fbpx

A légkondicionáló rendszer szíve

2020-05-22T11:21:21+02:002020. május 25.|Címkék: , |

0

A járműklímák legfontosabb eleme kétséget kizáróan a kompresszor, hiszen ez a berendezés keringteti a hűtőközeget és az olajat a teljes rendszerben. A szakmabéliek nem is hívják másként, csak a légkondicionáló szívének, s bizony helytálló a párhuzam…

 

A klímakompresszor feladatai

A klímakompresszor elsődleges feladata a hűtőközeg és az olaj keringtetése a légkondicionáló rendszerben, amit a nyomáskülönbség tesz lehetővé. A szerkezet beszívja a gáz halmazállapotú hűtőközeget a párologtatóból, és a nyomás növelésével átszivattyúzza a kondenzátorba, ahol folyékonnyá válik. Mindeközben a rendszerben található olajat is mozgatja, biztosítva ezzel a rendszer kenését.

A klímakompresszor felépítése

 A fent látható fényképen egy imbolygótárcsás, dugattyús klímakompresszor szerkezete figyelhető meg, a legtöbb légkondicionáló rendszerrel felszerelt járműnél ezt a műszaki megoldást alkalmazzák a szakemberek. Működésének lényege, hogy a tengely forgómozgását – hajtórudak, illetve dugattyúk révén – egyenes vonalú mozgássá alakítja át. A forgatónyomatékot az autó erőforrása biztosítja, az átvitelről pedig szíj gondoskodik. A klímakompresszort hagyományos tengelykapcsolóval vagy elektronikus szabályozószeleppel (képünkön) szerelik fel, utóbbi manapság jóval elterjedtebb a személyautók piacán.

 

Klímakompresszorok típusai

A régi és az új autók klímarendszerei közötti különbséget alighanem minden vezető érzi. Előbbieknél a klímakompresszor jelentős többletterhelést ró az erőforrásra, ezért a rendszer bekapcsolásakor visszaesik a hajtásláncra jutó forgatónyomaték, a kikapcsolást követően pedig könnyebben pörög fel a motor. A modern konstrukcióknál nem észlelhető ez a jelenség, ugyanis a klímakompresszorok nagyot fejlődtek az elmúlt években.

 

Alapvetően kétféle imbolygótárcsás változatot ismerünk: az állandó és a változó teljesítményűt. Az állandó teljesítményűeknél az oszcilláló tárcsa szögállása nem változik, tehát az utastérben elhelyezett hőfokszabályozó beállításai nem befolyásolják a kompresszor működését.

Ennél a kivitelnél a hűtőteljesítmény nem szabályozható pontosan, pusztán annyi történik, hogy a rendszer ki-be kapcsolja a klímakompresszort – figyelmeztetnek a klímakompresszorok és klímarendszerek világelső gyártójaként ismert Valeo mérnökei. – Folyamatosan dolgoznak a dugattyúk, miként a hűtőközeg áramlása is állandó. Magát a kompresszort elektromágneses kuplung kapcsolja be és ki, a teljesítményt pedig a fordulatszám határozza meg.

A változó teljesítményű klímakompresszoroknál szintén imbolygótárcsa mozgatja a dugattyúkat, de ezek szögállása, így a dugattyúk mozgása szabadon szabályozható, és az energiaszükséglet, valamint a kompresszorfejben mérhető nyomás és hőmérséklet határozza meg. Minél hűvösebb utasteret szeretne a vezető, annál nagyobb a löket, tudniillik a legnagyobb szögállásnál járnak fel s alá a leghosszabb úton a dugattyúk.

Az imbolygótárcsa helyzetét szeleppel szabályozza a rendszer. Ez lehet belső vezérlésű, nyomásérzékeny kivitel, vagy kívülről aktivált, elektromos konstrukció, ami az ECU-tól kapja a jelet. A külső vezérlésű szelepek precízebben szabályozzák a dugattyúmozgást, ezáltal hatékonyabb működést és közel állandó utastér-hőmérsékletet szavatolnak.

 

Ragaszkodjon a gyári minőséghez!

 Miként már említettük, a klímakompresszor a légkondicionáló rendszer legfontosabb eleme. Amennyiben meghibásodik, a képzett szerelők biztosan kiváló, gyári minőségű cseredarabot javasolnak, élen a Valeo utólagos alkatrészként megvásárolható klímakompresszoraival. Egyedülálló tapasztalatira támaszkodva a Valeo képes volt új, eltérő tulajdonságú kompresszorok széles választékát kidolgozni, így az európai utakon futó autók többségéhez kapható Valeo klímakompresszor. Ezek a termékek tökéletesen passzolnak az adott modellhez, hatékonyan, illetve megbízhatóan működnek, és azon túlmenően, hogy hozzájárulnak a rezgés- és zajcsökkentéshez, a menetkomfortot is fokozzák.

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top