fbpx

Fény=Tudás II. XENON – jobb fényteljesítmény és nagyobb biztonság

2020-03-03T14:07:07+01:002020. március 10.|Címkék: , , , |

0

A következő fényszóró-generáció a 90-es évek elején következett a xenon technológia kifejlesztésével. A gázkisüléses xenonizzó működésmódja a következő: egy edzett kvarcüvegből készült kompakt gáztér nagy nyomás alatt xenongáz-töltetet tartalmaz. A gáztérben elektromos ív jön létre két volfrámelektróda között. A xenongáz miatt már röviddel a begyújtást követően nagyon magas fényáram keletkezik („a xenonizzó felfutása”) – nem úgy a fémhalogén lámpákban alkalmazott argon nevű nemesgáznál, amelynek sokkal több időre van szüksége a teljes fényáram eléréséhez.

A xenonizzó begyújtásához nagyfeszültségű impulzusra van szükség, amelyet egy elektronikus előtét és egy begyújtó egység hoz létre. Az előtét felel a fényteljesítmény vezérléséért is, ennélfogva nélkülözhetetlen a működéshez.

A xenonos fény két jelentős előnnyel bír a hagyományos halogén izzók fényével szemben: egyrészt a xenonizzó több mint kétszer annyi fényt bocsát ki, mint egy modern H7-es izzó, ehhez azonban elegendő számára az elektromos teljesítmény mintegy 2/3 része. Ezenkívül a xenonos fény színe világosabb. Ez a „többletfény” erősebben és szélesebben világítja meg az utat. Így hamarabb észlelni lehet a veszélyeket különösen az út mentén, de az úton is. Mindeközben a jobb útmegvilágítás és a xenonos világítás nappali fényhez hasonló jellege az emberi szem számára természetesebb viszonyokat teremt – a sofőr lassabban fárad el és oldottabban vezet.

LED

A LED-technológia modern fényszóró-rendszerekben történő alkalmazása a legnagyobb innovációk egyike az autóipari világítás területén. Miután az 1990-es évek elején magasra szerelt féklámpaként bevezették a legelső fényfunkciókat, a LED technika olyan rohamos fejlődésen ment keresztül, melynek modern világításrendszerek, pl. a Matrix HD84, képezik a jelenlegi csúcspontját (a modern világításrendszerekről részletes információkat talál a 12. oldaltól). Időközben a LED fényszórós megoldások szinte már valamennyi járműkategóriában visszaköszönnek – kiskategóriás és prémium kategóriájú járművekben egyaránt.

Ezt a fejlődést elősegítik azok az előnyök, amelyeket LED-technika nyújt:

Energiahatékonyság: a LED-ek sokkal jobb energiahatékonysággal bírnak a többi lámpával szemben. Ez nemcsak a költségek tekintetében lényeges, hanem a fogyasztás szempontjából is: ugyanis az elektromobilitás fokozatos elterjedésével egyre keresettebbek lesznek a jövőben az akkumulátoros energiaforrásokat kímélő megoldások. Ezenkívül a LED-technológia következetes alkalmazásával csökkenteni lehet a CO2-kibocsátást, ami pedig fontos lépés a környezetvédelemben!

 

Hosszú élettartam: a LED-ek gyakorlatilag nem igényelnek karbantartást és sokkal tovább bírják, mint egy hagyományos halogén vagy xenon világítóeszköz. A világító diódák több ezer órás üzemideje gyakran kitart a jármű élettartama végéig. A hosszú élettartamhoz ugyancsak hozzájárul a kiforrott hőszabályozás, amely nélkül egyetlen modern LED-fényszóró sem az, ami.

Kényelem: a világítás nappali fényhez hasonló színe különösen kellemes a szemnek és segít megelőzni a járművezetőnél jelentkező fáradtságot.

Biztonság: az erős fényteljesítménynek és az úttest jobb megvilágításának köszönhetően könnyebben és gyorsabban lehet észlelni a környezetet és az akadályokat, ami biztonsági előnyt jelent minden közlekedési résztvevőnek. Ez különösen érvényes a fejlett fényfunkciókkal felszerelt LED-es világításrendszerekre.

Formatervezés: a LED-technika új, nagyszabású kialakítási lehetőségeket rejt a járműfejlesztés során – mégpedig a fényszórók, hátsó lámpák és utastéri világítás (hangulatvilágítás) esetében egyaránt. A járműgyártók számára új utak nyílnak meg a kitűnéshez – az ügyfelek pedig vonzó, összetéveszthetetlen formatervű járművekkel és világítással gazdagodnak.

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top