fbpx

A KONTAKTORÍV KIOLTÁSA

2020-09-08T14:14:23+02:002020. szeptember 9.|Címkék: |

0

Az autók elektromos hajtásával az autóvillamosság belépett az erősáram világába. Pontosan nem definiált, mi is az „erősáram” határértéke, de szokásosan erősáramú az a villamos berendezés, mely 50 V-nál nagyobb feszültségű, a villamos áram munkavégző képességének felhasználására szolgál, a villamos energiát e berendezések céljára más energiafajtából előállítja, tárolja, átalakítja, szállítja, illetve kapcsolja. A mai hibridek és akkumulátoros villanyautók erősáramúak a javából, feszültség- és áramértékük százas nagyságrendű. Már nem csak az emelőről leeső autó ütheti agyon a dolgozót. Más nagyságrendűek a szigetelések is, vizsgálatuk az egyik alapvető szerviz és műszaki vizsga feladat. Ne feledjük: az áram alatt lévő alkatrész ugyanúgy néz ki, mint amelyik nincs áram alatt. Csak más a fogása…

Valamennyi elektromos főegység, alkatrész, köztük a vezetékek a csatlakozókon át a kapcsolókig, eddig a mi szakmánkban – a távolabbi rokon trolibusz kivételével – ismeretlen volt. Ami az erősáramú szektorban hétköznapos, azzal mi csak mostanában ismerkedünk, műszaki megoldásaira rácsodálkozunk.

Ismerkedjünk meg egy, a szemünk elől elrejtett műszaki megoldással. Fontos „apróság”, mellyel ugyan dolgunk nincs, csak a kíváncsiak kíváncsiságát akarjuk kielégíteni. A villanyautók akkumulátorai szolgáltatta nagy áram megszakítójáról, kapcsolójáról van szó.

A KONTAKTOR

Ennek a neve nem kapcsolórelé, habár lényegében az, hanem a nagy áramok miatt az elektrotechnikában kontaktor a megnevezése. DC áramok áramkörét szakítja meg 80 A-től akár 1500 A-ig. A kontaktor fő része az érintkezőpár, amelyen az áram folyik át. Ezek lehetnek fő- és segédérintkezők (egyéb kiegészítő működtetés, vagy visszajelzés céljából), amiket rugók feszítenek elő. Az elektromágnes (tekercs) a húzóerőt biztosítja az érintkezők zárásához. Eddig sok újat nem mondtunk. A megszakítás során keletkező elektromos ív kioltása itt a feladat, mert az íváram az érintkezőket erodálja ➊. (A mechanikus megszakítású „ősi” gyújtásoknál ezt a kondenzátor oldotta meg.) Sokféle megoldást alkalmaz az erősáramú elektrotechnika mind a DC, mind az AC áramok ívhúzásának kioltására, például levegővel fújják el az ívet, vagy felforrósított kerámialapokkal térítik el. DC áramkörben a mágneses ívoltók állandó vagy elektromágnest használnak az ív kioltására, oldalirányú megnyújtására és elmozdítására. Két elvi ábra is segít ennek megértésében ➋ ➌. A mágneses ívoltású kontaktorokat Albright kontaktoroknak is nevezik. Angolul: high-capacity DC cutoff contactor (vagy relay) with magnetic arc supression.

 

➋ 1 – állandó mágnes 2 – elektromos ív 3 – íváram mágneses mezője (mágneses erővonal) 4 – állandó mágnes indukcióvonal 5 – megszakító érintkező 6 – megszakító érintkező 
➌ 1 – íváram mágneses mezője (mágneses erővonal) 2 – vasmag 3 – tekercskivezetések 4 – fl uxusvezető lemezek 5 – eltérített „elfújt” ív 6 – indukcióvonalak átirányítása a megszakító hézagon

A „MŰKÖDÉS” LÉNYEGÉT ITT IS A FIZIKA ADJA

A Lorentz-erő az elektromágneses térben az elektromos töltésre ható erő. Ennek két komponense közül az elektromos arányos és egyirányú az elektromos térerősséggel, a másik komponense, a mágneses, arányos és merőleges a mágneses indukcióra és a töltés sebességére. A Lorentz-erő Hendrik Lorentz (1853–1928) holland fizikus nevét viseli.

A mágneses tér által kifejtett Lorentz-erő nemcsak az áramjárta vezetőre hat, hanem a szabadon mozgó (nem a vezetékben lévő) töltött részecskékre is, esetünkben az íváram töltött részecskéire.

Az erőhatás az érintkezők közötti ívet kihúzza ebből a térből, útját megnöveli és kioltja. Példaként a Prius Hybrid Battery Main Relay szolgáljon. A fénykép egy oktatási célból felnyitott kontaktort mutat. Az állandó mágnes sajnos még így is rejtve marad.

Forrás: Autotechnika, 2019. november

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top