A belső égésű motorok folyamatos fejlődése számos változást igényel a hengerfejtömítések összetételében is. Az Ajusa jóvoltából a továbbiakban egy rövid áttekintést láthatunk a hengerfejtömítések evolúciójáról.
A hengerfejtömítés a motor legfontosabb tömítése. Fő funkció az égéskamra, továbbá a kenőanyag és a hűtőfolyadék járatainak tömítése a motorblokk és a hengerfej között. Ellenálló kell hogy legyen a magas hőmérséklettel, plusz a fagyálló és az egyéb vegyi adalékanyagok kémiai hatásával szemben is, továbbá lehetővé kell tennie a motor tágulását és összehúzódását.
Legfőbb típusai az Ajusa kínálatában: az „FBX” hagyományos tömítés, az „MLS” többrétegű tömítés és a „fém-elasztomer”.
Többrétegű MLS tömítés:
A többrétegű tömítések acéllemezekből készülnek, amelyek különböznek vastagságukban és összetételükben is:
- Felflekvő réteg (külső rétegek): Rozsdamentes acélból készülnek, ezekben találhatóak a tömítőgyűrűk
- Távtartó réteg: Szintén rozsdamentes acélból készül, nyomás útján biztosítja a megfelelő tömítést
- Záró réteg: növeli a nyomást az égéskamra körül, ezzel megóvja a tömítőgyűrűket a deformációtól
A rétegek között elasztomer bevonatot alkalmaznak, hogy javítsák a közöttük lévő tömítési képességet, és hogy elnyeljék a motorban lévő rezgéseket.
MLS rétegek
Hagyományos tömítés:
A klasszikus tömítés egy közbenső réteggel ellátott rozsdamentes acél rétegből áll, amelyet mindkét oldalán rostanyag réteg határol. Kívülről egy szilikon bevonat védi a fagyálló okozta károsodásoktól.
A tömítés fémgyűrűket tartalmaz a hengerek körül, hogy növelje a tömítési nyomást és kizárja az érintkezést az égéskamrában kialakuló magas hőmérsékletekkel.
A viton bevonatok (elasztomer anyagok) folyamatos kapcsolatot biztosítanak a kenőanyag járataival. Magas nyomást gyakorolnak ezekre a járatokra, amely megakadályozza a szivárgást a motor belsejében.
Napjainkban a legtöbb motor esetében már az MLS tömítést alkalmazzák, a szálas megoldással szemben.
Szálas tömítés
Fém-Elasztomer tömítés:
Az ilyen típusú tömítések elasztomerből készülnek, a hengereket körülvevő bordák kivételével, amelyek acélból készülnek a magas hőmérséklete való tekintettel. Az acéllemez vastagsága 0,5 mm-től 2 mm-ig terjedhet.
Fém elasztomer
Forrás: https://ajusa.es/blog/news/cylinder-head-gasket-evolution-and-characteristics