fbpx

Bepárásodott fényszóró – meghibásodás jele, vagy normális jelenség?

2020-06-10T17:19:26+02:002020. június 16.|Címkék: |

0

A vízpára a fényszóró lámpatestjében, rögtön elhasznált gépkocsit juttat eszünkbe, pedig ez az új gépkocsi esetében is megtörténhet. Elmagyarázzuk, mi is történik és mikor kell a fényszórót kicserélni.

A közvéleménnyel ellentétben a gépkocsi fényszórói nem hermetikusan zárt testek. A fényszórók nyílásokon keresztül szellőznek, keringetve a levegőt. Ez azért szükséges, mert a halogén izzók és a xenon izzók nagy mennyiségű meleget termelnek, amit hatékonyan el kell vezetni.  Sajnos, a levegőben található nedvesség a szellőzőnyílásokon keresztül behatol a fényszóró belsejébe. A polikarbonát lámpatest a fényszóró belsejében levő meleg levegő és az általában hűvösebb külső levegő közötti határt képezi.   Amennyiben a fényszóró belsejében a levegő relatív páratartalma kb. 50%-os és hőmérséklete 20 fok, elegendő, hogy a környezet hőmérséklete 9 fokra csökkenjen, hogy a fényszóró belső oldala párásodni kezdjen.

Ez teljesen normális. A pára általában már néhány kilométer vezetés után eltűnik, amikor a fényszóró egység belsejében keringő levegő hatékonyan eltávolítja a nedvességet.

Ez tökéletesen észlelhető, amikor nyáron a gépkocsi kiáll az autómosóból – a leggyakrabban éppen ilyenkor kerül sor a fényszóró bepárásodására, annak ellenére, hogy a környezet hőmérséklete magas.

Viszont különbséget kell tenni az enyhe, általában a lámpatest szélén megjelenő bepárásodás és az olyan helyzet között, ahol a pára lecsapódik a fényszóró belsejében, már nem is beszélve a lámpatestben álló vízről.  Ilyenkor érdemes ellenőrizni, hogy az izzó nyílásának védősapkája megfelelően került felhelyezésre. Amennyiben igen, az azt jelenti, hogy a fényszóró sérült – a fényszóróüveg, vagy a lámpatest törött.  Ez gyakran a baleset utáni, szakszerűtlen javítás következménye. Ilyen esetben az egyedüli megoldás a fényszóró kicserélése. Nincs hatékony módszer a fényszóró kiszárítására és ismételt beszerelésére úgy, hogy az elegendően tömített legyen. Emellett a használt fényszóró nem rendelkezik garantált hatásfokkal, ezért az egyik fényszóró cseréje nagy eltérést okozhat a gépkocsi két oldalán az új megvilágításának fényerejében.

 

Forrás: https://hu.motofocus.eu/

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top