fbpx
Főoldal - Személygépjármű - Valeo TH kuplungtárcsák vadonatúj nemzedéke

Valeo TH kuplungtárcsák vadonatúj nemzedéke

2020-06-18T12:14:01+02:002020. június 30.|Címkék: |

0

A legmodernebb műszaki megoldásokat felvonultató Valeo teherautó-kuplungok csökkentik az üzemanyag-fogyasztást és segítenek megfelelni a környezetvédelmi előírásoknak.

Azok a készletek, amelyek ilyen típusú kuplungtárcsákat tartalmaznak, kifejezetten tehergépjármű- és buszgyártóknak készülnek, de utólagos alkatrészként is elérhetők.

A Valeo TH kuplungtárcsák jelenleg három készlet részeként lelhetők fel az utólagos alkatrészek piacán. Ezekből kettő – városi és helyközi – Scania buszokhoz ideális, egyet pedig Renault és Volvo tehergépkocsikhoz állítanak elő.

 

Új és gyárilag felújított Valeo kuplungszettekErőforrások*Felhasználás jellege*
827512-827513D11K (330KM és 450KM), D13K (420KM és 540KM)Volvo Trucks (FH, FM és FMX)
DTI11 Euro 6 (380KM és 460KM), DTI13 (480KM és 520KM)Renault Trucks (C, K és T) 
827561-827562DC09 130, DC09 126, DC09 127ScaniaCoach (L és K sorozat)
827569-827570DC13 149, DC13 141, DC13 148, DC131 55 

* Amennyiben szeretne még részletesebb adatokat olvasni, kérjük, lapozza fel a TecDoc katalógust, és keressen Valeo Service, valamint O.E. referenciaszám alapján!

Európa egy igen különleges verseny helyszíne, immáron negyed évszázada. A tempót az egyre szigorúbb környezetvédelmi normákat előíró törvényalkotók diktálják, a lépést pedig a busz- és teherautógyártók próbálják tartani. A küzdelem 1993-ban vette kezdetét, és nem egyébért zajlik, mint a nitrogén-oxid-, a szénhidrogén- és a szén-oxid-kibocsátás csökkentése, valamint a kipufogógázok szilárdrészecske-tartalmának mérséklése. A gyártók szerepe, hogy olyan konstrukciókat, illetve járműveket fejlesszenek és alkossanak, amelyek megfelelek az előírásoknak, egyszersmind üzemanyag-fogyasztásuk is a lehető legalacsonyabb. Becslések szerint a szállítmányozási vállalatok költségeinek 40 százalékát a gázolaj-beszerzés teszi ki, ezért egyértelműen az a legfontosabb, hogy előre kiszámítható legyen a várható üzemanyag-fogyasztás. Mivel járul hozzá a Valeo az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez és a környezetvédelmi előírások teljesítéséhez? Nos, például a TH kuplungtárcsák új nemzedékével.

 

A Valeo TH kuplungtárcsák akár 3500 Nm-es forgatónyomaték átvitelére is képesek, csillapítási teljesítményük pedig 30 százalékkal felülmúlja az előző generációét.

A motorfordulat alacsonyan tartása az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésének, valamint a forgatónyomaték növelésének egyik leghatékonyabb módja. Igen ám, de az alsó fordulatszám-tartományban a rezgések is erősebbek, így hangosabbá válik a hajtáslánc és a váltó is gyorsabban hibásodik meg. Ebből fakad hát a dilemma: megéri a nagyobb nyomaték az erősebb vibrációt? Minél alacsonyabb ugyanis a fordulatszám, annál erősebbek a rezgések.

Megéri a nyomaték a vibrációt? – ez itt a kérdés.

A gordiuszi csomót a Valeo szakemberei vágták át, tudniillik kifejlesztették a korszakalkotó lengéscsillapító rendszerre épülő TH kuplungtárcsát. A TH tárcsa 30 százalékkal nagyobb csillapítási teljesítményre lehet büszke, mint a TG néven forgalmazott kivitel, és – felhasználástól függően – akár 3500 Nm-es forgatónyomaték átvitelére is képes. Alkalmazásával akár 200 f./percig is csökkenthető a motorfordulat, tehát akár 3%-os fogyasztáscsökkenés is elérhető.

A TH típusú tárcsák jellemzői

Hogy lehetséges mindez? Míg a TG tárcsákban a rugótartó tányér átmérője 254 mm, a TH-nál 285 milliméter mérhető. Milyen előny származik a nagyobb átmérőből? Hatékonyabb a rezgésszűrés és – bizonyos esetekben – nagyobb forgatónyomaték vihető át (akár 3500 Nm is), nem mellesleg csendesebb a hajtáslánc működése. A rendszer olyannyira hatékony, hogy bizonyos modelleknél a kettős tömegű lendkerék beépítését is feleslegessé teszi.

A rugótartó tányérok átmérőjének összehasonlítása a GD, a TG és TH tengelykapcsolóknál

 

A TH lengéscsillapítóknál a mozgás szögtartománya 20 százalékkal nagyobb, így még optimálisabb lehet a rezgésszűrés, az új, Valeo által fejlesztett rugóágy pedig behatárolja a rugók hajlását, ezáltal a teljes rendszert megbízhatóbbá teszi.

Az előcsillapítók már a TG tárcsákban megjelentek, elsődleges feladatuk, hogy üres fokozatban is kifinomulttá tegyék a hajtáslánc működését. A TH tárcsáknál kevésbé feszesek a rugók, ami még optimálisabb csillapítást garantál, azaz ugyanakkora forgatónyomatéknál lágyabb a működés az előző generációhoz viszonyítva.

Rugófeszesség és forgatónyomaték a különféle kuplungtárcsa-típusoknál

 

Mindig OE-színvonalú súrlódóréteg-minőség

Vessünk egy pillantást a súrlódórétegek alapanyagaira! A TH tárcsánál a súrlódóréteg felülete kisebb, mint a TG-nél, ennek azonban nincs negatív hatása a tengelykapcsoló működésére. A Valeo mindig ugyanazt a kiemelkedő minőségű alapanyagot használja a súrlódóréteghez, függetlenül attól, hogy járműgyártóknak készíti a kuplungtárcsát vagy az utólagos alkatrészek vásárlóinak. Az OE-minőségű súrlódóréteg fokozottan hőálló és jelentősen mérsékeli az ún. kuplungremegést. A hornyok új, Valeo által kidolgozott elrendezése és kialakítása számottevően növeli a súrlódási együtthatót.

Tökéletes megoldás robotizált váltóval felszerelt tehergépkocsikhoz és buszokhoz

Páratlan rezgéscsökkentő képességéből fakadóan a TH tárcsa remekül passzol a robotizált váltóval felszerelt tehergépkocsikhoz és buszokhoz, főként azon erőátviteli egységek esetében, melyeknél az – alsó fordulatszám-tartományban tanúsított – rezgéscsillapítás fontosabb a hőterheléssel szembeni ellenállóságnál.

Ez azért különösen fontos, mert a robotizált váltóval kínált haszonjárművek iránti kereslet évről évre jelentősen nő. A Valeo szakemberei időben felismerték ezt a piaci folyamatot, és TH tárcsák vadonatúj nemzedékét dolgozták ki, melyek Euro 6, sőt Euro 7 besorolású modellek gyári alkatrészeként is bizonyítottak már.

Ezek a termékek immáron utólagos alkatrészként is elérhetők, s bizony igencsak megéri rájuk szavazni, mert a teherautó- és buszkuplungokra két éves, kilométer-korlátozás nélküli jótállást vállal Európában a Valeo.

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!