Használt haszongépjárművek piaci körképe

Ha új nincs a használt is jó. Ha már használt sincs? Új tehergépjárműveket kivárhatatlan szállítási határidőkkel kínálnak a gyártók, ezért sokan inkább a használt jármű vásárlása mellett döntenek. Sajnálatos módon viszont már azok a készletek is kifogyóban vannak, méghozzá egész Európában.

Alaposan megkeverte a lapokat a koronavírus járvány a járműpiacon. Tavaly tavasszal az első hullám ideje alatt jóformán befagyott a haszongépjármű piac, sokan már a meglévő megrendeléseiket is lemondták. Borús időknek nézett elébe az ágazat, így a járműgyártók is csak óvatos megrendeléseket továbbítottak a beszállítóik felé. Azonban az év második felétől a vártnál lényegesen gyorsabban éledt újra a piac a fuvarmegbízások folyamatosan növekvő trendjének következtében. A chipgyártók időközben új piacokat keresve a számítástechnika és a szórakoztató elektronika felé fordították figyelmüket, ott ugyanis a lezárások a közösségi szórakozási lehetőségek jelentős korlátozása miatt erőteljesen nőtt a kereslet. Ezek a változások világszerte általános félvezető hiányt okoztak, aminek következtében az idei évben sorra állnak le a termeléssel hosszabb-rövidebb kényszerszünetet tartva a személy és haszongépjármű gyártók. Az akadozó és elégtelen kapacitású gyártás miatt keresleti piac alakult ki, a szállítási határidők jelentősen kitolódtak. A fuvarozó vállalkozások ezért a fiatal minőségi használt haszongépjárműveket kezdték keresni, ám nagyjából napjainkra ezek a készletek is kifogytak. Természetesen a megnövekvő kereslet a használt gépek árát is jelentősen felhajtotta. A piaci szereplők arra számítanak, hogy az idei évben ez a helyzet változatlan marad. Várhatóan a következő évben megkezdődhet a piaci viszonyok rendeződése, de a régi megszokott kerékvágásba csak 2023-ban, vagy talán még később állhat vissza a piac. Íme egy rövid piaci körkép arról, miként vélekednek az egyes haszongépjármű márkáknál a kialakult helyzetről.

DAF

A Hungarotruck Kft. régiós szinten is kiemelt használtjármű központ és jelentős mennyiségben értékesít haszongépjárműveket. A használt jármű iránti igények fokozatosan növekedtek az új járművek megnövekedett szállítási idejének köszönhetően. Összességében a tavalyi évhez képest 20-30%-al emelkedtek a használt gépjárművek árai, ennek ellenére 700 használt járművet értékesítettek az idei év első felében. Leginkább a kis futásteljesítményű, legalább 450 lóerős vontatókat keresik az érdeklődők. A központ DAF First Choice program alatt fiatal, keveset futott, dokumentált előéletű, kétszáz pontos átvizsgáláson megfelelt használt járműveket kínál egy évig vagy 150 ezer kilométerig Európa szerte érvényesíthető teljes körű vagy hajtáslánc garanciával. Ez mellé gyors és ügyfélközpontú ügyintézés társul. A járműveket félkészítő szervizhálózat egyedi igények kielégítését is igyekszik teljesíteni, kiegészítő kényelmi és egyéb berendezések beépítésével. A most induló akciójuk garantált visszavásárlással ötvözve nyújt vonzó havi díjakat az érdeklődőknek. Globálisan a DAF arra számít, hogy a félvezetők és az egyéb alkatrészek hiánya nem oldódik meg rövid távon, így a gyárak kapacitása továbbra is korlátozott marad. Ez használtpiaci szempontból rövid távon akár még előnyt is kovácsolhat a cégnek tudtuk meg Dalman Pétertől, a Hungarotruck Kft. használtjármű-értékesítési vezetőjétől.

MAN

Az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. az idei év első felében az új teherautóknál körülbelül 50%-al több használt tehergépjárművet értékesített. Szintén beszédes adat, hogy az idén az év első felében több használt járművet értékesítettek, mint a megelőző év első 9 hónapjában. Mostanra már a használt járműves készleteik is kezdenek kifogyni, így meglehetősen nehéz megfelelően kiszolgálni az ügyfeleket. Elsősorban a kevesebbet futott eszközök iránt mutatkozik nagy igény, nemzetközi fuvarozásra legfeljebb 400 ezer, belföldi fuvarozásra maximum 600 ezer km-t futott járműveket keresnek az ügyfelek. A cég hazai képviselete is ráépíti a hidraulika rendszert a nyerges vontatókra, amelyek így billencses feladatok ellátására is képesek lesznek. Az MAN Top Used márkanév legfeljebb 4 éves és 500 ezer km-t futott jó állapotú, dokumentált előéletű járművet takar, amelyet a cég új gumiabroncsokkal, frissen szervizelve, friss műszaki vizsgával ad át. Az MAN fix havi díjazású finanszírozást és 36 hónapra visszavásárlási garanciát ad a Top Used használt járművekre, tehát az ügyfelek kiszámítható költségekkel, minimális kockázattal üzemeltethetik ezeket. Mindezt még beszámítási és egyéb akciókkal is kiegészítik. Az MAN azzal számol, hogy a jelenlegi piaci helyzet továbbra is fennmarad, tehát a közeljövőben is nagy kereslet várható a használt járművekre, de sajnos a készletek már kifogytak, nyilatkozta Lehoczki András, az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. használtjármű értékesítési igazgatója.

 

Mercedes-Benz

A Pappas Autó Magyarország Kft. az új járművek szállítási határidejének jelentős kitolódása miatt a használt járművek terén jelentős keresletnövekedést, ezzel együtt pedig áremelkedést tapasztalt az idei év első felében. Bizonyos szegmensekben az áremelkedés mértéke a 15-20%-ot is elérte. A cég közel 300 használt haszongépjárművet értékesített az idei év első hat hónapjában, beleértve a félpótkocsikat is. Ez másfélszeres növekedést jelent a tavalyi év első feléhez képest. Az ügyfelek jellemzően távolsági fuvarozásra alkalmas nyerges vontatókat keresnek 3-6 éves korig, legfeljebb hatszázezer km futással, normál és mega kivitelben egyaránt. Ezek a 20 és 45 ezer Euro közötti ársávot képviselik. A Pappas Autó Magyarország Kft. minőségi használt haszonjárműveit Truck Market név alatt találhatják meg az érdeklődők. Ezek biztos beszerzési forrásból származó, leellenőrizhető előéletű járművek, amelyeket sokszínű választékban, jól képzett munkatársak prémium minőségű kiszolgálással értékesítenek.  A járműveket egy független szakértő a Dekra vizsgálja át, majd maximálisan felkészítve vehetik át ezeket az ügyfelek, akár egyedi igények megvalósításával, személyre szabott finanszírozási megoldásokkal és másik haszongépjármű beszámításával. A hirtelen jött áremelkedés után, az új járművek gyártási helyzetének normalizálódása esetén valószínűsíthető megtorpanás és áresés. A járművek hosszúságára vonatkozó új európai szabályok miatt is várható némi értékcsökkenés a jelenlegi bulldogfülkés modellek kínálatában, magyarázta Kovács Péter a Pappas Autó Magyarország Kft. járműértékesítési igazgatója.

 

Renault

A használt járművek iránti kereslet felfutása váratlanul érte a piaci szereplőket, ugyanis ez még a járvány előtti időszakhoz képest is jelentős mértékű. Mivel a rendelkezésre aálló használt tehergépkocsik száma viszonylag korlátozott, a növekedés leginkább a vételárban jelenik meg, nem a darabszámban. A Renault Trucks hazai érdekeltsége az idei első félévben kétszáz használt járművet értékesítet, ami 10%-os növekedés a korábbi évek ugyanezen időszakához képest. Most az ügyfelek számára az elsődleges szempont a minél kisebb futásteljesítmény, hiszen az új járművek alternatívájaként kénytelenek a használtak felé fordulni. Ezt követi az évjárat és esteleg némi előnyben részesített jellemző specifikációt illetően. A vállalat kizárólag műszakilag és esztétikailag is jól felkészített, átvizsgált járműveket kínál. Minden eszközt garanciával ad át, sőt, egyedülálló módon még a nagy futásteljesítményű járművekhez is tud garanciális szolgáltatást nyújtani, akár egymillió kilométerig. Készleten több mint száz jármű található, amelyek igen széles spektrumot fednek le, így minden igényre találnak megfelelő megoldást. Az idei év végéig további árnövekedés várható a kis futásteljesítményű járművek esetében. A négyévesnél fiatalabb modellekből pedig teljes hiányra lehet számítani, mondta Kodov Zsivko, a Used Trucks by Renault magyarországi és regionális igazgatója.

Volvo

A Volvo Hungária Kft. használtjármű értékesítése tíz százalékos visszaesést mutat az idei év első nyolc hónapjában a tavalyi év hasonló időszakához képest. Ennek oka valójában nem a kereslet mérséklődése, hanem a keleti piacok járműfelszívó hatása, ami kimerítette az európai készleteket. Az európai kereskedők fiatal, néhány éveseszközöket is exportáltak a Közel-Keletre. Ezért legalább 30%-al kisebb az üzletág forgalma, mint a járvány előtti időkben volt. Az idei első hat hónapban 205 db használt járművet értékesített a cég. Mivel a készletek kimerültek, most minden Volvo tehergépjármű könnyen talál gazdára. Amint beérkezik egy használt jármű, már aznap meg is van az új tulajdonosa. Akár kétszer annyi gépkocsi is könnyen értékesíthető lenne. A Volvo Selected márkanév szigorúan ellenőrzött, jó állapotú, kiváló minőségű használt járművekkel igyekszik kivívni az ügyfelek elégedettségét. Ezekre a járművekre szervizszerződés is köthető, biztosítva a kiszámíthatóságot és a biztonságot. Idén már nem valószínűsíthető változás a piacon, jövőre enyhe növekedésre lehet készülni, míg a járvány előtti állapot visszatérése csak 2023-ra várható, hangsúlyozta Hollósy Róbert a Volvo Hungária Kft. használt és bérjárművekért felelős csoportjának vezetője.

Forrás: https://rollingtons.hu Chilkó Szabolcs

 

 

2021.12.09.

Ezen a weboldalon sütiket használunk.
Adatvédelmi nyilatkozat