fbpx

Jelentősen emelkedik az új autók ára

2020-03-25T15:24:33+01:002020. március 30.|Címkék: , , |

0

Átlagosan 5-10 százalékkal emelkedik szinte minden új személyautó ára idén. Több márka már januárban átírta az árlistákat, de ezen felül újabb, általános drágulás lesz évközben, akár többször is – állítják a Vezess által megkérdezett forgalmazók. Cikkünkben konkrét összegeket sorolunk, és eláruljuk az áremelések okait is.

Átlagosan 5-10 százalékos áremelkedés lesz az újautó-piacon idén azok után, hogy tavaly átlagosan 3-8 százalékkal már megemelték az árakat a forgalmazók – derül ki a Vezess körkérdéséből. Tíz fontos márka képviselőjének tettünk fel kérdéseket az elmúlt napokban, és mindenki megerősítette: több lépcsőben folytatódnak 2020-ban a hazai kereskedéseken 2019-ben már végigsöpört áremelések.

„Mindenki jelentősen emeli az árat” – nyilatkozták szerkesztőségünknek az importőrök, ennek eredményeként több átlagautó ára megemelkedik félmillió-egymillió-másfél millió forinttal év végére a tavalyi év eleji összeghez képest.

Nézzük meg a fontos márkák konkrét áremeléseit!

„Januártól emeltünk árakat, átlagosan 8 százalékkal, mely nem egyszerre ugyan, de végül minden modellünket érinti” – mondta Hársfalvi János, a Magyar Suzuki Zrt. marketing és sales menedzsere, aki hozzáteszi: „egy további emelést tervezünk áprilistól minden modellünknél”.

A magyar vásárlók által évek óta legnagyobb darabszámban vásárolt Vitara árváltozásán szépen látszik a folyamat.

„Valószínű, hogy minden márka emelni fog az év során, akár több alkalommal” – ezt már Vérten Sándor nyilatkozta lapunknak. Az öt márkát forgalmazó Porsche Hungária kommunikációs igazgatója  „5-10 százalék körülire” várja a piac egészét nézve az áremelkedés éves mértékét, aminek „az elmúlt két hónapban is láttuk már a jelét”.

Azok után lesznek náluk újabb árváltozások, hogy például a népszerű Škoda márkájuknál tavaly júniusban és októberben is emeltek árat. Modellenként eltérő, 2,7 és 8,5 százalék közötti mértékben, de minden autójukat érintette a drágulás.

Látványosan változott a Porsche Hungária két legnépszerűbb modelljének alapára is az elmúlt egy esztendőben, amiben egyértelműen benne van mindkettőnél a generációváltás is. A Škoda  Octaviából és a Volkswagen Golfból is modernebb és jobban felszerelt utódok rendelhetők ma, mint egy éve. Ennek ellenére az alábbi táblázatok egészen brutális árnövekedést mutatnak.

Kérdőjeleket tettünk az őszi árhoz, a legtöbb általunk megkérdezett importőr szeptember környékére prognosztizál egy újabb, a piac nagy részét érintő áremelkedést.

Jöjjön most a Golf, amelyből a tavalyi ár szintén az ezres TSI-re vonatkozik, ez már nem rendelhető, ráadásul Trendline felszereltséggel lehetett ennyiért hazavinni. A mostani ár az immár VIII. generációé, egyötös, benzines motorral (130 lóerő), természetesen kézi váltóval, Life felszereltséggel, ez az alap jelenleg.

Ezt is muszáj kihangsúlyozni: az Octavia alapára sem járt még soha nyolcmilliónál, ahogyan a Golf alapára sem hét és félmillió felett.

Négyszer volt áremelés az elmúlt egy évben az Audi különféle modelljeinél. 2019 márciusának végén az A3-tól a Q7-ig sok autójuk árát növelték 1-3 százalékkal, áprilisban csak az A4-nél volt 4 százalékos változás, június közepétől az e-tron lett drágább 1,3 százalékkal, míg idén február 6-án az A6 ára emelkedett 1,4 százalékkal.

Ha már német és prémium, a Mercedes is folyamatosan újabb és újabb összegeket írt ki a különféle modelljeire a mögöttünk álló egy évben. „Havonta történtek áremelések. Általánosítást nem tudunk tenni, mivel modellenként változott az, hogy emeltünk-e, illetve a mértéke sem volt azonos vagy általánosítható. A fentiek alól kivételt képezett az október hónap, amikor egy általánosabb érvényű áremelést érvényesítettünk (…), ám csak olyan modellek esetében, melyeknél azt megelőzően nem volt áremelés” – mondta a Vezessnek Horváth Bence, a márka pr mendzsere.  A jövőre nézve „modellenként vizsgálják az aktuális piaci állapotot”.

Jelentősen emelkedik az új autók ára 2

Az E200 induló alapára február 14-től 13,96 millió forint. Tavaly ilyenkor sokkal kevesebb volt úgy, hogy az akkori modellben még összkerékhajtás is dolgozott, ma a drágábban nincs 4Matic. A Suzukihoz hasonlóan a Mercedes is akciózza az alapárat, náluk a Limited Edition a sláger

Konkrét számokat mondott a piacról lapunknak Vihari Balázs, a Renault és Dacia márkák forgalmazójának kommunikációs vezetője. „Tavaly szeptemberben mindenki emelt, és idén év elején is egy olyan 3-5 százalékot. Az év első felében 5-10 százalékot prognosztizálunk átlagosan.”

A Clio és a Duster modelljük régóta különösen kedvelt idehaza, a cikkünkben említett autókhoz hasonlóan ezek ára is változott, és sanszos, hogy a piac egészére nehezedő nyomás újabb áremelést hoz előbb-utóbb náluk is. Vihari szerint a francia kisautónál „figyelembe kell venni a Generation verzió paletta szűkülését, mert a látható ár többet nőtt amiatt, hogy eltűnt a kezdő verzió és csak jól felszereltet kínálunk most”. Plusz generációváltás is volt, a kifutó elődöt tavaly ilyenkor az alábbi táblázatban szereplő hivatalos alapár helyett valójában 2,95 millióért lehetett hazavinni

„A jövőbeni árazási stratégiánk nem publikus” – közölte Györke Orsolya a Ford importőrének képviselőjeként, azt viszont elismerte, hogy náluk is voltak áremelések a közelmúltban. Ha megnézzük az egyik húzómodelljüket, nem is kevés, ráadásul úgy, hogy a Focusnál nem volt generációváltás tavaly tavasz óta. Ha visszatekintünk korábbra, a kifutó harmadik generációt az 1.6-os motorral pár éve még 4,2 millió forintért kínálták egyes kereskedők, ezzel szemben most az 1.0 Ecoboosttal ez a helyzet.

Milyen okok miatt emelkednek ennyire az árak?

Három fő oka van, ebből kettő szorosan összefügg egymással, és iparág-specifikus. Az első egyértelműen a gyenge forint, amelyik az árak emelésére kényszerít mindenkit. Az amerikai dollártól a japán jenen át az euróig, mindenhez képest pocsékul áll a magyar fizetőeszköz, az euróhoz képest történelmi a mélypont, amit mostanában átélünk.

„Az egyes Ford modellek és alkatrészek áremeléseit nagyjából fele arányban az euró-árfolyam változása indokolta” – magyarázza Györke. Igen, természetesen nem csak az új autók árának emelkedése, hanem a folyamatosan dráguló alkatrészek is megkeserítik a tulajdonosok életét, de ez a cikk most csak a járművekről szól. Az Esztergomban gyártott Vitarát leszámítva szinte minden más személyautó hazai árát érdemben befolyásolja az árfolyam, ebből következően – a Suzuki képviselőjét kivéve – mindenki hangsúlyos árbefolyásoló tényezőként említette körkérdésünkre.

No de akkor miért emel folyamatosan a Suzuki is? „Nálunk a legfontosabb ok a technológiai fejlesztés, az elektromosítás. Vagy technológiai fejlődést, vagy büntetést kell vállalni, és mindkettő áremeléshez vezet” – mondja ki a járműipart idén leginkább szorongató okot Hársfalvi János. Ebben a két évben ezek olyan gyakori, és talán olyan mértékű áremelésekhez vezetnek, amilyeneket még nem láttak a vásárlók, és amilyenekre még nem kényszerültek a gyártók.

A lényege röviden az, hogy a közúti közlekedés környezetterhelésének csökkentése érdekében az Európai Unió a tavalyi 130 gramm/km érték helyett 2021-től (és a flották nagy részét érintve az átmeneti évnek számító 2020-tól) 95 gramm/km-ben határozza meg a gyártók által újonnan értékesített személyautó-flották átlagos károsanyag-kibocsátási értékét. Akinek e fölött lesz (szinte minden márkának), az rendkívül komoly bírságot fizet, amely cégcsoportonként több milliárd eurót jelent majd valószínűleg. A JATO tavalyi számításai szerint ez jövőre 33,6 milliárd euró is lehet az iparág egészére nézve, amiről készítettek egy grafikont, ez a konszernek profitjához képest mutatja a prognosztizált bírságot.

Jelentősen emelkedik az új autók ára 3

Ez a jogi helyzet – és a részben általa szült fejlesztési verseny – kényszeríti az árak gyakori, és a megszokottnál jelentősebb emelésre a márkákat. Egyrészt sorra pakolják a jellemzően mild hibrid rendszereket a kisebb és nagyobb modellekbe, aminek költsége van, mondunk erre két konkrét példát. A tavaly tavaszi Suzuki Vitarával ellentétben a mostani 48 voltos rendszert cipel, ahogy a 2019 januárjában általunk tesztelt alap E-osztályos Mercedesszel ellentétben a mostani E200 is. Ez náluk is, minden más gyártónál is drágít.

Ezek a rendszerek papíron csökkentik a fogyasztást (azaz kisebb bírság jár utánuk), a valóságban sajnos sokszor nem jár velük látványos üzemanyag-spórolás, ezt több tesztautónál már tapasztaltuk, tapasztaljuk szinte hétről hétre, ahogy egyre több mild hibrides modellt kap a szerkesztőség.

Jelentősen emelkedik az új autók ára 4

Egyes márkák számos modelljükbe szerelnek idén ilyen-olyan hibrid hajtásláncot

Másrészt az áremelésekkel minél több pénzt gyűjtenek be és tartalékolnak a gyártók, készülve a gigantikus bírságokra. Aki nem akarja, hogy pénzügyileg megrogyassza a büntetés, annak készülnie kell rá. Amennyi pénzt idén össze tudnak lapátolni, annyit begyűjtenek – részben ezt szolgálják a gigantikus elbocsátások is. De az egy másik téma, és más okok is állnak a hátterében.

Van pluszban még egy, régóta jellemző árfelhajtó tényező. A generációváltások többnyire magasabb alapfelszereltséget hoznak, aminek az árát rendre meg is kérik a forgalmazók. Ami új, hogy mostanában egy-egy generációváltás leple alatt – vagy elegánsabban fogalmazva, ahhoz kapcsolva – más ok miatt is emelik az árakat. És gyakran a korábbinál jelentősebb mértékben.

Forrás: vezess.hu

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top