fbpx

A Hengerfejtömítés Evolúciója

2020-05-15T09:37:45+02:002020. május 18.|Címkék: |

0

A belső égésű motorok folyamatos fejlődése számos változást igényel a hengerfejtömítések összetételében is. Az Ajusa jóvoltából a továbbiakban egy rövid áttekintést láthatunk a hengerfejtömítések evolúciójáról.

A hengerfejtömítés a motor legfontosabb tömítése. Fő funkció az égéskamra, továbbá a kenőanyag és a hűtőfolyadék járatainak tömítése a motorblokk és a hengerfej között. Ellenálló kell hogy legyen a magas hőmérséklettel, plusz a fagyálló és az egyéb vegyi adalékanyagok kémiai hatásával szemben is, továbbá lehetővé kell tennie a motor tágulását és összehúzódását.

Legfőbb típusai az Ajusa kínálatában: az „FBX” hagyományos tömítés, az „MLS” többrétegű tömítés és a „fém-elasztomer”.

Többrétegű MLS tömítés:

A többrétegű tömítések acéllemezekből készülnek, amelyek különböznek vastagságukban és összetételükben is:

  1. Felflekvő réteg (külső rétegek): Rozsdamentes acélból készülnek, ezekben találhatóak a tömítőgyűrűk
  2. Távtartó réteg: Szintén rozsdamentes acélból készül, nyomás útján biztosítja a megfelelő tömítést
  3. Záró réteg: növeli a nyomást az égéskamra körül, ezzel megóvja a tömítőgyűrűket a deformációtól

A rétegek között elasztomer bevonatot alkalmaznak, hogy javítsák a közöttük lévő tömítési képességet, és hogy elnyeljék a motorban lévő rezgéseket.

MLS rétegek

Hagyományos tömítés:

A klasszikus tömítés egy közbenső réteggel ellátott rozsdamentes acél rétegből áll, amelyet mindkét oldalán rostanyag réteg határol. Kívülről egy szilikon bevonat védi a fagyálló okozta károsodásoktól.

A tömítés fémgyűrűket tartalmaz a hengerek körül, hogy növelje a tömítési nyomást és kizárja az érintkezést az égéskamrában kialakuló magas hőmérsékletekkel.

A viton bevonatok (elasztomer anyagok) folyamatos kapcsolatot biztosítanak a kenőanyag járataival. Magas nyomást gyakorolnak ezekre a járatokra, amely megakadályozza a szivárgást a motor belsejében.

Napjainkban a legtöbb motor esetében már az MLS tömítést alkalmazzák, a szálas megoldással szemben.

Szálas tömítés

Fém-Elasztomer tömítés:

Az ilyen típusú tömítések elasztomerből készülnek, a hengereket körülvevő bordák kivételével, amelyek acélból készülnek a magas hőmérséklete való tekintettel. Az acéllemez vastagsága 0,5 mm-től 2 mm-ig terjedhet.

Fém elasztomer

Forrás: https://ajusa.es/blog/news/cylinder-head-gasket-evolution-and-characteristics

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top