fbpx

“Skodálatos masinák”

2020-04-07T13:22:59+02:002020. április 14.|Címkék: , , , |

0

Története során a Škoda számtalan nagyszerű modellt mutatott be, melyek egy része már a feledés homályába veszett, míg egyes modellekre retró ikonokként tekintünk vissza.

Škoda 935 Dynamic, 1935

A lista első tagja egy háború előtti modell, ami a ’30-as évek vezető formatervi trendje szerint szigorúan követte az áramvonalas vonalvezetés elveit. A 935-ös modellt a cseh testvér Tatra T77 mintájára tervezték, ami a géptest hátsó részén figyelhető meg a leginkább.

1935 Skoda 935 Dynamic prototípus, nyújtott fastback limuzin, fényes szürke, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról fotózva
A 935-ös modellt a Tatra T77 mintájára tervezték. A képen: 1935 Škoda 935 Dynamic

A Dynamic külső megjelenése nem csak ma, de saját korában is kifejezetten menőnek számított, ám egy kis gond mégis volt vele. Ez pedig nem más, minthogy a Škoda akkori vásárlói köre a visszafogott, hagyományos megjelenésű családi autókhoz szokott, így egy hozzá hasonló radikálisan újszerű megjelenésű autó termelésének kimenetele nagyon kockázatos lett volna.

Bár a 935 Dynamic forradalmian új autónak számított, mégsem került sorozatgyártásba. Mindösszesen csak egy példány készült belőle, ami egy 5 személyes fastback limuzin formájában valósult meg. A cseh csodagép egy 2,0 literes boxermotort kapott, ami 55 lóerő leadására volt képes, csúcssebessége elérte a 140 km / h-t. Tekintélyt parancsoló hűtőrácsa ellenére a Tatrákhoz hasonlóan őt is farmotoros, hátsókerek hajtással szerelték. A Škoda Heritage oldala egy videót is készített a csettegő farosról. Érdemes megnézned a videót, ilyen autó úgysem jön veled szembe mostanában!

Škoda Superb, 1935 – 1949

A Superb modelleket a cseh gyártó már az 1930-as években szerelte, nevük a latin „superbus”, azaz kimagasló, pompás szóból ered. A típusjelölés igaz is volt a XX. századi modellekre, mivel ezek töltötték be a Škoda kínálatában a zászlóshajó szerepét. További érdekesség, hogy a náci megszállás idején 3 tengelyes kivitelben is készült néhány darab, amiket a magas beosztású német tisztek szolgálatába állítottak.

Skoda Superb Typ 640 és Skoda Superb Typ 924, mindkettő elölnézet, oldalnézet, balról, egymás mellett, 640 krém és fekete limuzin, 924 fekete limuzin
A Superb típusjelölést a Škoda már az 1930-as években használta. A képen: 1934-es és 1938-as Škoda Superb limuzinok

A széria korai tagjait 2,5 és 2,7 literes erőforrásokkal szerelték, amik 55 és 60 lóerő leadására voltak képesek. Mivel a Škoda sok figyelmet fordított a luxusautó fejlesztésére, így az utolsó ráncfelvarrás után született példányokat, a Superb 4000-eseket, már egy 3 990 köbcentis, OHV V8-as motorral szerelték. Ezek már a 135 km / h-s csúcssebességet is elérték, és átlagosan 24 liter benzint is elpusztítottak 100-on.

A fenti kép jobb oldalán látható fekete limuzin amúgy a Superb 4000-est ábrázolja, amiből összesen csak 12 példány készült, így valóságos ereklyéknek számítanak. Ha közelebbről is megnéznéd ezt a ritka cseh monstrumot, less bele a Hum3D animációjába!

Škoda 1100 MBX, 1967 – 1969

Ha a Superbek kapcsán már szót ejtettünk a cseh gyártó luxusautóiról, nem hagyhatjuk szó nélkül a legelitebb csehszlovák Škodát sem, amit a KGST-ben gyártottak. Ez pedig nem más, mint az 1000 MB továbbfejlesztett kupé kivitele, az 1100 MBX!

1969 Skoda 1100 MBX, vörös kupé, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról fotózva, szürke CGI háttér
Az MBX-eket B-oszlop nélkül szerelték, ami akkoriban az amerikai autók egyik jellegzetessége volt. A képen: 1969 Škoda 1100 MBX

Már magában az 1 000-es megjelenése is hatalmas feltűnést keltett a kelet-európai piacon, ami az 1960-as és korai 1970-es években a szocialista tömb legmenőbb autójának számított. A ’64-től szerelt limuzinok egy 988 köbcentis, soros 4 hengeres benzinmotort kaptak, ami 37 lóerő (27 kW) leadására volt képes.

Pár évvel később jelent meg a fejlettebb, faceliftes 1100 MB, amit a korábban alkalmazott erőforrással szereltek, ám lökettérfogata 1107 köbcentire növekedett. Ekkor jelent meg a B-oszlop nélküli kupé változat, az 1100 MBX, ami nem csak a csehszlovák, de mondhatni a KGST autógyártásának csúcsát jelentette.

1969 Skoda 1100 MBX, vörös kupé, oldalnézet, balról, távolról fotózva, szürke CGI háttér
Az 1100 MBX egy 1,1 literes vízhűtésű farmotort kapott. A képen: 1969 Škoda 1100 MBX

A sportos kupé modelleket eleinte egy 1,0 literes, 52 lóerős és 75 Nm-es erőforrással szerelték, ami a fejlesztések során 1,1 literesre nőtte ki magát. Az 1100 MBX-ek már erősebbek voltak, ők már 81 Nm-nyi nyomatékkal dolgoztak és csúcssebességük is meghaladta a korábbi példányok 127 km / h-s legnagyobb tempóját.

1969-ben a gyár felhagyott az MB sorozatú modellek gyártásával. A hagyományos limuzinokból több mint 443 ezer talált gazdára, míg az MBX kupékból ennek töredéke, 1 403 darab 1000 MBX és 1 114 darab 1100 MBX hagyta el a Mladá Boleslav-i gyártósort, így a 2 ajtós kivitelek valóságos gyűjtői daraboknak számítanak!

Škoda Felicia, 1959 – 1964

A szocialista vállalat már a korábban emlegetett 11000 MBX előtt is szerelt olyan modelleket, amik a KGST országaiban a siker és gazdagság szimbólumai voltak. Ilyen például a „még orrmotoros” Octavia, és annak kabrió kivitele, a Felicia.

1960 Skoda Octavia kabrió, Skoda Felicia, türkizkék, fehér lehúzott vászontetővel, elölnézet, oldalnézet, jobbról, alulról fotózva:
Az 1100MBX előtt a Felicia volt a KGST legdrágább, ám elérhető luxusautója. A képen: 1960 Škoda Felicia

1959-ben a Škoda átdolgozta a 440-ees család típusait, és a háború óta az autók most először kaptak „beszélő neveket” a korábban alkalmazott típusszámozás helyett. Az Octáviákat amúgy 2 ajtós szedán és kombi kivitelben értékesítették, melynek neve latinul annyit tett: nyolcadik gyermek, ami arra utalt, hogy 1934 óta Ő volt a 8. modell, amit a 420 Popular alvázára építettek.

A kabriók a Felicia, vagyis „boldogság” nevet kapták, amiket eleinte egy 1,1 literes, majd egy 1 221 köbcentis erőforrással szereltek. A Felicia Superek már 55 lóerősek voltak. A kabrió Škodák voltak a szocialista blokk legdrágább autói, amit magánszemélyek is megvásárolhattak, így többnyire csak filmsztárok, hírességek és a pénzesebb elvtársak jutottak hozzá. Nézd csak meg a Skoda Heritage videóját, megéri!

Škoda Rapid, 1935 – 1947

A Škoda a Rapid megnevezést elsőként az 1934-es és ’35-ös modellévben szerelt Popular esetén használta, ami a „Népszerű / Népeknek szóló” típus 1 195 köbcentis változata volt. A csehszlovák gyártó már ekkor érezte, hogy itt lenne az ideje egy nagyobb, új modell szerelésének, ami 1935-ben az immár Rapid, vagyis „Gyors” típusjelölésű megszületéséhez vezetett.

1935 Skoda Rapid, bézs szedán, animált kép, fehér háttérrel, elölnézet, oldalnézet, balról, alulról nézve
Az 1. szériás Rapidok a korábbi Popular modellekből fejlődtek ki. A képen: 1935-ös Škoda Rapid (Type 901)

A 13 éven át szerelt modell több újításon és ráncfelvarráson is átesett. A korai példányokat Rapid Type 901, később Type 914, egy oldalszelepelt, soros 4 hengeres, 1 386 köbcentis erőforrással látták el, melynek legnagyobb sebessége 100 km/h volt. A 31 lóerős (23 kW) kisautó a korszak viszonylataihoz képest elég kedvező fogyasztással rendelkezett, valahol 9 és 10 liter között fogyasztott 100 km-en.

A Rapid népszerűségét csak tovább növelte, hogy alacsony fogyasztása és modern formaterve mellett több kivitelben is rendelhető volt. Közéjük tartozott például a tudor, vagyis a 2 ajtós limuzin, a 4 ajtós limuzin és a 2 ajtós, 4 személyes kabrió is, de furgon formájában is rendelhető volt.

A részletesebben is megnézed a fentebbi képet, láthatod, hogy a 901-es 4 ajtós limuzin kivitelei első ajtajai „öngyilkos ajtós” elrendezést, míg a hátsók hagyományos elrendezést kaptak. Ennek oka, hogy az első és hátsó ajtók 2–2 közös zsanéron osztoztak, így a Škoda spórolni tudott a termelési költségeken. Ezt a megoldást alkalmazta a Renault is a 4 CV modelleken.

1938 Skoda Rapid, animált 3D-s kép, fekete 2 ajtós tudor limuzin, elölnézet, oldalnézet, alulról, fehér háttér
1938-ban jelentek meg a faceliftes, „Rapid OHV” modellek. A képen: 1938-as Škoda Rapid OHV (Type 922)

Az 1938-as modellévre a zöld nyilas a Rapidot is átdolgozta, ami korszerűbb formatervet és új erőforrást kapott. A Type 922-es típusok a Rapid OHV nevet kapták, utalva a már 42 lóerős (31 kW) motor OHV elrendezésére. Bár elődjéhez híven az Ő legnagyobb sebessége is 100 km/h volt, lökettérfogata viszont 1 558 köbcentire növekedett, ami jobb gyorsulást eredményezett.

A 922-es modellek már stabilan 10 liter benzint fogyasztottak százon, míg a kiviteli lehetőségek a 2 és 4 ajtós limuzinra és kabrióra korlátozódtak. Ha közelebbről is megnéznéd ezt a csehszlovák csodát, less bele a Škoda Heritage videójába!

Škoda 1101 / 1102, 1946 – 1952

A Škoda már 1945-ben nekilátott a háború előtti Popular 1101-es átdolgozásának, melynek eredményeképp egy 2 ajtós, 4 személyes családi autó született meg. Mivel a cég a típust egy teljesen új autóként kívánta értékesíteni, a típusjelölésből elhagyták a Popular megnevezést, s egyszerűen csak, mint 1101-es értékesítették. A vásárlók azonban megszokták, hogy a Škoda modelljeinek könnyen kimondható nevei vannak, így a nép a 2 ajtós limuzin kivitel miatt csak, mint „Škoda Tudor” emlegette.

1946 Skoda 1101 Tudor, fekte fehér kép, elölnézet, oldalnézet, balról, alulról fotózva, háttérben pusztaság, mellette 2 nő

1947 Buick Super Series 50, borsó színű fastback sedanette, elölnézet, alulnézet, balról, alulról fotózva
Az 1101-es és 1102-esek a kortárs angol és amerikai autók formatervét imitálták. A képen: Fent: 1946-os Škoda Tudor Lent: 1941-es Buick Super Sedanette

Ahogy számos szocialista autó esetén, az 1101-es tervezésekor a tervezők a nyugati autók formatervét imitálták/vették alapul. Ha közelebbről is megnézed a 2 fentebbi képet, láthatod, hogy a Tudor, bár jelentősen kisebb, mégis sokban hasonlít az 1940 és 1941 között szerelt Buick Superre. Közös vonalvezetési elemeik közé tartozik például a termetes orr, melybe az első sárhányókat még nem integrálták, illetve az azok elején elhelyezett lámpák.

Esztétikai szempontból mind a 2 típus hasonló hűtőmaszkot és első lökhárítókat kapott, melyeken 2–2 ütköző baba helyezkedett el. A csehszlovák gépezet megjelenése terén talán annyiban volt régimódi, hogy karos indexet és öngyilkos ajtókat kapott, amik az ’50-es évek közeledtére már Európában is ódivatúnak számítottak.

1949 Skoda 1102 Tudor, 3 ajtós mentőautó, menet közben fotózva, elölnézet, oldalnézet, balról, alulról fotózva
1949-ben mutatkozott be az átdolgozott, 1102-es változat, amiből már mentőautók is készültek. A képen: 1949-es Škoda 1102 mentőautó

A 1101 megjelenése után 3 évvel, 1949-ben mutatkozott be az átdolgozott, 1102-es változat, ami formatervi és műszaki adatai terén egyezett a korábbi Tudorral, melyet vele párhuzamosan továbbra is gyártottak. A 2 autó közti különbség abban rejlett, hogy az új Tudorok már kormányváltót kaptak. Ha közelebbről is megnéznéd ezt az amerikai stílusú csehszlovák vasat, nézd meg a Hum3D animációját!

Mind a két Tudort a korábban már bevált központi csővázas megoldással szerelték, annyi különbség mégis adódott, hogy míg a korábbi 1101-eseket inkább kombi, furgon, kisbusz és mentőautóként szerelték, az újabb 1102-es Tudorok szedán, kabrió és roadster formájában hagyták el a gyártósort.

A Tudor Škodákat egy 1 089 köbcentis, soros 4 hengeres erőforrással szerelték, ami a hátsó kerekeket hajtotta. A 32 lóerős motorhoz egy 4 fokozatú kézi váltó csatlakozott, melyen a 3. és 4. sebességet szinkronizálták. Legnagyobb sebessége 100 km/h volt, kiviteltől függően öntömege 900 és 1 090 kg között váltakozott.

További érdekesség, hogy a háború utáni válság miatt az alapfelszereltség nem tartalmazta a gumikat, így ha az új tulajnak nem volt tartalék a sufniban, extraként azokat is meg kellett rendelnie. Ha érdekel, hogyan is repeszt a Tudor, less bele az alábbi videóba!

Škoda 1000 MB, 1964 – 1969

Az 1960-as években a csehszlovák gyártó hatalmas fejlesztésekbe kezdett. A gyártelep fejlesztése és bővítése mellett járműveit is frissítette, melynek eredményeként 1964-ben napvilágot látott az 1000 MB szedán, amiből 1000 MBX néven 2 ajtós sportkupé is született.

1968 Skoda 1000 MB, piros 4 ajtós szedán, elölnézet, oldalnézet, balról, alulról fotózva, fehér háttérrel
A Feliciát követően az 1000MB vált a Škoda csúcsmodelljévé. A képen: 1968-as Škoda 1000 MB

Az Ezres Škoda az Octaviát volt hivatott felváltani, ám a „Nyolcadik gyermek” 3 évvel túlélte utódját. Az MB markáns változásokat hozott az államosított gyár életébe. Ő volt a csehszlovák üzem első farmotoros modellje, ráadásul a motor forgattyúsházát egy speciális alumínium ötvözetből készítették, melyen az öntvények meneteit csak meg kellett vágni, nem pedig a szerkezetre kellett lyukakat fúrni. Ez a technológia jelentősen javított a termelési időn, ráadásul az energiafogyasztást is csökkentette.

1968 Skoda 1000 MB, piros 4 ajtós szedán, hátulnézet, oldalnézet, jobbról, alulról fotózva, fehér háttér
Az 1000MB saját tervezésű modell volt, de pár nyugati formatervi elem is felfedezhető rajta. A képen: 1968-as Škoda 1000 MB

Annak ellenére, hogy a Škoda a lehető leginkább próbálta mellőzni a szocializmusban népszerű amerikai autók másolását, 1-2 elemet mégis átemeltek. Ilyen például az elcsökevényesedett uszony-pár, vagy az orrészbe szerelt csomagtartó alatti pótkeréktartó, amit többek között a Renault Dauphine-okon alkalmaztak.

Ezek mellett az apró „koppintások” mellett a cseh mérnökök egy teljesen újszerű autót terveztek, ami végre nem egy nyugati autó másolata volt. Gondolj bele, hogy például a GAZ–13 Csajka a Packard 400-as, a GAZ–12 ZIM pedig a Buick Roadmaster másolata volt.

Az 1000 MB nevében amúgy az 1000 az 1,0 literes, 4 hengeres, vízhűtéses erőforrása utal, míg az MB jelölés a gyártelep városát, Mladá Boleslavot jelöli.

1968 Skoda 1000 MB, piros 4 ajtós szedán, oldalnézet, balról, alulról fotózva, fehér háttér
A 4 hengeres erőforrás 37, majd később 43 lóerő leadásra volt képes. A képen: 1968-as Škoda 1000 MB

A ezres modellek 988 köbcentis, 4 hengeres motorja 37 lóerő leadására volt képes, legnagyobb sebessége 120 km/h volt. 1966-ben érkezett az átdolgozott 1100 MB változat, melyet az 1000-es párhuzamosan szereltek.

Az új modell egy 1,1 literes erőforrást kapott, ami már 43 lóerősre nőtte ki magát. Időközben színre lépett a sportos kupé kivitelű MBX variáns is, amit 1000 és 1100 köbcentis formában is szerelték. Ezek a luxus példányok már 52 ló erejével tépték az aszfaltot, és viszonylag kevés készült belőle.

 

Ha részletesebben is érdekel a cseh / csehszlovák gyártó története, nézz bele a Híres Autómárkák könyvsorozat Škodákról szóló kiadásába, amiben ismertetik a cég teljes történetét és a kiadás évéig megjelent legtöbb modelljét!

Mit gondolsz, Neked melyik Zöld Nyilas modell jön be a legjobban? Oszd meg velünk a véleményed és szavazz a kedvencedre!

Forrás: alapjárat.hu, Tarsoly Bálint

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top