fbpx
Főoldal - Személygépjármű - A fékbetétek és -tárcsák egy rendszerként működnek – cserélje is őket egy rendszerként!

A fékbetétek és -tárcsák egy rendszerként működnek – cserélje is őket egy rendszerként!

2021-07-22T08:51:48+02:002021. július 22.|Címkék: , , , , , |

0

Becslések szerint a jelenleg gyártott személygépjárművek mintegy 30.000 egyedi alkatrészből állnak. A modern járművek azonban – szemben az akár csak egy évtizede gyártottakkal – leginkább rendszerek összességeként foghatók fel, e rendszerek mindegyike pedig több tucat vagy akár több száz olyan alkatrészből állhat, amelyeket úgy alakítottak ki, hogy együttes működésük optimális teljesítményt, megbízhatóságot és biztonságot eredményezzen.

Egy modern fékrendszer például magába foglalja a fékbetéteket, a féktárcsákat, a főhengert, a fékvezetékeket és féktömlőket, a fékfolyadékot, a fékrásegítőt, a féknyergeket és fékdugattyúkat, a blokkolásgátló fékrendszer (ABS) vezérlőmodulját, a keréksebesség-érzékelőket és még sok mást. És persze ne feledkezzünk meg magáról a fékpedálról sem, ami nem csak a rendszer aktiválását végzi, hanem bizonyos üzemi jellemzőket is továbbít a sofőr felé. A fékrendszer ezért egy holisztikus egységnek tekinthető, amelyet úgy terveztek, hogy minden vezetési helyzetben maximális hatékonysággal üzemeljen.

Ez a rendszer sokban hasonlít azokhoz, amelyeket más fogyasztói technológiákban, többek között számítógépekben, okostelefonokban, vagy akár internetes zenegyűjteményeinkben találunk. Ha e rendszerek bármelyikében alacsony minőségű alkatrészeket vagy szoftvereket kezdenénk használni, akkor a dolgok máris nem működnének olyan gyorsan és hatékonyan, mint korábban.

EGYÜTT KIALAKÍTVA AZ EGYÜTTES MŰKÖDÉSHEZ

A fékbetétek és -tárcsák a fékrendszerek leggyakrabban cserélt alkatrészei, mivel elsődleges funkciójuk – azaz a jármű mozgási energia elnyelése és elosztása révén történő megállítása – betöltése során üzemi felületeik fokozatos kopásnak vannak kitéve.

A kiváló minőségű fékbetétekhez olyan súrlódóanyagokat használnak, amelyek összetételük révén a megfelelő féktárcsával párosítva biztonságos, kényelmes és halk megállást tesznek lehetővé. Ezért ha egy jármű fékbetétei és -tárcsái cserére szorulnak, mindig érdemes olyan alkatrészeket választani, amelyeket együttes működéshez terveztek, gyártottak és teszteltek. Az aftermarket (alkatrészpiac) piacvezető fékalkatrész-beszállítói – mint például a FERODO – így fejlesztik prémium minőségű fékbetéteiket és -tárcsáikat, és ezért azok a beszerelést végző szakemberek, akik a FERODO prémium minőségű fékbetéteit használják, biztosak lehetnek benne, hogy az azokhoz precíziósan illeszkedő FERODO féktárcsák is elérhetők a lehető legmagasabb szintű biztonság, teljesítmény és tartósság érdekében.

A KOCKÁZATOK MEGISMERÉSE

Manapság gyakorlatilag lehetetlen számon tartani valamennyi új fékalkatrész-márkát. A széles választék jó dolog, azonban jelen internetalapú gazdaságunkban sokszor a beszerelést végző szakemberek és a fogyasztók számára sem egyszerű megkülönböztetni egymástól a minőségi és az olyan, rosszul tervezett alkatrészeket, amelyek akár veszélyesek is lehetnek. Létfontosságú ezért, hogy először is olyan márkát válasszunk, amelyet ismerünk, és amelyben megbízunk. A járműgyártók például már több mint 100 éve előszeretettel alkalmazzák beszállítóként a FERODO-t, amely világszerte az autószervizek megbízható választása.

A FERODO fékbetétek és -tárcsák tervezéséhez és gyártásához való hozzáállása szintén fontos különbséget jelent. Ezeket az alkatrészeket úgy alakítják ki, hogy azok együttes beszerelésüket követően tökéletesen illeszkedjenek egymáshoz, ami elősegíti, hogy a súrlódóanyag a lehető legjobban beágyazódjon a féktárcsa felületébe. Ez pedig segít megelőzni a féktárcsa felületén az egyenetlen anyagrétegek kialakulását és a féktárcsa egyenetlen kopását, ami a fék nemkívánatos pulzálását, kormánykerék-vibrációt és zajt okozhat.

Egy nem a FERODO által gyártott féktárcsa esetében fennáll továbbá a jelentősen gyengébb minőségű fém- és felületmegmunkálás veszélye, ami a hőelosztást, a fékbetét és a féktárcsa tartósságát, a pedálelmozdulást, a zajszintet és a biztonságot egyaránt érintheti.

Az „olcsó” féktárcsák egyéb hátulütői közé tartozhatnak a túlságosan tág szellőzőnyílások: ezt az okozza, hogy a gyártó vékonyabb és kevésbé drága tárcsalemezeket használt. Sajnálatos módon az ilyen féktárcsák hűtése kevésbé hatékony, mint a FERODO féktárcsáié, ami esetlegesen hő okozta fékerővesztést és a fékbetét gyorsabb kopását eredményezheti. Szélsőséges helyzetekben a túl magas hőmérséklet más futómű-alkatrészek meghibásodását, legrosszabb esetben pedig akár a futómű kigyulladását vagy a fékrendszer összeomlását is okozhatja.

Bár ránézésre egy olcsó féktárcsa hasonlíthat egy minőségi termékre, kialakításuk mégis eltérhet, ami lényegesen csökkentheti a biztonságot és a teljesítményt. Például a FERODO minden egyes prémium minőségű féktárcsája olyan precíziós alakú és elrendezésű hűtőbordával készül, amelyek kialakítása tökéletesen igazodik a jármű egyedi fékezési követelményeihez. A gyengébb minőségű féktárcsák gyakran kevesebb, kevésbé hatékony kialakítású és/vagy nem megfelelő elrendezésű hűtőbordát tartalmaznak, ami magasabb üzemi hőmérsékletet eredményez.

AZ „OLCSÓ” ÉS A „BIZTONSÁGOS” NEM PASSZOL ÖSSZE

Egy jármű fékrendszerének egyetlen átfogó célja van: gondoskodnia kell a sofőrök, az utasok és a többi autós biztonságáról. A biztonságot nem lehet beárazni. Ahelyett, hogy a legolcsóbb megoldásra törekednénk, fontos emlékeztetnünk magunkat, hogy egy nem biztonságos jármű használata akár tragikus veszteségeket is okozhat.

Bár sok beszerelést végző szakember és fogyasztó tisztában van a fékbetétek szerepével, mégis gyakran elfelejtik, hogy minden egyes megálláshoz a fékbetétek és a féktárcsák megfelelő kölcsönhatása szükséges. Ezért ha úgy dönt – nagyon okosan! –, hogy a FERODO megbízható, magas minőségű fékbetéteit választja, ne csökkentse a fékbetét teljesítményét, tartósságát és értékét azzal, hogy nem a FERODO által gyártott féktárcsával párosítja azt. Ehhez túlságosan nagy a tét.

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top