fbpx

Így nem károsodik az autó, ha csak ritkán használjuk

2020-04-30T12:27:09+02:002020. május 5.|Címkék: , |

0

A koronavírus-járvány és a kijárási korlátozás miatt szinte mindenki kevesebbet indul útnak, sőt, jó pár autó már hetek óta mozdulatlanul ácsorog a parkolóhelyén, vagy jobb esetben a garázsban. Azért ilyenkor is ajánlott néhány praktikával óvni az állapotukat, mert később többek között az E10 benzin, a lapos téli gumi és a kasztni üregeiben lévő útszóró só is okozhat kellemetlen meglepetéseket.

Mostanság a városokban járva sok helyen látni poros, láthatóan régóta álló autókat. A nemrég még napi használatban lévő kocsik a járványhelyzet és a kijárási korlátozás miatt napokon vagy akár heteken át mozdulatlanul vesztegelnek az utcán vagy garázsban, ami azért baj, mert az emberekhez hasonlóan megsínylik a tartós mozgáshiányt. Ahhoz, hogy az autó azonnal rendelkezésünkre álljon, amikor az élet majd visszatér a rendes kerékvágásba, érdemes ilyenkor is gondját viselni. De a bármikor bevethető saját autó a járvány idején is hatalmas kincs, ugyanis sokkal kisebb fertőzésveszéllyel juthatunk el vele A-ból B-be, mint tömegközlekedéssel vagy közösségi autóval.

Néha járassuk meg az autót

Egy-kéthetente akkor is járassuk meg az autót, ha amúgy nem akartunk menni vele sehová, mert így óvhatjuk meg legkönnyebben az állapotát. Ezzel megelőzhetjük a féktárcsák, fékek dugattyúinak rozsdásodását, a futóműalkatrészek, csapágyak beállását, a gumik kockára préselődését, az akkumulátor lemerülését,és az sem árt, ha kering a motorban az olaj és a hűtőfolyadék. A mozgástól, lötykölődéstől az esetlegesen a karosszériában maradt csapadék is távozhat az erre kialakított lyukakon keresztül.

Ne csak pár kilométert menjünk, hanem legalább fél órát az akkumulátor töltése és a kipufogóban lecsapódott kondenzvíz elpárolgása miatt, ami csak üzemmeleg csövekben fog megvalósulni. Ha nem párologtatjuk el a korróziót okozó folyadékot, akkor a kipufogódob egy idő után belülről fog átrozsdásodni.Menet közben kapcsoljuk be a klímát,hogy a rendszer tömítései kapjanak kenést, és később ne eresszenek. Érdemes a műszerfali kapcsolókat, az ablakokat és a zárakat is kipróbálni, a lényeg, hogy mozogjanak, kapjanak egy kis kenést, és ne szoruljanak be.

Tárolás

Lehetőleg kiengedett kézifékkel, sebességbe rakott váltóval tároljuk az autót, sík felületen. A legtöbb autó sajnos nem garázsban pihen, ezért ki van téve az időjárás viszontagságainak. Aki kénytelen közterületen parkolni, igyekezzen olyan helyet választani, ahol a talajból érkező pára nem tehet kárt az autóban, vagyisrészesítsük előnyben az aszfaltozott, betonozott helyeket a füves, földesek helyett.Ha csak utóbbiak állnak rendelkezésre, érdemes egy PVC szőnyeget leteríteni az autó alá, ha tartós pihentetésben gondolkodunk.

A legjobb megoldás autótárolásra egy száraz, fűtött mélygarázs FORRÁS: VODAFONE

Bár meleg, napos időben sokat számít az a pár fok, amit árnyékban állva nyerünk, rendszeresenfa alatt parkolni mégsem az igazi:az ágakról lehulló gyanta, termés vagy a fent tanyázó madarak ürüléke elcsúfítja, rosszabb esetben kimarja a fényezést, viharban pedig ágas eshetnek az autónkra.

Ma már nem annyira elterjedt a ponyvával történő letakarás, de ez is megoldás lehet a külső behatások ellen.

A ponyva véd a csapadék és a szennyeződés ellen, de karcolhatja a fényezést és ha nem szellőzik, bent tarthatja a párát, ami rozsdásodást idézhet előFORRÁS: ORIGO

Ha ezt választjuk, ügyeljünk arra, hogya ponyva anyaga képes legyen szellőzni,máskülönben a beragadó pára miatt többet árthatunk az autónak, mintha le sem takarnánk. A szél által mozgatott ponyva az alá került finom porszemcsékkel olyan hatást is képes előidézni, mintha csiszolópapírral dörzsölnénk a fényezést. Éppen ezért puha anyagú ponyvát válasszunk.

Az utasteret se hanyagoljuk el

A tiszta, száraz belsőben nehezebben szaporodnak a baktériumok, és a kellemetlen szagok képződésétől sem kell tartani
FORRÁS: LEASEPLAN

Takarókkal érdemes az üléseket, műszerfalat letakarni, a szélvédő mögé pedig fényvisszaverőt tenni, ami véd a káros UV-sugárzás és a hő ellen.A gumitömítéseket szilikonnal vagy glicerines ronggyal töröljük át, hogy tartósan rugalmasak maradjanak.Habár a magára hagyott autóban néhány nap alatt elpusztul a koronavírus, egyéb baktériumok és gombák számára tökéletes szaporodási környezetet teremt a fülledt, nedves, piszkos környezet. Ezért mielőtt leállítanánk autónkat, tisztítsuk és szárítsuk meg a belső felületeket.

Ha biztonságos, zárt helyen hagytuk a kocsit, hagyjuk résnyira nyitva az ablakokat, hogy szellőzhessen az utastér
FORRÁS: TOYOTA

Szabaduljunk meg a rongyoktól, vizes palackoktól, használt zsebkendőktől, ételmaradékoktól, és porszívózzuk ki az utasteret. Az utastérbe tett, tálba öntöttszódabikarbónával meg lehet kötni az autóba bekerülő nedvességet.Akinek van garázsa, megteheti, hogy résnyire leengedi az ablakokat a szellőzés végett, de ekkor időről időre ellenőrizni kell, hogy nem költöztek-e be hívatlan vendégek (rovarok, kisebb emlősök) a tudtunk nélkül.

Harc a rozsda ellen

Leállítás előtt érdemes gőzborotvával megtisztítani a kasztnit, különös tekintettel a kerékdobokra, ahol a hátsó részeken megragad a szennyeződés, és később korróziót okoz. A modern gépi mosók már alig karcolnak, és vannak egyéb előnyeik is: megszárítják a karosszériát, felárért pedig két fontos szolgáltatást is nyújtanak, a forró viaszos kezelést és az alvázmosást. Utóbbi azért fontos, mert eltávolítja a télen az autóra rakódott sót.

A kerékdobok eldugott helyein lerakódott szennyeződést távolítsuk el gőzborotvával
FORRÁS: PHOTONONSTOP/PATRICK RENICE

A polírozás eltünteti a fényezésbe begyógyult kormot és port, de konzerváláshoz egy sima vakszolás is elég. Utóbbi önmagában is ad némi ragyogást, és ami a legfontosabb, védőréteget képez a lakkon. Apró szemcseszerkezete beépül a fényezés apró karcaiba, és hónapokon át képes taszítani a port, koszt és latyakot, ráadásul a fakulást okozó UV-sugarak ellen is véd.

A polírozás és a vakszolás nem csak fényesít, de is védi is a fényezést, mert eltűnnek az apró rések, karcolások
FORRÁS: DPA/AFP/ARMIN WEIGEL

Tavaszra könnyen ki tudnak virágozni a kőfelverődések és más sérülések. Ezeket házilag és autókozmetikában is ki lehet javíttatni, a nagyobb, defelületi rozsdára pedig megoldás a folyadékos passziválás:ilyenkor a foszforsavval reakcióba lép a vas-oxid, azaz a rozsda, és kemény vas-foszfát jön létre a lemezeken, utána pedig jöhet egy kis festék rá. Műszaki vizsgán nem tolerálják a rozsdát, és bár a mostani járványügyi vészhelyzetben lejárt műszakival is szabad közlekedni, nem érdemes sokáig halogatni a javítást.

Gumiabroncsok

Ha tudjuk, hogy hetekig nem fogunk menni az autóval, fújjuk 3-4 bar nyomásúra a gumikat, így nem fognak kockásra préselődniFORRÁS: TOYOTA

Mivel a járvány márciusban harapódzott el, sok autón még most, az áprilisi melegben is téli gumik vannak. Érdemes lecserélni ezeket a nyáriakra, nem csak az alacsonyabb kopás és a jobb tapadás miatt, hanem azért is, mert a vészhelyzet elmúltával vélhetően nehéz lesz időpontot foglalni a gumisoknál, mindenki akkor fogja megrohanni őket. Amúgy a kijárási korlátozás idején is legális szervizbe menni, determészetesen alkalmazkodni kell a műhelyek új nyitvatartási idejéhez és járványügyi óvintézkedéseihez.Persze az is megoldás, ha magunk végezzük a kerékcserét, amennyiben felnire szerelve tároljuk a nyári abroncsokat.

Megfelelő elővigyázatossággal most is felkereshetünk egy gumis műhelyt, hiszen az utastérbe nem kell beengedni a szerelőket
FORRÁS: NONSTOPGUMI.HU

Ha hosszabb távra támasztjuk le az autót, érdemes lehet felbakolni, amivel a gumikat és a futóművet is tehermentesítjük. Ha néha azért használnánk a kocsit, csak fújjuk feszesre a gumikat. Így nem csak tolni lesz könnyebb az autót, de a gumik oldalfala is kevésbé deformálódik az állástól. Szerencsére akkor sincs nagy gond, ha későn kaptunk észbe, és már enyhén deformálódott az abroncs, mert képes magától regenerálódni, ha pár kilométeres használat során eléri az üzemi hőmérsékletét.Több hónapnyi veszteglés azonban már tartós alakváltozást okozhat,ami veszélyezteti a menetbiztonságot. Mind a négy kerék teljes felületével érintkezzen a talajjal, és ne nyomódjon neki a padkának vagy más akadálynak!

Üzemanyag

Idén január óta az E5 helyett kétszeres etanoltartalmú E10-es motorbenzineket forgalmaznak a legelterjedtebb, 95-ös oktánszámú kategóriában. A 20 évnél idősebb autókba nem tanácsos ilyen benzint tankolni, mert károsíthatja a tömítéseket, szivattyúkat, szelepeket, a gumialkatrészek felhólyagosodhatnak esetleg folyóssá válhatnak, a tömítések összemehetnek, ami üzemanyag-szivárgáshoz vezethet. A magasabb alkoholtartalom oldja az üzemanyag-rendszerben évek alatt lerakódott szennyeződéseket is.

A 95-ös motorbenzinek etanoltartalma január óta magasabb, ami gondot okozhat, ha hónapokig nem járunk az autóval
FORRÁS: MTI/KOSZTICSÁK SZILÁRD

Az E10-es benzin másik kellemetlen tulajdonsága, hogy a benne lévő alkohol pár hónap alatt hajlamos szétválni a benzintől és a tartály aljára ülepedni, ráadásul közben megkötni a vizet.Sajnos a víztartalom korróziót okozhat a fém alkatrészeken:főképp a magas nyomást előállító üzemanyag-befecskendezők vagy a régi autók karburátorai lehetnek veszélyben, de a fémből készült tankok belső része is korrodálhat. Ha a vizes-alkoholos rész bekerül a szívócsőbe, nehezebben tudunk indítózni, ha egyáltalán beindul a motor.

Azért is érdemes néha megjáratni a kocsit, mert akkor az üzemanyagban újra összekeveredik az etanol és a benzin, és ideiglenesen megfordul a szétválás folyamata. Mindig előnyös teletankolni a kocsit, mert akkor kevesebb levegő marad a tankban, és kevesebb párát köt meg a benzin. Ha az üzemanyagtartályunk fémből készült, így nem fog rozsdásodni, s később a lemálló rozsdadaraboktól eltömődni a szűrő.

Alig használt autóba érdemes 98-as vagy 100-as oktánszámú prémium benzint tankolni, mert ezek továbbra is alacsonyabb biokomponens-tartalmú E5-ösek. Mivel úgyis alig megyünk ilyenkor, a literenként 40 forinttal drágább üzemanyag nem okoz nagy többletköltséget, de az az autó meg fogja hálálni. Az OMV-nél például a 100-as benzinben mindössze 0,2 térfogatszázalékot tesz ki az etanol, mert a kötelező biokomponens-arányt más összetevővel (etil-tercier-butil-éterrel) oldják meg, amely kémiailag stabilabb anyag.

Autós boltokban, benzinkutakon kaphatóak olyanadalékok, amelyek gátolják a korróziót és stabilizálják az etanollal kevert benzin szerkezetét,így megakadályozható, hogy a hosszú ideig nem használt járművek tankjában kocsonyásodjon az üzemanyag, és gyantás lerakódások alakuljanak ki.

Benzinstabilizáló adalékokkal akár 12 hónapig sem bomlik meg az üzemanyag szerkezete, nem válik szét a benzin és az etanol
FORRÁS: OLDTIMERPERFEKT

A gázolaj esetében a hét százaléknyi biokomponens (jellemzően repce) szintén okozhat gondokat tartós leállás esetén, mert elszaporodhatnak benne a különböző baktériumok, ami szintén minőségromlásához, és indítási, üzemanyag-ellátási nehézségekhez vezethet. Dízel autókba is érdemes prémium üzemanyagot tankolni tartós leállás esetén, mert abban kevesebb a megújuló forrásból származó bio-összetevő.

Akkumulátor

Nem csak a hideg, hanem a túl meleg idő sem tesz jót az akkumulátoroknak.Egy jó állapotú 12 voltos indítóakkumulátor két-három hónapot is kibír használat nélkül,a szakértők azonban azt javasolják, hogy ennél sűrűbben, ideális esetben hetente gondoskodjunk a töltéséről. Mivel a belsőégésű motor beindítása annyi energiát emészt fel, amennyit a generátor csak 15-20 perc átlagos használat során tölt vissza az akkumulátorba, ilyenkor legalább fél órán át ajánlott használni az autót, közben minél kevesebb fogyasztót (fényszóró, légkondi, hifi, stb.) működtetve.

Ha ritkán használjuk az autót, az akkumulátor fogja először felmondani a szolgálatot. Ilyenkor jön jól egy töltőFORRÁS: TOYOTA

A generátor alapjáraton is tölt, ám kisebb teljesítménnyel, ráadásul a hideg motornak sem tesz jót, ha terhelés nélkül járatjuk. Ha lemerült az akkumulátor, akkor töltsük fel, de olyan töltővel, amely kikapcsol a teljes töltöttség elérése után, esetleg csepptöltésre vált. Szintén jó megoldás, ha egy másik autóról, esetleg zsebbikáról két kábel segítségével „bebikázzuk” az akkut, és utána megyünk az autóval egy hosszabb utat.

Ha tudjuk, hogy sokáig nem fogunk menni az autóval, szereljük ki az akkumulátort. Lopás ellen is hatásos védekezésFORRÁS: [ORIGO]

Ha nem bízunk már a régi akkumulátorunkban, méressük be a kapacitását egy szakműhelyben. Ha menthetetlennek minősül, vegyünk újat. Ehhez nem elég a régi tetejéről leolvasni a kapacitás értékeket, és tudni, hogy bal vagy jobb pozitívos-e a kialakítása, érdemes le is fotózni, és mérőszalaggal pontosan lemérni, és csak ezekkel az információkkal megérkezni az autósboltba. A modern, start-stop rendszerrel ellátott autók speciális, EFB vagy AGM felirattal ellátott akkumulátort igényelnek, amelyek drágábbak.

És mi van az alternatív hajtású autókkal?

Egy hibrid autó 12V-os akkumulátora ugyanolyan gyorsan merül, mint egy normálé, a karbantartást elvégzi a nagyfeszültségű hibrid rendszer intelligens vezérlése. Hetente elég üzemkész állapotba helyezni a hibrid hajtásláncot– azaz a fékre lépve megnyomni a Start gombot –, lekapcsolni minden fogyasztót, és így hagyni az autót 60 percen át. Ezzel egyben a nagyfeszültségű hibrid hajtóakkumulátor karbantartásáról is gondoskodunk.

A hibrid autókban a nagyfeszültségű akkumulátor karban tartja a 12 voltosat is
FORRÁS: TOYOTA

Villanyautók vagy konnektoros hibridek lítiumos akkumulátoránaka teljes töltöttség nem tesz jót hosszú távon,merítsük le őket részben vagy egészben. Kifejezetten rosszat tehetünk azzal is, ha a garázsban a töltőkábelt huzamosabb ideig csatlakoztatva hagyjuk: ezzel nemcsak a nagyfeszültségű akkumulátor élettartamát rövidítjük le, de a 12V-os akkumulátort is folyamatosan dolgoztatjuk, mert töltés közben működnek a fedélzeti ellenőrző rendszerek.

Forrás: origo.hu

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top