fbpx

Mesél a szakértő – Beépített wellness

2021-12-17T19:35:01+01:002021. december 26.|Címkék: |

0

Úszómedence volt az Insignia csomagterében.

Ebben a hónapban legjobb ügyfelünk Róbert, akit kicsit szorít az idő az autóvásárlással, emellett persze megvannak az anyagi keretek és eléggé behatárolt a típus is: novemberig meg kell lennie egy autónak, ami kombi, összekerekes és benzinmotoros.

Első nekifutásra

Róbert valamiért az Opel Insignia Sport Tourer csúcskivitelét, a 2.8 V6-os verziót nézte ki, lehetőleg automataváltóval. A megrendelés(ek) alapján úgy tűnik, hogy az anyagi keret nagyjából 3 millió forint, ebbe a 10+ éves autók férnek bele.

Sokszor leírtuk már, a lélektani határt jelentő 10 éves kor felett bármi, bármikor tönkre mehet egy autóban, az idő előrehaladtával erre egyre nagyobb az esély. De a dolog nem lehetetlen, hiszen, akkor a magyarországi személyautó flotta átlagos kora nem közelítene a 15 évhez.

Robi nem bízza a véletlenre a dolgot. Megkeresett minket és kijelentette, hogy legalább három autót fog átvizsgáltatni velünk. Tudatos autóvásárlóként tisztában van vele, hogy nagykockázatú tranzakcióra készül és ezért úgy érzi, bőven megéri a rendelkezésre álló keret 3-4%-át rákölteni arra, hogy elkerülje, hogy ugyanennek az összegnek a 20-25%-át költse azonnal a kötelezően elvégzendő karbantartásokon kívüli javításokra.

„Swimming Pool Area”

Minden pénteken egyszerre adjuk élőben a YouTube és Facebook csatornánkon az élő kérdezz-felelek bejelentkezéseket, ahol bárki, élőben felteheti a használt autó vásárlással kapcsolatos kérdéseit és persze magáról a szolgáltatásról is szívesen adunk tájékoztatást. Ezekhez a videókhoz mindig készül egy borítókép, ahol az autó átlós fotójára valami jellemző dolgot kasírozunk.

Az Insigniáról is szóló videónkban ez nem lehetetett más, mint egy úszómedence jelölés, hamarosan elárulom, hogy miért. A „Swimming Pool Area” kifejezést a megtalált logó fájlnevében olvastam, de nem tudom frappánsan magyarra fordítani. (Tükörfordításban úszómedence terület.) Ez a kocsi maga volt A Swimming Pool Area…

Adatok

Az Insignia bemutatója 2008-ban volt, és az általam nagyra becsült, később deklasszálódott Vectrát váltotta az Opel kínálatában. A formabontó kialakítás egyértelműen igyekezett a korábbinál magasabb kategóriába sorolni a típust, ami a mai napig nagy népszerűségnek örvend.

Már a Vectrákból is volt V6-os benzines modell, ki ne emlékezne a jó kis 2.5 V6 CDX kivitelekre, persze halandó soha nem választotta ezzel a motorral. A jó szokást megtartva, mit sem sejtve még az idők üzenetéről, az Insignia is kapott V6-os motort, a régi 2.5ös helyett 2.8-ast, ráadásul turbóval.

A 260 lóerős erőforráshoz szériában járt az összkerékhajtás és hatsebességes automataváltóval is lehetett kombinálni, így már valóban egy felső-közép kategóriás autó gördült le a gyártósorról.

12 évvel később, 2021-ben ezek a kocsik 2,4 és 3 millió forint között keresik gazdájukat. Na jó, volt belőle OPC gyári tuning is két szinten. Az OPC Line csak optikát kapott, míg a teljes beavatkozás a motort is érintette és már 325 lóerővel gazdálkodhatott a sofőr.

Az erős autók rákfenéje

Minden 150 lóerő feletti kocsinál élni kell a gyanúperrel, hogy ekkora teljesítményt esetleg nem mindig sikerült kordában tartani, hiszen korábbi gazdái nem véletlenül választotak ennyire erős autót.

Hosszú-hosszú évek tapasztalata, hogy a sportkocsik, hot-hatch-ek és bivalyerős limuzinok előszeretettel találnak meg fákat, oszlopokat, így, főleg 10 éves kor felett még annyira sem lehet korábbi károktól mentes állapotra számítani, mint általában.

A javítás nem mindig sikerül tökéletesen

Az alaposan összetört autók javítása mindig hordoz magában kockázatokat. Persze szervize és igényessége válogatja, de amikor már új értékének csak töredékét képviseli egy autó, nem biztos, hogy a javítási metódust és minőséget kimaxolják. A gazdaságossági realitás azt diktálja, hogy rakjuk össze valahogyan és menjen tovább az élet.

Sajnos ez az Insignia is így járt. Már a személyes találkozás első pillanatában is gyanút kellett bennünk, hogy a vezető ajtajának alja tulajdonképpen csak össze volt fércelve. A lemezek közötti tömítőanyag hiányos volt és sajnos a rozsda is megindult már rajta.

Az úszómedence vize kristálytiszta

A csomagtér ajtót felnyitva még mindig nem lehetett gyanakodni semmire, a kárpitok tiszták és a jármű korát meghazudtolóan kopásmentesek voltak.

Aztán felhajtottuk a csomagtér padlókárpitját. A fenéklemezen körben sűrűn vízcseppek voltak. Az eső hetek óta nem esett, kizárható, hogy esetleg egy záporban nyitva hagyták a hátsó ajtót. Egy alapos belső tisztítás sem hagyhat maga után ilyen nyomokat, tovább kellett hát mennünk.

A zajcsillapító filclemez megemelése következett, hogy megvizsgálhassuk a kocsi fenéklemezét. És akkor jött a meglepetés: A fenéklemez mélyedésében több centiméter magasan állt a víz!

Ez nem hagy más opciót, mint azt, hogy korábban úgy sikerült visszajavítani az autót, hogy valahol nem folyik, hanem ömlik befelé a víz. Szerencse, hogy ez nem télen történt, mert akkor egér korcsolyapálya lett volna a cikk címe, ráadásul a jég még deformálhatja is a fenéklemezt.

Nem is kutattunk tovább

Ezen a vásárlás előtti használt autó vizsgálaton elő sem került a rétegmérő, nem kellett bekapcsolni a diagnosztikai berendezést sem. Felhívtuk az ügyfelet, hogy mit találtunk és az ő döntése nyomán azonnal megszakítottuk a vizsgálatot!

„Hát, ehhez aztán érdemes szakértőt hívni…” – zúg most a felháborodás, de nem biztos, hogy igazuk van. Ennél ugyanis sokkal szembe ötlőbb dolgokat sem észlel az, aki nem minden nap ezzel foglalkozik. Miért lenne evidens egy vásárlási mámorban lévő ember számára, hogy minden szegletét átnézni az autónak. Az egyszeri vevőt csak az érdekli, hogy húz-e rendesen a V6 turbó, vagy hogy kiket fog megkúpolni a Váci úton a motormegjelölés nélküli sleeper-rel.

Ha nincs egy évek óta zsigeri szintre beépült vizsgálati sorrend, ha nem vagyunk teljesen észnél, ennél sokkal nagyobb hibák is figyelmen kívül maradhatnak. Mint például anno az a tanár házaspár, akiknek én hívtam fel a figyelmét, hogy az egyterűjükben nincs benne a harmadik üléssor két ülése és hiányzik a kalaptartó is.

 

Forrás: https://autoszektor.hu/hu/content/mesel-szakerto-beepitett-wellness, Rusznák András, 2021.11.06.

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top