A szelepekkel kapcsolatos javítások során előfordulhat, hogy a szeleprugó behelyezésénél a rugó nem ül be pontosan a hengerfejben kialakított ülékébe, annak peremén fekszik fel ➊. Így a szeleprugó egyik oldala jobban összenyomódik, mint amire méretezve van. A ferde szögben álló rugó miatt a szelepen hajlító nyomaték keletkezik nyitáskor, ami a szelep töréséhez vezet annak felső harmadában. A szelep beesik az égéstérbe, szívási ütemben, majd beszorul az égéstérbe.
➊
Ennek a fajta hibának több jellemzője is van, amiből könnyen felismerhető:
- a hiba rögtön javítás után jelentkezik,
- a törés fentről számítva a harmadik szelepékhoronyban kezdődik ➋,
➋
- a szelepékek deformálódnak,
- nyomok vannak a hengerfej szeleprugóval érintkező felületén ➌,
➌
- a törésfelület megfelel a szakítási törésképnek ➍.
➍
FONTOS! A szeleprugó beszerelésekor ügyelni kell arra, hogy a hengerfejen jól felfeküdjön a rugó alsó felülete. Új szelepek beszerelése esetén új szelepékeket kell használni!
Forrás: Autotechnika, 2019 június