Közel harmincnégy éven át szállította a budapesti utasokat.
A néhány héttel ezelőtt forgalomba állított 20 csuklós és 20+1 szóló Mercedes Conecto óhatatlanul a régebbi buszok selejtezését vonta magával, aminek ezúttal a BKV legöregebb busza, a közel harmincnégy éves BPO-475 rendszámú Ikarus 280 is áldozatul esett.
Amint az Omnibusz blog is részletesen megírta, a buszt 1986. október 3-án vette állományba a BKV, az utolsó ráncajtós széria egyik tagjaként. Az eredeti rendszáma BX 59-34 volt, amit egészen 2000. nyaráig viselt, ekkor kapta meg a fent említett BPO-475-ös plakettet. (A többi közlekedési társaság jellemzően a kilencvenes évek elején letudta a rendszámok cseréjét, de a BKV egészen az ezredfordulóig felmentést kapott ezalól.)
Fotó 2006-ból, akkor még csak 20 évesen. Az oldalsó díszcsíkok, illetve az ablakok feletti esőcsatorna itt már nem az eredeti, amiből arra lehet következtetni, hogy legalább egy felújításon már átesett. (Fotó: Istvánfi Péter)
A busz élete folyamán valószínűleg több kisebb-nagyobb javításon, felújításon is átesett, de vázcserét soha nem kapott, így nem érheti az a vád, hogy szép-szép ez a krisztusi kor, de többszörösen újjáépítették már. 2014-ben volt a leglátványosabb szépészeti beavatkozás, amikor is a ráncajtóit bolygóajtókra cserélték. Ennek sokan nem értették az okát, de tudni kell, hogy a ráncajtók hajlamosak voltak a rozsdásodásra, rosszabbul szigeteltek, lötyögtek, zörögtek és sokkal régiesebb megjelenést adtak a busznak.
Pózolás a fotósoknak, Óbudán a Bogdáni úti végállomáson, utána elindult az utolsó körére. (fotó: Ács Attila)
Az öreg Ikarus utolsó munkanapja február 28-án, pénteken volt, amit úgynevezett kétrészes számban a 109-es vonalon dolgozott végig – természetesen hibátlanul. Hála a különböző fórumoknak, illetve Facebook-csoportoknak, már hetekkel ezelőtt lehetett tudni, hogy február végével leteszi a lantot, így a nap folyamán több tucat közlekedésbarát kereste fel az időközben legendássá vált járművet, de a kihelyezett tájékoztató feliratoknak hatására az átlag utasok közül is sokan csináltak róla egy utolsó képet.
A BPO-475 tudomásunk szerint abszolút rekorder, vagyis ilyen hosszú ideig eredeti alvázán futott busz még soha nem volt folyamatosan forgalomban Budapesten. Bízunk benne, hogy csak a menetrend szerinti forgalomtól búcsúzott el és a jövőben akár a BKV nosztalgiaflottájában, akár valamelyik gyűjtőnél töltheti majd a jól megérdemelt nyugdíjas éveit!
Forrás: Iho.hu