fbpx

Dermesztő forgatókönyvek láttak napvilágot: a koronavírus romba dönti a világ autópiacait

2020-04-08T08:12:13+02:002020. április 8.|Címkék: , , |

0

A koronavírus váratlan megjelenése, gyors terjedése nagyon nehéz helyzetbe hozta az autóipart: a világ vezető autógyártói sorra zárták be ideiglenesen üzemeiket és autószalonjaikat szerte a világon. Mindennek súlyos következményei lesznek, az iparági elemzők, hitelminősítők úgy látják, szerencsésebb esetben is több millió új autóval kevesebbet értékesíthetnek majd idén globálisan.

Az IHS Markit szerint a koronavírus-járvány az elmúlt évek legnagyobb üzleti kockázatát jelenti az autóipari vállaltok számára – írja az Automotive News Europe.

ÚGY LÁTJÁK, IDÉN MINTEGY 12 SZÁZALÉKKAL ZSUGORODHAT A GLOBÁLIS AUTÓPIAC, AMELY AZT JELENTENÉ, HOGY CSUPÁN 78,8 MILLIÓ ÚJ AUTÓT ADHATNAK EL GLOBÁLISAN.

Ez a szám mintegy 10 millió autóval kevesebb, mint amit januárban, a koronavírus megjelenése előtt vártak. Az akkori előrejelzésük még arról szólt, hogy idén durván 89 millió autó találhat gazdára. Az IHS úgy számol, hogy a gyors ütemű zuhanást nagyon lassú felépülés követheti majd a világ autópiacian.

Európával kapcsolatban elmondták, idén 14 százalékos visszaesés jöhet a korábbi előrejelzésükhöz képest, amely csupán 15,6 millió eladott járművet jelent. Amerikában 15 százalékos csökkenésre számítanak a korábbi várakozásukhoz képest, ez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy 2020-ban csupán 14,4 millió autó kerülhet eladásra.

MÉG NAGYOBB ÖSSZEOMLÁSRA SZÁMÍT A KORONAVÍRUS-JÁRVÁNY MIATT AZ LMC AUTOMOTIVE, ELŐREJELZÉSÜKBEN ÚGY SZÁMOLNAK, HOGY IDÉN CSUPÁN 77 MILLIÓ AUTÓT ÉRTÉKESÍTHETNEK MAJD GLOBÁLISAN, AMELY 15 SZÁZALÉKOS VISSZAESÉST JELENTENE 2019-HEZ KÉPEST.

Ez egyébként még egy optimista forgatókönyvnek számít, az LMC Automoitve legrosszabb esetben azt sem tartja kizártnak, hogy idén csupán 69 millió új autó kerül értékesítésre. Fontos kiemelni, hogy a vállalat januárban még úgy számolt, hogy idén a tavalyival nagyjából megegyező daraszámú, 90,1 millió új autó kerülhet eladásra világszerte.

A MORGAN STANLEY ÚGY LÁTJA, IDÉN CSUPÁN 12,5 MILLIÓ SZEMÉLYAUTÓT ADHATNAK MAJD EL EURÓPÁBAN, MÍG KORÁBBAN AZZAL SZÁMOLTAK, HOGY 13,7 MILLIÓS AUTÓ KERÜLHET ÉRTÉKESÍTÉSRE 2020-BAN.

A legpesszimistább forgatókönyvvel a Scope Ratings állt elő, a hitelminősítő szerint Nyugat-Európában mintegy 20 százalékkal zuhanhatnak majd az autóeladások idén. Mindez ugyanakkor eltörpül majd azokhoz a drámai visszaesésekhez képest, mint amik a nyersanyagtermelő országok autópiacain következhetnek be. A Scope Raings szerint az olyan országoknál, ahol a gazdaság teljesítménye erősen függ a kőolaj és a földgáz világpiacai árától, akár az 50 százalékos kereslet visszaesés sem elképzelhetetlen az új autó piacon, konkrét példaként egyébként Oroszországot említették.

A koronavírus váratlan megjelenése és gyors terjedése elképesztően nehéz helyzetbe hozta a magyar autópiacot is: a kereslet egyik pillanatról a másikra drámain visszaesett, kereskedések kényszerültek bezárására. A problémákat pedig súlyosbítja, hogy a szigorodó EU-szabályok miatt drágulnak az új autók, amelyeket így még nehezebb értékesíteni a piacon. Azok a januári előrejelzések, amelyek a magyar új autó piacra vonatkoztak, gyakorlatilag teljesen felülíródtak.

Forrás: portfolio.hu

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top