fbpx

Az „Elring – Das Original” igényes termékcsoporttal bővíti a választékát

2022-05-16T09:34:37+02:002022. május 27.|Címkék: , , |

0

Hajtórúdcsapágy-csavarok a VAG motorjaihoz

A haszonjármű-motorokhoz való hajtórúdcsapágy-csavarok már régóta szerepelnek az „Elring – Das Original” termékkínálatában. Röviddel ezelőtt kibővült a VAG motorok csavarjaira vonatkozó választék. A belső égésű motoron számos kritikus fontosságú csavar található. Egyikük a hajtórúdcsapágy-csavar, amely tökéletesen illeszkedik az Elring termékportfóliójába.

Bármi okból szerelik is ki a hajtórúdcsapágy-csavarokat, tilos azokat újra felhasználni. A motor működése közben a csavarkötés rendkívül dinamikus és nagy igénybevételnek van kitéve. Pontosabban – az összeszereléskor alkalmazott meghúzás a hajtórúd és a hajtórúdfedél közötti részleges elemelkedést és keresztirányú eltolódást hivatott megakadályozni. Ennek köszönhetően szinte kizárólag száras szegcsavarokat alkalmaznak.

 

A szegcsavar működése

Ez a típusú csavar a gyártás után elasztikus és plasztikus tulajdonságokkal rendelkezik. Ezek lényegében a csavar formájából és a használt acélból adódnak, amely általában rendkívül nagy szilárdságú.

A csavar hengeres része, vagyis a menet nélküli rész magátmérője kisebb, mint a menetes szakaszé. A csavar minden egyes részének hossza, valamint az átmérője így megadja az adott szükséges rugalmasságot. Ily módon a csavar úgy viselkedhet, mint egy megfeszített rugó. Továbbá a hengerfejcsavarokkal összehasonlítva a hajtórúdcsavarok esetén a rendelkezésre álló hely jelentősen korlátozottabb.

A csavarok rugótulajdonságai úgy vannak kialakítva, hogy a motor különböző üzemállapotainál mindig kielégítő rugóerő álljon fenn. A személygépkocsikban szokásos méretű normál görgőzött szárú csavar ezt a feladatot nem töltheti be. Röviden vagy hosszan beszakadna.

 

 

Az elfordítási szögtől függ

A száras szegcsavar legtökéletesebb kialakítása sem jelent garanciát, ha az összeszereléskor nem pontosan a gyártó előírásainak megfelelően járnak el.

Mindig minden csavart először első lépésben meg kell húzni az úgy nevezett előnyomatékkal, vagyis egy meghatározott nyomatékkal (Nm), hogy a hajtórúd és a hajtórúdfedél szorosan illeszkedjen. Ritkán ez két fokozatban is történhet. Eddig a műveleti lépésig a csavar még az elasztikus tartományban van.

Az elfordulási szögek alkalmazása a további meghúzásnál azon a tényen alapul, hogy a következő lépésben egy pontosan meghatározott erőt kell elérni. Ha kizárólag meghúzási nyomatékokat alkalmaznának, akkor a csavarerő végső eltérése +/- 30% lenne. Ez elfogadhatatlan érték. Elfordulási szögek alkalmazása esetén az eltérés legfeljebb 10%, amely a szükséges erő műszakilag elérhető legjobb értéke lehet. Általában már csak egy elfordulási szöggel történő meghúzásra van szükség ahhoz, hogy a csavart a plasztikus tartományba juttassuk a meghúzással. Az elasztikus folyáshatár túllépésekor érezhető. Ezzel a csavar a száron elérte a tervezett tágulását, ill. nyúlását, és a plasztikus tartományba került, azaz maradandó alakváltozást szenvedett.

 

A meghúzási nyomatékok kizárólagos alkalmazásakor a csavarozási erő nagy eltérésének oka a kapcsolódás összesített súrlódási értéke, vagyis a csavar ékhatású erői a menetben, valamint a csavarfej súrlódási értéke a hajtórúdfedélen. A meghúzási nyomaték önmagában tehát nem elégséges a meghúzáshoz. Ennek köszönhetően az összeszereléskor javasolt a csavarmenetet és a csavarfejet is kissé beolajozni. Azonban itt is érvényes, hogy kétségek esetén be kell tartani a gyártó utasításait. Az elfordítási szög, az elfordítási szög marad. Ennek köszönhetően a biztonságos módszert, a megfelelő erőket kell alkalmazni a hajtórúdcsavarnál.

Most már nyilvánvaló, hogy az egyszer már megnyúlt csavar, amely az összeszereléskor az elasztikus tartományon túl, a plasztikus tartományba lett húzva, ill. megnyúlt, másodszor már nem képes biztosítani a szükséges rugóerőt.

Az elfordítási szöggel történő meghúzás további előnye, hogy ezzel az eljárással messzemenően kiküszöbölhető a súrlódási hatás zavaró mértéke, valamint a csavar terhelhetősége is maximálisan kihasználható. Továbbá a csavar a lehető legkisebb méretűre és tömegűre van méretezve. A motor mozgatható alkatrészei esetén ez nem elhanyagolható előny.

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top