fbpx

Kinyomócsapágy és a hozzá kapcsolódó hibák

2020-10-19T11:48:53+02:002020. október 19.|Címkék: , |

0

A kinyomócsapágy a kuplungrendszer egyik fontos alkatrésze.

Feladata, hogy a kuplungpedál benyomásakor eltávolítsa a tárcsát a lendkeréktől, a kuplungpedál felengedésekor pedig közelítse azokat. A kinyomócsapágy emellett a kuplungtárcsát is mozgatja annak forgása közben. Segítségével oldható és zárható kapcsolat jön létre a motor és a tengelykapcsoló között. Napjaink autóiban a csapágy és a kuplungpedál között már egy hidraulikus rendszer közvetít, de előfordul még a bowdenes megoldás is. A kinyomócsapágy egy rendkívül nagy teherbírású alkatrész nem véletlen, hiszen a kuplungpedál minden egyes lenyomásakor nagy nyomatéknak van kitéve. Valamennyi lenyomás alkalmával kopik így a használat függvényében előbb utóbb szükségessé válik a csere.

A kuplungszerkezet meghibásodásakor a következő jelekre lehetünk figyelmesek:

  1. A kuplungpedál lenyomása után zörgő vagy súrlódó fémes hangot hallani a motortérből, ami a pedál kiengedésével elhalkul
  2. A váltás nehezebb
  3. Induláskor rángat az autó

A probléma olyan feltűnő tünetekkel jár, hogy nehéz lenne felettük átsiklani. Most pedig vizsgáljuk meg, hogy pontosan milyen hibák okozhatják a fent említett tüneteket.

Ha elkopik a vezetőpersely (a képen látható módon), a kinyomóvilla vagy a kinyomótengely, akkor a tengelykapcsoló mozgása nehézkessé válik, ami egészen addig fajulhat, hogy nem tudunk sebességet váltani.

 

Azt követően, hogy a kinyomócsapágy már hibás és nem látja el kellő pontossággal a feladatát, a kuplungnyomólap mozgása is romlik. Tengelyirányú helyzete módosul, a kapcsolatot nem tudja megfelelően biztosítani és emiatt „csúszni” fog a kuplung.

A helytelenül cserélt kinyomócsapágy könnyedén elakadhat a villában. Ez rövidíti kioldási távolságot és a kapcsolat nem szakítható meg rendesen. Rövid időn belül a kuplung ismét csúszni kezd.

Forrás: aftermarket.zf.com

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top