A Continental AG autóipari alkatrész és rendszerbeszállító, mely saját kutatásai alapján fejlesztett egységeket kínál az autógyártók jövőbeni céljai teljesítéséhez, a Continental Emitec GmbH vállalatán keresztül az emissziótechnikában is számos új megoldással jelenik meg.
A turbófeltöltő és a katalizátor kombinációja lehetővé teszi egy új, innovatív, rendkívül kompakt katalizátorrendszer kialakítását Otto-motorok számára. Ebben fontos szerep jut az új helyre került waste gate szelepnek és a turbina gázkilépő szakasz átalakításának, melyekkel növelhető volt a turbófeltöltő hatékonysága.
A nagy motorterhelésnél a by-pass csatornán és a főágban a megosztott tömegáramok tervezetten csökkentik a katalizátorban a helyi csúcshőmérsékletet, melynek köszönhetően a lambda=1 keverékű üzem kiterjeszthetővé vált. A turbófeltöltő és a katalizátor keresztfunkcionális fejlesztése első alkalommal teszi lehetővé több követelmény együttes teljesítését, amely a turbófeltöltő, a katalizátorrendszer, az érzékelők és a motorvezérlő egységek együttes optimalizálását, így a jövőbeni kibocsátási határértékek megbízható betartását eredményezik.
A képen látható megoldás (turbótöltő turbinaház és a fémhordozós gyűrűkatalizátor) előnyei kézenfekvők:
- kis helyigényű kompakt egység,
- a lehető legszorosabb illeszkedő motor közeli elrendezés,
- fokozott kipufogógáz-keveredés a katalizátorba történő belépés előtt,
- egyenletes katalizátorcsatorna gázterhelés,
- intenzív katalizátor-felmelegítés a belső csatornában kívülről,
- hidegindítás után gyorsabb light-off (reakcióbeindulás a katalizátoron),
- kedvező kipufogógáz-elvezetés a motortól.
A megoldást a Continental már néhány éve motorfejlesztői fórumokon bemutatta, az idei konferencián előadásban számoltak be a továbbfejlesztésről is. Az RDE-követelmények finomított szabályozást, új érzékelő beépítését és a gyűrűkatalizátor villamos fűtését igénylik.
Forrás: Autotechnika, 2019 Június