fbpx

SKF vízpumpák

2020-05-08T11:07:20+02:002020. május 12.|Címkék: , , |

0

A vízpumpa a járműipari hűtőrendszerek legfontosabb eleme. A vízpumpa házának kialakítását, a tömítési megoldást, a járókerék anyagát és a tengely csapágyának terhelhetőségét, élettartamát az adott motor, gép teljesítmény-paramétereinek megfelelően kell megválasztani. Ezzel biztosítható a hűtőfolyadék tökéletes áramlása, amelynek köszönhetően hosszabb lesz az alkatrészek élettartama, a motor pedig a megfelelő szerkezeti hőterheléssel fog működni. Az SKF a robusztus és nagy teljesítményű vízpumpák egyik legnagyobb választékát kínálja partnerei számára.

AZ SKF VÍZPUMPÁK ALKATRÉSZEI

A szivattyúkerék
A különböző vízszivattyúkhoz egyedileg kialakított járókerék (lapátkerék) biztosítja a hűtőfolyadék optimális áramlását a rendszerben.

A tömítés
A dinamikus tömítés a vízszivattyú úgynevezett „vizes zónáját” és „száraz zónáját” különíti el. Ez a vízpumpa legfontosabb alkatrésze. Fontos, hogy a tömítés megfelelő és tiszta hűtőfolyadékot igényel a megfelelő működéshez. A szennyeződések és az egyéb apró részecskék károsíthatják a vízpumpát, és drasztikusan lerövidíthetik az élettartamát. Normál működés közben a tömítés néha veszíthet egy nagyon kis mennyiségű folyadékot a párolgás miatt. Emiatt néhány vízpumpa „párologtató” tartállyal van felszerelve, amely felfogja ezt a folyadékot. Teljesen normális jelenség, hogy az újonnan felszerelt vízpumpa csekély mértékben szivárog a leeresztőnyílásnál. Ennek a kis szivárgásnak néhány percen vagy kilométeren belül meg kell szűnnie. Bármilyen további szivárgás problémának tekintendő.

Az SKF dinamikus szilícium-karbid (SiC) tömítései
Pumpáink a legújabb szilícium-karbid tömítések technológiáját kínálják a köztudomásúan problémás gépekhez. Ezek a tömítések optimális védelmet nyújtanak a szennyeződések ellen, tág hőmérséklethatárok mellett. A vízpumpák hagyományos tömítéseivel összehasonlítva a szilícium-karbid tömítések kevésbé érzékenyek a szennyezett környezetre, a száraz működtetésre és az intenzív hőmérséklet-változásra. Ezeket a tömítéseket úgy védheti meg a felesleges szennyeződéstől, hogy nem használ semmilyen pasztát a tömítőgyűrűt vagy statikus O-gyűrűt tartalmazó vízpumpákhoz.

A szilícium-karbid tömítéseket tartalmazó SKF vízpumpák alkalmasak a legfőbb európai felhasználási területekhez, Európában készülnek, és gyártás után teljes körű tesztelésen esnek át.

A tengely
A tengely gördülőcsapágyai kis súrlódást tartanak fenn, miközben elviselik a nagy terheléseket, a nagy fordulatszámokat és a szíj feszítéséből származó erőt.

A VÍZPUMPAMEGHIBÁSODÁS OKAI

Első helyen találjuk a nem megfelelő hűtőközeget. Mind a nem megfelelő minőség, mind a koncentráció, mind a szennyezettség tönkreteheti a vízszivattyút.

Második helyen van – ha a konstrukció olyan – a hajtószíj túlfeszítése, mely a csapágyazást túlzottan terheli. Harmadik helyen a kavitáció, mely nem előírásos hűtőköri folyadéknyomásnál, illetve kis folyadékmennyiségnél léphet fel.

A szivattyú tönkremehet, ha túllépte élettartamában a gyárilag előírt csereperiódust. Minden ok a nem megfelelő szervizmunkára vezethető vissza.

 

Forrás: Autotechnika, 2019 május

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top