A Mazda nem tartozott azok közé, amelyek az elektromobilitás újkori megjelenésekor mindent félredobva rohantak, hogy megjelenjenek a piacon. Sőt, azok kevés gyártó közé tartoznak, amelyek semmilyen elektromosított modellt sem kínálnak a jelenlegi palettájukon.
De természetesen a Mazda vezetői is tudják, hogy a túléléshez, és nem utolsó sorban a világszerte szigorodó környezetvédelmi előírások teljesítéséhez szükség van tisztán elektromos és plugin hibrid modellekre is, amikből legalább annyit el tudnak adni, amivel flotta szinten elérhető Európában például a 2020-tól érvényes 95 g/km-es széndioxid kibocsátási átlag. Mivel Európa mellett Amerikában és Japánban is hasonló módon szigorodnak az előírások, a Mazda sem tologathatja tovább az első elektromos autóját.
Az új MX-30 egy kompakt méretű crossover lett,ami a stílusával eltér a Mazda többi típusától. A fényezetlen műanyaggal borított, vaskos kerékjáratok szabadidő-terepjárónak láttatják, de a lejtős tetővonalával a kupéformát is bele lehet látni. A fényszórók és a hűtőmaszk egyedi, de azért rögtön Mazdának ismerhető fel.
A Mazda azt állítja, hogy az első elektromos autója azoknak készült, akik nem akarják feláldozni az autózás örömét még akkor sem, amikor villanyautót vezetnek. Az MX-30 nevű modelltegy 143 lóerős, 264 Nm nyomatékú szinkron villanymotor hajtja,amely egy 35,5 kWh kapacitású, padlóba integrált lítium-ion akkumulátorból nyeri az áramot.
A 200 kilométeres hatótáv nem valami sok, de az MX-30-at elsősorban városi autónak szánják, ahol egy nap ennek a negyedét teszik meg az autók. A Mazda úgy gondolja, hogy nincs szükség feleslegesen nagy akkumulátorra, amivel az autó teljes életére vetítve kisebb lehet a károsanyag-kibocsátás.
Az e-SkyActive platformra megépített modell fedélzetéről a különböző biztonsági rendszerek sem hiányoznak, az automata vészfék-asszisztens például keresztirányú forgalomfigyelővel is kiegészült, ami milliméteres hullámú radarokkal és elől elhelyezett kamerával pásztázza az utat. Bekerült a kínálatba az úgynevezett Road Keep Assist is, ami jelzést küld a vezetőnek, ha az autó az út széléhez közel halad az olyan helyzetekben, amikor ott nem található felfestés.
Az MX-30 két lényeges dologban tér el a piacon lévő többi villanyautótól:nem lehet egy pedállal vezetni,vagyis a gázról lelépve nem fog a vezető erős motorfék-hatást érezni a generátorként visszatöltő villanymotorok miatt. Ugyanúgy a fékpedállal kell lassítani, mint egy hagyományos autóban, ami természetesebb érzés a vezetőnek.
Hasonló elvek miatt nem akarták a fejlesztők, hogy néma legyen a kocsi, ezért létrehoztak egy olyan elektronikus hangrendszert, amely szinkronban van a motor nyomatékával hangfrekvenciában és –nyomásban, így segíti a vezetőt a sebesség érzékelésében.
Szintén különleges megoldás a Freestyle oldalajtó, ami az RX-8-on használt megoldás megismétlése. A hátsó ajtó kisebb a szokásosnál, és csak akkor nyitható, ha az előtte lévő első már nyitva van.
A Mazda első tisztán elektromos autója gyártása csak 2020 második felében indul, így az autó a vevőkhöz legkorábban 2020 végén, 2021 elején érkezhet meg. A 2020 második felétől megvásárolható Mazda MX-30 előjegyzése a Tokiói Autószalonon történő világpremierjével egy időben megkezdődött. Az előjegyzést 325 000 Ft letét befizetésével lehet véglegesíteni, ami később lejön a teljes vételárból. Állami kedvezmény nélkül az egyetlen zöld rendszámra érdemes Mazda típus 11,4 millió forintba, kedvezménnyel 9,9 millióba fog kerülni.
Forrás: mazda.hu/player.hu/origo.hu