti vezérlés, miközben gyors reakcióidőt és alacsony alapjárati fordulatszámot biztosít a hajtás kikapcsolt állapotában, pozitív hatással van az üzemanyag-fogyasztásra, a vezetési kényelemre és a zajkibocsátásra.

A Visco® hibrid ventilátorhajtással a MAHLE kifejezetten a hibrid hajtásokhoz szabott megoldást kínál. A MAHLE technológia egyesíti a Visco® hajtás előnyeit az elektromos működtetés előnyeivel, beleértve a ventilátor teljesítményének igény szerinti szabályozását, a megnövelt hatékonyságot és az energiavisszanyerést.

 

 

Kipufogógáz-visszavezetés (EGR)

A NOx (nitrogén-oxid) kibocsátási határértékek teljesítésének egyik módja a hűtött kipufogógáz-visszavezetés (EGR) beépítése. Ez abból áll, hogy a fő kipufogógáz-áram egy részét elszívják a motor kimenete és a turbina között, lehűtik egy speciális hőcserélőben, és visszavezetik a töltőlevegő-hűtő után beszívott levegőbe. Ezáltal csökken a motor égési hőmérséklete, csökkentve az NOx képződését. EGR hűtőink kivételes termomechanikus szilárdságot, csökkentett kormosodási hajlamot és kiemelkedő fajlagos teljesítményt kínálnak. A nagy teljesítményű winglet (örvénylést csökkentő) csövek használatának köszönhetően rendkívül stabil EGR-hőmérséklet – és ezáltal jobb EGR-szabályozás – érhető el.

 

Elektromos hűtőfolyadék szivattyúk

A moduláris felépítésen alapuló MAHLE 12 V-os szivattyút kínál akár 450 watt elektromos energiafogyasztással és egy 48 V-os szivattyút 1 kW-ig.

Az egyedileg szabályozható, alacsony mechanikai veszteséggel rendelkező hűtőfolyadék-áramlásnak köszönhetően ügyfeleink jelentős üzemanyag-fogyasztás-csökkenést és akár 5%-kal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást (CO2) érnek el.

A kefe nélküli villanymotor, valamint a csapágykoncepció nagy megbízhatósággal gondoskodik a karbantartásmentes működésről. Emellett a közvetlenül hűtött elektronika maximális teljesítmény-kihasználást tesz lehetővé.

 

Forrás: https://www.mahle.com/en/products-and-services/commercial-vehicles/

 

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top