fbpx

A Bosch bemutatja a jövőt

2021-07-13T16:09:35+02:002021. július 14.|Címkék: |

0

Mesterséges intelligencia mindenkinek – nagyjából ezzel a három szóval lehetne összefoglalni, milyen irányvonalat jelölt ki magának a Bosch a következő évekre, és a Las Vegas-i CES-en bemutatott fejlesztéseik alapján ezt elég komolyan is gondolják. Bár a technológiai vállalatok a mérhetetlen (és gyakran indokolatlan) túlhasználattal nagyjából minden izgalmat kikoptattak az “MI” kifejezésből, a Bosch felhozatalát látva mi is meglepődtünk, milyen széles körben használhatók fel az olyan technológiák, mint a gépi tanulás, a neurális hálózatok, a gépi látás – szóval mindazok a megoldások, amikre manapság mesterséges intelligenciaként szokás hivatkozni.

Háromdimenziós műszerfal

A Bosch a világ legnagyobb autóipari beszállítója, így értelemszerűen az újdonságok nagy része valamilyen módon az autózáshoz, közlekedéshez kapcsolódott. Az egyik leginnovatívabb fejlesztés egy háromdimenziós műszerfal, ami passzív 3D-technológiával, bármilyen szemüveg vagy szemkövető technológia nélkül képes három dimenzióban megjeleníteni a műszerfalon látható információkat.

A CES innovációs díját elnyerő újítás a Bosch szerint lényegesen biztonságosabbá teheti a vezetést, hiszen a kijelzőn megjelenő információk így sokkal észrevehetőbbek, ráadásul a tolatókamera képe is realisztikusabban jelenik meg. A háromdimenziós megjelenítés a navigációnál is jól jön, a térkép sokkal átláthatóbb, egyértelműbb, hogy hol kell bekanyarodni.

A Bosch szerint a járműkijelzők piaca 2025-ig nagyjából megduplázódik, és az önvezető autók terjedésével ezek az eszközök egyre inkább emberi-gépi interfészek (human-machine interface) lesznek, amelyekkel az utasok kommunikálhatnak a mesterséges intelligencia vezérelte autóval.

Vezető- és utastérfigyelő kamera

A Bosch másik biztonságot szolgáló megoldása az autó kormányába integrált kamera, ami a mesterséges intelligencia segítségével, pusztán a vezető szemhéja és a pislogások gyakorisága alapján képes megmondani, ha a vezető nem az útra koncentrál, vagy túl fáradt.

A mikroalvás, a telefon nyomkodása vezetés közben és egyéb figyelmetlenségi tényezők annyira súlyos problémát jelentenek, hogy az EU-ban 2022-től már alapfelszereltségnek fognak számítani az új autókban az ilyen biztonsági rendszerek, amitől azt várják, hogy a következő húsz évben legalább 25 ezer életet menthet meg és több százezer könnyebb vagy súlyosabb sérülést előzhet meg.

A sofőrfigyelő rendszer az önvezető autók elterjedésével különösen fontossá válik, hiszen az ilyen autóknál ma még elvárás, hogy a vezető aktívan figyeljen az útra, és a legkisebb probléma esetén azonnal be tudjon avatkozni. Azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy ezt sokan nem veszik komolyan, és mással foglalkoznak vagy akár alszanak utazás alatt, így vészhelyzetben nem tudják átvenni az irányítást a robotautótól.

A Bosch a kormány mellett az autó visszapillantótükrénél is elhelyezett egy kamerát, ami az egész utaskabint figyeli, és képes az utasok helyzete alapján optimalizálni az autó biztonsági rendszereit. Ez elég fontos dolog, hiszen az emberek a valóságban sokszor nem úgy ülnek az autóban, ahogy azt a tervezők megálmodták, a Bosch rendszere viszont képes az utasok pozíciójához igazítani a légzsák vagy a biztonsági öv működését, sőt azt is lehetővé teszi, hogy ha valamelyik ülésen gyerekülést érzékel, akkor egy baleset esetén ott ne nyíljon ki a légzsák.

Az utastérfigyelő kamera emellett számos más előnnyel is kecsegtet, például érzékeli, ha a kocsiban maradt valami, ami utazásmegosztó alkalmazásoknál biztosítja, hogy ne felejtsük az autóban az értékeinket. A rendszer azt is felismeri, hogy ki ül az autóban, így például a sofőrhöz tudja igazítani az autó beállításait (például a kormányt vagy az ülést), és arra is alkalmas, hogy kézmozdulatokkal vagy akár szemmozgással vezéreljük a jármű infotainment rendszereit.

 

Virtuális napellenző

Még mindig a biztonságnál maradva, a Bosch egy másik izgalmas fejlesztést is tartogatott a kiállításra, ami szintén az autóban ülők biztonságát szolgálja. A virtuális napellenző az utastérfigyelő-kamera segítségével figyeli a vezető szemének pozícióját, és csak azt a részét sötétíti el az átlátszó LCD kijelzőnek, ami ahhoz kell, hogy ne süssön a szemünkbe a nap, így elbúcsúzhatunk a nagy, körülményesen kezelhető és nem is minden esetben praktikus napellenzőktől. A virtuális napellenzőt már volt lehetőségünk személyesen is kipróbálni a CES előtt, és tapasztalataink szerint valóban meglehetősen pontosan és gyorsan működik.

 

 

a href="https://hu.e-cat.intercars.eu/hu/asmctx-M21880_0000IO9K/my-office/promotions/details/CASTROL_OILPUMP_1102-1130_HU" target="_blank">

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top