fbpx

BOSCH – Féktárcsa

2021-03-11T08:31:25+01:002021. március 11.|Címkék: |

0

Tippek, tesztek és információk a javításhoz

Az alábbi leírások a féktárcsákra általánosságban vonatkoznak és nem alkalmazhatók minden járműre és féktárcsára. Javítási munkálatok során minden esetben a gyártó által kiadott információk a mérvadóak.

  1. Előzetes mérések

Elsősorban végezzen el hatékonysági vizsgálatot a fék teszteren, majd az ügyfél panaszainak megfelelően tegyen próbavezetést a járművel.
Ellenőrizze a kerékcsapágyakat, a futómű és lengéscsillapító alkatrészeket valamint a felniket és gumiabroncsokat
A karosszérián található sérülések is negatívan befolyásolhatják a fék működését.
A fék ellenőrzését a fék ellenőrző lista alapján végezze el.

Ajánlott figyelembe venni:
Fékrendszereken történő munkálatok során ne használja a fékpedált, illetve a rögzítőféket. Kerülje el, hogy a féktárcsára és fékbetétekre ne kerüljön olaj-, vagy kenőanyag szennyeződés.

  1. Kiszerelés

A szétszerelés előtt távolítsa el a durva szennyeződéseket. Szerelje le a féknyerget, majd a fékbetéteket.

  1. Kiszerelés

Függessze ki a féknyergeket, így nem hatnak húzóerők a fékcsőre

  1. Féktárcsa kopásának ellenőrzése

Rögzítse a féktárcsát a távtartó hüvelyekkel és a kerékcsavarokkal. Műszerrel határozza meg a féktárcsa kopását

  1. Ellenőrizze a féktárcsa oldalirányú mozgását

Rögzítse a dugattyú visszaállító készüléket a rugóstagnál. Szerelje fel a mágneses talpat (kereskedelemben kapható) a dugattyú-visszaállító eszköz alaplemezére. Helyezze a mérőórát a mágneses talpra.
Állítsa be a mágneses talpat úgy, hogy a mérőceruza érintkezzen kb. 10–15 mm-re a súrlódó felület külső szélétől és kissé legyen feszített.
Óvatosan forgassa a féktárcsát.

  1. Ellenőrizze a féktárcsa oldalirányú mozgását

Hűtött féktárcsák esetén a mérési folyamatot a féktárcsa belsejében is végezze el.

  1. Féktárcsa vastagság különbségének ellenőrzése

Külső mikrométerrel mérje meg a féktárcsa vastagságát legalább 8 ponton, majd a mért adatokat jegyezze fel. A vastagság különbséget a legnagyobb és a legkisebb mért érték különbségeként kapja meg.

Ajánlott figyelembe venni:
A mérést végezze el új féktárcsa beépítésénél is

A féktárcsák leggyakoribb hibáinak feltárása és megoldása

Pontozás vagy hornyok a súrlódó felületen
Oka:

Por részecskék a féktárcsán és betéteken

Hatása:

  • Fékhangok
  • Súrlódási hangok fékezésnél
  • Csökkent fékerő

Javaslat:

Féktárcsa csere esetén érdemes kicserélni a fékbetéteket is

 

Egyenetlen kopás

Oka:

A féknyereg egyenetlen működése

  • Féktárcsa oldalirányú mozgása

Hatása:

  • Gyenge és szabálytalan fékteljesítmény
  • Kormány vibrálása
  • Pulzáló hatás a fékpedál használata során

Javaslat:

Ellenőrizze a féknyerget és a kerékcsapágyat mikor új féktárcsát szerel a járműre

 

Kék felszíni elszíneződés

Oka:

Beragadt fékbetétek okozta túlmelegedés

  • Folyamatosan aktivált, vagy beragadt fékbetétek használata vezetés közben
  • Féknyereg dugattyú beragad

Hatása:

  • Súrlódási hatás fékezés közben – Túlmelegedés

Javaslat:

  • Ellenőrizze a komplett fékrendszert
  • Bizonyosodjon meg arról, hogy a féknyereg megfelelően működik

 

Bordák, sérülések az érintkezési felületen

Oka:

  • Az érintkezési felület nem megfelelő tisztán tartása
  • Szennyeződés által okozott sérülés az érintkezési felületen
  • A kerékcsapágy hibája

Hatása:

  • A féktárcsa megnövekedett oldalirányú mozgása
  • Súrlódó és csikorgó hangok

Javaslat:

  • Új féktárcsa beszerelése előtt tisztítsa meg a féktárcsa érintkezési felületét és a kerékagyat.
  • Ne használjon kenőanyag pasztákat (rézpaszta stb)

 

Korrodált súrlódási felület

Oka:

  • Korrozív anyagok hatása (Só, tisztítószerek)
  • Vízzel való érintkezés, vagy a fék ritkább használata

Hatása:

  • Zajok fékezés közben
  • Szabálytalan fékteljesítmény

Javaslat:

  • Cserélje ki a féktárcsát és a fékbetéteket
  • Javasolja az ügyfélnek, hogy alkalmanként végezzen fékpróbákat progresszív fékezéssel

 

  1. További alkatrészek ellenőrzése

Érdemes szétszerelni, tisztítani és leellenőrizni az olyan kiegészítő alkatrészeket, mint például a fékrögzítő lemez, és a fékcső

  1. Kerékagy előkészítése

Fontos a féktárcsa beszerelése előtt a kerékagy külső felületének ellenőrzése és megtisztítása egy speciális polírozó kefével

Fontos, hogy ez nem egy anyageltávolító megmunkálási művelet.

  1. Kerékagy ellenőrzése (kilengés)

Rögzítse a dugattyú visszaállító készüléket a rugóstagnál. Szerelje fel a mágneses talpat (kereskedelemben kapható) a dugattyú-visszaállító eszköz alaplemezére. Helyezze a mérőórát a mágneses talpra.
Állítsa be a mágneses talpat úgy, hogy a mérőceruza érintkezzen kb. 2–4 mm-re a külső felület külső szélétől és kissé legyen feszített.
Az érintőceruza nem kerülhet a kerékcsavar menetes furataiba. Óvatosan fordítsa el a kerékagyat és mérje meg a kilengést.

  1. Az új féktárcsa beszerelése

Ne használjon kenőanyagokat vagy lakkokat a kerékagy megtisztított, fémes felületére. Szerelje be az új féktárcsát, rögzítse a távtartókkal (amennyiben szükséges) és kerékcsavarokkal.
Végezze el az oldalirányú mozgás mérését. (Szükség lehet a féktárcsa eltolt beépítésére)

Ajánlott figyelembe venni:
Hűtött féktárcsák esetén a mérési folyamatot a féktárcsa belsejében is végezze el.

  1. A fékrögzítő lemez beszerelése

A fékrögzítő lemez összeállítása előtt kenje meg a fékbetét vezetőket és – a féknyereg kivitelétől függően – a féknyereg vezetőket Bosch Superfit-tel.

Szerelje be a fékrögzítő lemez csavarjait és szorítsa meg a megfelelő nyomatékon.

Ajánlott figyelembe venni:
Ne használjon olyan kenőanyagot, amely rezet tartalmaz
Járműtől függően új csavarokat használjon
Régi csavarokat meg kell tisztítani használat előtt

  1. Dugattyú visszaállítás (Zárómechanizmus nélküli féknyereg)

Teljesen állítsa vissza a záró mechanizmus nélküli féknyereg dugattyút a dugattyúvisszaállító berendezéssel. Ellenőrizze a 20” dugattyú pozícióját és javítsa, amennyiben szükséges.
Ellenőrizze a porvédő helyzetét.
A Bosch Superfit-tel kenje meg a dugattyú és a féknyereg súrlódási felületeit.

Ajánlott figyelembe venni:
Ne használjon kenőanyagot, amely rezet tartalmaz
Kerülje a ragasztóréteggel ellátott fékbetétek kenését

  1. Dugattyú visszaállítás (Féknyereg zárómechanizmussal)

Teljesen állítsa vissza a zárómechanizmussal ellátott féknyereg dugattyúját a dugattyúvisszaállító berendezéssel, nyomás alatt, forgó mozgással ütközésig.
Ezt követően forgassa vissza ¼ – ½-éig úgy, hogy a dugattyún található jelzések egy vonalban legyenek a féknyeregház jelzéseivel.
Ellenőrizze a porvédő helyzetét.
A Bosch Superfit-tel kenje meg a dugattyú és a féknyereg súrlódási felületeit.

Ajánlott figyelembe venni:
A rögzítőféket a dugattyú visszaállítása alatt teljesen ki kell engedni, és a reteszelő karok a végütközőnél kell legyenek elhelyezkedve
Elektromechanikus rögzítőfékkel rendelkező járműveknél a rendszernek szerviz üzemmódban kell lennie. Ehhez KTS használatára van szükség

  1. Fékbetétek beszerelése

Helyezze be a szükséges csúszó lemezeket a féknyereghez.
Kenje meg a fékbetétek vezetőit Bosch Superfit vagy Bosch Superfit kefével

Ajánlott figyelembe venni:
Ne használjon kenőanyagot, amely rezet tartalmaz

  1. Fékbetétek beszerelése

Helyezze a fékbetéteket a fékrögzítő lemezbe, majd győződjön meg arról, hogy a felszerelés helye megfelelő-e.

  1. Fékbetétek beszerelése

A ragasztóréteget beszerelés előtt távolítsa el a fékbetétről.

Ajánlott figyelembe venni:
Ne használjon kenőanyagot a ragasztórétegen

  1. Féknyereg beszerelése az első tengelyen

Rögzítse a féknyerget a fékrögzítő lemezen, ellenőrizze, hogy megfelelő pozícióban van-e az alkatrész. Ezt követően csavarozza be a féknyereg vezetőket, majd a féknyerget és szorítsa meg a meghatározott nyomatékon.
Cserélje ki a kiegészítő alkatrészeket: rugók, bilincsek stb.
A teljes összeszerelés után nyomja be többször a fékpedált.

Ajánlott figyelembe venni:
A járműtől függően érdemes új csavarokat használni
A régi csavarokat érdemes megtisztítani használat előtt

  1. Féknyereg beszerelése a hátsó tengelyen

Szerelje fel a féknyerget a fék rögzítőlemezére, ügyelve arra, hogy a helyzet megfelelő legyen. A bélés hátlapjának a dugattyú mélyedésében kell lennie. Csavarja be a féknyereg vezetőket, cserélje ki a kiegészítő alkatrészeket, rugókat, bilincseket stb. Ezt követően csavarozza be a féknyerget és szorítsa meg a csavarokat a meghatározott nyomatékon.

A teljes összeszerelés után nyomja meg többször a fékpedált. Csak ezután csatlakoztassa a kézifékbowdeneket, és végezze el a rögzítőfék-rendszer alapbeállítását

  • Ajánlott figyelembe venni:
    A járműtől függően érdemes új csavarokat használni
    A régi csavarokat érdemes megtisztítani használat előtt

 

 

 

 

 

a href="https://hu.e-cat.intercars.eu/hu/asmctx-M21880_0000IO9K/my-office/promotions/details/CASTROL_OILPUMP_1102-1130_HU" target="_blank">

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top