fbpx

Bemutatjuk a Mazda csodamotorját, ami egyszerre dízel és benzines

2020-04-03T14:06:19+02:002020. március 12.|Címkék: , , , , |

0

Mivel a hagyományos benzinmotorok lassan elérnek teljesítőképességük határára,az autógyártóknak folyamatosan új technológiákat kell bevezetni,hogy az egyre szigorodó emissziós, fogyasztási és teljesítménybeli elvárásoknak egyszerre legyenek képesek megfelelni. Nagyjából 20 éve érkezett meg a közvetlen befecskendezés, aztán 10 éve kezdődött, és tart a mai napig a kis köbcentiméteres, turbófeltöltős motorok reneszánsza (amelyekkel finoman hajtva nagyon kedvező, nehéz jobb lábbal viszont ijesztően magas fogyasztást lehet elérni), ma már a Mazdán kívül mindenki ilyeneket használ.

Az utóbbi évek két legnagyobb jelentőségű újítása (a hibridesítésen felül) az Infiniti változó sűrítéses technológiája, és a Mazda találmánya, a szikravezérelt sűrítéses gyújtással üzemelni képes motor, ami a gyártója szerint a benzinesek előnyeit (sima járás, pörgős karakter) a dízelekéivel (20-30 százalékkal kisebb fogyasztás, alul nagy nyomaték) egyesíti.

A dízelekre hasonlító sűrítéses gyújtással a hagyományosnál rövidebb idő alatt és kevesebb benzinnel megy végbe a benzin-levegő keverék égetése, ezért egységnyi üzemanyagból nagyobb teljesítményt lehet kivenni, miközben kevesebb káros anyag (főleg NOx) képződik.

Hogy működik a Mazda csodamotorja?

Egy dízelmotorban nincs gyertya, az üzemanyag-levegő keverék magától gyullad be a sűrítés (kompresszió) hatására. Ez az égéstípus gázolajjal tökéletesen működik, de benzinnel rendszerint instabillá válik, mert kopogás léphet fel. Ez azt jelenti, hogy az égési csúcsnyomás azelőtt jön létre, hogy a dugattyú elérné a felső holtpontját, vagyis a dugattyú kap egy, a saját mozgásával ellentétes irányú lökést, ami károsítja a motort és vibrációt okoz.

A Mazda nagy ötlete az volt, hogy a gyertyát fogja használni a benzin-levegő keverék sűrítéses égésének beindítására és szabályozására. Miután a gyertya begyújtotta az égéstér tetejében lévő dúsabb keveréket (amit a Mazda a muffinok tetején lévő meggyhez hasonlít), apró lánggömbök képződnek, amelyek annyira megemelik a nyomást és a hőmérsékletet az egész égéstérben, hogy a már korábban is az öngyulladás határáig besűrített hígabb benzin-levegő keverék hirtelen és egyenletesen belobban. A kettős befecskendezés arra jó, hogy a szegénykeverék a szívócsőből kapja a benzint, az égéstér tetején lévő dús keverék viszont a közvetlen befecskendezés által.

Mivel az alul lévő szegénykeverék akár háromszor több levegőt is tartalmazhat, mint egy hagyományos benzinmotor tökéletes égést biztosító, sztöchiometrikus arányú keveréke (14,7:1 helyett 40:1 levegő-benzin arány), emiatt gyertyával be sem lehetne gyújtani, ugyanis az üzemanyag-molekulái olyan távol vannak egymástól, hogy nem lehetne garantálni az égés láncreakcióját, a stabil lángfrontot. Ennyi levegőt viszont egy feltöltő nélküli motor nem tud magától beszívni, ezért a Skyactiv-X motoron van egy apró kompresszor, amely nem a teljesítmény növelésére szolgál, hanem arra, hogy széles üzemi tartományban, változatos külső környezeti viszonyok mellett is rendelkezésre álljon a motornak a sok levegő a szegénykeverékes üzemmódjához.

Forrás: origo.hu

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top