fbpx

Dakar Legendák – A legextrémebb járgányok

2020-01-20T10:19:39+01:002020. január 21.|Címkék: , , , , |

0

A Dakar-rally idei versenye épp, hogy csak véget ért, ezért kicsit utánanéztünk, vajon mik voltak azok az extrém megoldások, járművek, amikkel feltehetően nem találkozunk minden évbe a sivatagi rallye-n. Lesz benne csúcsra járatott kamionszörnyeteg, olasz városi robogó, és fogadásból elindított luxusautó is. Az az egy biztos, nem feltétlen a győzelemre hajtottak ezek a pilóták, azonban így is sikerült egy-egy Dakar legendává avanzsálniuk gépeiket.

 

1. Vespa P200E

1980-ban, rögtön a Dakar második évében meg is érkezetek az első őrültek a rallye-ra. Ezek pedig nem mások voltak, mint Marc Simonot és Bernard Tcherniavsky egy Vespa P200E robogóval. A sztoriban az a legnagyobb pláne, hogy végig tudták vinni a gépet a versenyen, igaz, befutásukra a verseny már véget ért, ám érdemükből ez cseppet sem vesz el. Le a kalappal előttük!

2. A gyerekmotor

2009. Az őrült Vespások sikere úgy látszik hatással volt más versenyzőkre is, mint például a cseh Ivo Kastanra is. A fiatalember ugyanis úgy döntött, hogy egy 146 cm3-s Honda XL200-as pit bike-al vág neki a sivatagi futamnak. A motor 35cm-es kerekeivel, és 180 kg-os súlyával különösen nagy kihívás volt a homokban való egész napos közlekedés, vagy inkább túlélés ilyen méretek mellett… Nem is meglepő talán, hogy Ivo nem érte el a Dakar célvonalat, bár néhány szakaszig kitartóan nyüstölte a gépet.

 

3. A Titán

Az elképesztő Titán a Dakar történetének egyik legérdekesebb járműve. Az Audi Sport Italia főnöke: Emilio Radaelli és a veterán versenyző Michele Cinotto szerelemgyereke egy duplaturbós, háromliteres V6-os TDI motoros Audi volt csővázas karosszériára építve. Az autót a Piedmont EpaPower műhelyében rittyentette össze Albertinazzi és 650Nm forgatónyomaték mellett 300 lóerős teljesítményt tudott produkálni.

A Titán versenykarrierje sajnos nem volt hosszúéletű, ugyanis a 2015-ös első szakaszon már elektromos hibákkal küszködött, majd a szerelést követően újbóli problémák jöttek, és végül ez a verseny végét is jelentette.

 

4. Renault 4

A Marreau testvérek: Claude és Bernard egy Renault 4-el vágott neki az első Dakar-Rally-nak, és óriási szerencséjükre sikerült a gépet az összesített 5. helyen behozni 1979-ben. Ami még inkább tiszteletreméltó, hogy akkoriban még minden járműtípus egy kategóriában indult, és így sikerült elérniük ezt az eredményt. Ezt felülmúlva pedig a következő évben a fivérek az összesített 3. helyen értek célba.

 

5. Fiat Campagnola

Ismét ’79-ben járunk, amikor 7 versenyző is a Fiat Campagnola mellett tette le a voksát a gépjárműválasztásnál. Közülük négyen pedig egészen Lac Rosé-ig is elértek (30km-re a célvonaltól). Ceasre Giraudo és Antonio Cavalieri még a Bamako-Nioro szakaszt is behúzták, amellyel az autósok közt 3., és összesítettben pedig a 7. helyet érték el.

 

6. Rolls-Royce Corniche

1981-ben Thierry De Montcorgé bátran ment bele a fogadásba barátaival, mely szerint gond nélkül teljesíti az afrikai versenyt luxusautójával, egy Rolls-Royce Cornice-al. Nyilván ehhez kellett némi módosítást eszközölni az autón, mint például egy mini bár, vagy Grey Poupon az anyósülésen. De Montcorgé legyártatott egy speciális karosszériát, amely csupán 80 kg-ot nyomott, és egy Toyota négykerékmeghajtására cserélte az eredetit. Akár még meg is nyerhette volna a fogadást, ha nem zárják ki a versenyből a 13. szakaszon engedély nélküli szerelésért.

Szegény Thierry, reméljük nem volt komoly a tét!

 

7. Jules II Proto

Három évvel előző próbálkozása után De Montcorgé visszatért egy újabb elképesztő húzással a Párizs-Dakarra a 6 kerekű Jules II Proto-val. A „Zsül” egy 3,5 literes V8-as Chevrolet szívet kapott, amit egy Porsche 935-ös váltó tartott kordában. A nevet egyébként a szponzor, Christian Dior parfümje adta. Érdekes kollaboráció, az biztos… Az ígéretes rajtot követően Thierry megint elbukott, most azonban a harmadik szakaszon alvázproblémák miatt kellett feladnia.

Szegény Thierry, reméljük most nem mentél bele buta fogadásokba!

 

8. Porsche 959

Több, mint 30.000 győzelemmel a Porsche verhetetlen volt a pályaversenyzésben. Viszont ha elfogy az aszfalt a kerekek alól, már nem ilyen verhetetlenek ők sem, annak ellenére, hogy 1984-ben sikerült megnyerniük a Dakart egy módosított, négykerék hajtásos 911SC-vel. Ez az autó kapta a 953-as nevet.

Az az igazság, hogy ez az eredmény magát a gyártót is meglepte, így következő évre rögtön 3 erre a célra fejlesztett modellel tértek vissza. Sajnos az autók nem voltak off-road körülmények közt tesztelve, így mindhárom járgány elbukott műszaki gondok miatt. Ám nem adták fel, és következő évben ismét visszatértek, de most már komolyabban felkészülve. Az új autókat ellátták ABS-szel és további turbófeltöltőkkel is. A 488 induló közül 67-en értek célba. A mezőnyt pedig a két, most már valóban Dakarra felkészített Porsche pedig maga mögé utasította ezzel eloszlatva a kételyeket.

 

9. Citröen 2CV

Az egyik legbátrabb húzás volt, amit valaha láttunk a Dakaron, amikor a Marques testvérek 2007-ben egy ’63-as Citroen 2CV-vel vágtak neki a versenynek. Georges, Philippe, és Gilles Marques megerősítette az alvázat, felturbózta a felfüggesztést és megpöckölte a Citroen Visa motorokat is egészen… 100 lóerőig. Sajnálatos módon a Bi-Bip2 csapatának fel kellett adnia a harcot a negyedik szakasz végén a hátsó felfüggesztés utolsó küszködései után.

 

10. A büféskocsi

A legfurább Dakar autó díja nem másé, mint a belga Hervé Diers-é, aki egy mobil büfékocsival vágott neki a sivatagi őrületnek. Az alapautó egy 200 lovas Toyota pick-up volt. Amikor a csapat megérkezett az első szakasz végén a bivak táborba, akkor a sofőr és másodpilótája gond nélkül lesütött 7kg-nyi sült krumplit a tábor többi tagja számára. A remek táboros estéket végül a Dakar 58-ik helyével zárták.

 

+1 DAF 95 TurboTwin X2

1988-ra Jan De Rooy, a holland milliomos nem akármilyen kamiont rakott össze. Mindkét tengelyre egy-egy 11,6 literes motort rakott, amiket három turbóval erősített fel egyenként 610(!!!) lóerőre – két-két turbó közvetlenül a motorra volt kötve, a harmadik pedig a másik két turbót erősítette. A két motort egy-egy, szinkronba állított automata váltóval vezérelték, így elég volt egyetlen váltóbotot használni az 1220 lóerőnél csak a nyomaték volt brutálisabb: 4700 Nm teljesítménye mellett legyőzhetetlenné vált a dűnéken a DAF.0-100-ra 8-8,5 másodperc alatt gyorsult, a végsebessége pedig valahol 240 km/h-nál volt. Ennek is köszönhetően hozta össze De Rooy a Dakar történetének egyik legemlékezetesebb jelenetét, amikor jóval 200 fölötti tempónál gond nélkül megelőzi a későbbi Dakar bajnok, Ari Vatanen-t. Ilyen teljesítmény mellett sejthető is, hogy nem nehéz bajba kerülni egy ilyen szörnyeteg hátán…Nyolc szakasz után az összetett harmadik (!) helyen, csak két autó volt előttük. Az X2-es a start után nagyjából 20 km-re egy dűnén 200-as tempóval átugratva rosszul landolt, legalább hatszor átfordult, és alkotóelemeire szakadt. A forgás közben a középen ülő navigátor, Kees van Loevezijn kirepült a fülkéből – a kamion roncsától 80 méterre, holtan találták meg. A pilóta Theo van de Rijt, illetve a csapat harmadik tagja, Chris Ross életveszélyes sérüléseket szenvedett.

 

ÉSs az ominózus jelenet, amikor A DAF “megkúpolta” Vatanen 415-ös Peugeot-ját:

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top