A MANN + HUMMEL innovatív üzemanyagszűrő modult szállít a Daimlernek a nagy teljesítményű tehergépjárművei számára
A Daimler nehéz teherautó platformjának legújabb generációját alacsony üzemanyag-fogyasztás és lenyűgöző vezetési dinamika jellemzi. A MANN + HUMMEL innovatív üzemanyag-szűrőmodult fejlesztett ki a Mercedes-Benz teherautókhoz, a 10,7 l-es motorral szerelt Actroshoz és Arocshoz. A szűrő fejlesztői azzal a különleges kihívással szembesültek, hogy integrálják a motorhoz a komplex üzemanyagáramkörben megkövetelt nagyszámú szelepet, és megfeleljenek az alkatrész robusztusságával kapcsolatos magas követelményeknek is.
A legfontosabb követelmény a víz leválasztása
A nagyteljesítményű motoros platform szűrőmodulja tartalmaz egy előszűrőt a kisnyomású üzemanyag szivattyú védelmére. A nagynyomású befecskendező rendszert egy nagyteljesítményű MULTIGRADE F-MB 333.2 szűrőközeggel szerelt főszűrő védi, üvegszálas réteggel, ami 99,7%-os szűrési teljesítményt biztosít. Ezen felül, a MANN + HUMMEL által fejlesztett háromlépcsős vízleválasztó rendszer is integrálva van az egységbe. Más üzemanyag szűrőmodulokkal összehasonlítva ebben a modulban az átfolyás rendkívül magas. Annak elkerülése érdekében, hogy az egyesülő vízcseppek a normál működési körülmények között a hidrofób gáton átjussanak a tiszta oldalra, a MANN + HUMMEL fejlesztői a vízleválasztó lépcsők közötti ülepítési hézagot maximalizálták, hogy teljes mértékben kihasználják a rendelkezésre álló helyet. Ez az ülepítési hézag biztosítja a vízcseppek lefolyását a vízgyűjtő edénybe, mielőtt elérnék a hidrofób akadályt. Opcionálisan integrálható egy vízérzékelő szenzor, amely jelzi, ha a víz szintje elérte a maximális szintet és ilyenkor a vízgyűjtő edényt ki kell üríteni a leeresztő dugónál.
Annak érdekében, hogy abban az esetben is megvédjük a rendszert, ha a leválasztott víz leürítése nem történik meg időben, a szűrő modulban van egy szabadalmaztatott tartály visszatérő áramlási megoldással, benne egy úszó golyóval. A golyó könnyebb, mint a víz, de nehezebb, mint a gázolaj, ezért mindig pontosan a víz és az üzemanyag között helyezkedik el. Amikor a vízgyűjtő edényben a vízszint a megengedett határ fölé emelkedik, a golyó szintén megemelkedik, és kinyitja a visszafolyó csatornát a tartályhoz. Miután elegendő mennyiségű víz távozott el, a golyó visszatér eredeti helyzetébe, a visszafolyó csatorna bezár. Ez a megoldás biztosítja, hogy víz ne érje el a tiszta oldalt és, hogy a fel nem használt üzemanyag visszafolyjon a tartályba.
Egyszerű, tiszta karbantartás, szerviz
További előnye a szabadalmazott megoldásnak, hogy gyors, egyszerű és tiszta szervizt tesz lehetővé. Amikor a szűrőelememet kiemeljük a szervizszelep lezárja a modul tiszta oldalát, ezzel megakadályozza a szűretlen üzemanyag bejutását. A szelep akkor nyit újra, ha az új szűrőelem megfelelően illeszkedik a házba. Ezután a szerelő a kézi szivattyúval, vagy a gyorscsatlakozóval illeszthető külső szivattyúrendszerrel üzemanyagot tölt fel a modulba. A szűrő modul légtelenítése a szűrőelem felső burkolatába épített speciális spirál alakú csatornákon keresztül lehetséges. A csatornák biztosítják, hogy a szűrőelemen belül és körülötte levő levegőt a szűrőmodulból a tartály visszafolyó vezetékébe vezesse. A felső burkolatba beépített szifon megakadályozza a levegő belépését az üzemanyag modulba, amikor a motor leáll.
A nagytisztaságú üzem Ludwigsburgban
A kompakt szűrőelem még az átlag feletti teljesítmény ellenére is képes 150 000 km szervizintervallum teljesítésére. A 15 bar feletti nyomások ellen az üzemanyag szűrő modulba beépített kiegészítő túlnyomásszelep biztosítja a védelmet. A szűrőelem robosztus és képes ellenállni a magas hőmérsékleteknek, akár 130 C fokig. Ezért teljesíti a modern nagyteljesítményű befecskendező rendszerek összes követelményét. Az üzemanyag szűrő modult nagytisztaságú gyártóhelyiségekben gyártják Ludwigsburgban.
Forrás: https://www.mann-hummel.com