fbpx

BOSCH – szintetikus a jövő üzemanyaga

2020-01-31T07:48:06+01:002020. január 31.|Címkék: , , |

0

Hogyan lehet környezetkímélőbbé tenni a közlekedést, csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást? Ez a kérdés sokakat foglalkoztat, nagyobb cégek is kutatják a megoldást. Elsőként az elektromos hajtás juthat eszünkbe, de léteznek más alternatívák is, amelyekkel lényegében károsanyag-kibocsátás nélkül lehet közlekedni. Ilyen megoldás a megújuló, szintetikus üzemanyagok használata.

Klímaváltozás, klímacélok, szén-dioxid kvóta. Sokszor hallhatjuk mostanában ezeket a kifejezéseket, hiszen korunk talán legtöbb vitát és fejtörést kiváltó témája a melegedő légkör, a tengerszintek emelkedése és az ebből fakadó problémák. Javítani csak akkor lehet a helyzeten, ha jelentősen sikerül visszafogni a szén-dioxid kibocsátást. A Párizsi Klímaegyezmény szerint ahhoz, hogy két Celsius foknál kisebb mértékben emelkedjen a Föld átlaghőmérséklete az iparosodás előtti szinthez képest, komoly erőfeszítéseket kell tenni, az ipar, a mezőgazdaság és a közlekedés terén is. A nagy kérdés persze az, hogyan lehet elérni a fenti célokat.

Az egyik kézenfekvő válasz az lehet, hogy az elektromos hajtás segít majd csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Ez részben igaz is, de van néhány apróbb bökkenő a gyakorlatban: az elektromos autók csak annyira kibocsátásmentesek, amennyire a töltőt tápláló villamos energia hálózat az. A másik gyakorlati probléma, hogy még abban az esetben is, ha a következő években egyre több villanyautó kerül forgalomba, jó ideig közlekednek majd benzines és dízel járművek is. Ezért a szén-dioxid kibocsátás csökkentésében ezeknek a régebbi járműveknek is részt kell venniük, ha tényleg el akarjuk érni a klímacélokat. Ennek pedig az egyik módja, a megújuló szintetikus üzemanyagok használata lehet.

Hogyan lehet mesterségesen előállított üzemanyagot gyártani és miért lesz környezetbarát?

A válasz, hogy az eljárás során megújuló forrásokból előállított villamos energiát alkalmaznak. Ennek segítségével vízből állítanak elő hidrogént, majd a folyamat végén egyesítik a szén-dioxidot és a hidrogént, hogy szintetikus üzemanyag készüljön belőle. A művelet fontos eleme az is, hogy a felszabaduló szén-dioxidot folyamatosan újrahasznosítják.

Nézzük csak részletesebben, miért lehetnek a megújuló szintetikus üzemanyagok hatékony eszközei a klímaváltozás elleni harcnak!

Az időtényező

A megújuló szintetikus üzemanyagok előállítása technikai szempontból már lehetséges, tehát nem egy olyan lehetőségről van szó, ami még csak kísérleti fázisban létezik. Ahhoz azonban, hogy érezhető módon csökkenteni lehessen a károsanyag-kibocsátást, nagy mennyiségben kellene gyártani szintetikus üzemanyagokat.

Klímasemlegesség

Amint az elnevezés is sugallja, a megújuló szintetikus tüzelőanyagok kizárólag megújuló forrásokból, például a napból, folyók energiájából, vagy a szélből nyert villamossággal készülnek. Ideális esetben a gyártók azt a szén-dioxidot, amely az üzemanyag előállításához szükséges, kiszűrik a levegőből, és az üvegházhatást okozó gázt energiaforrássá alakítják. Ez egy zárt ciklust hoz létre, ahol a megújuló szintetikus tüzelőanyagok égetésekor kibocsátott szén-dioxidot újrahasznosítják új üzemanyagok előállításához. Ráadásul hulladékból is lehet innovatív bioüzemanyagokat készíteni, megújuló energia felhasználása esetén így a szintetikus üzemanyagokat korlátlan mennyiségben lehet előállítani. Ezért a közúti járművek, ha szintetikus tüzelőanyaggal működnek, klímasemlegesen tudnak működni, nem növelik a káros szén-dioxid kibocsátást.

Új megoldás, régi motorok

A megújuló szintetikus üzemanyagok mindenféle átalakítás nélkül használhatóak a mai, de még a régebbi gyártású belső égésű motorokhoz, mivel a benzin kémiai szerkezete és alapvető tulajdonságai nem változnak meg. Bevezetése így azonnal pozitív hatással lenne a Föld légköréért folytatott harcban, sokkal gyorsabb eredményeket hozna, mint egy új technológiai megoldás meghonosítása.

Mi lehet a probléma? A költségek, persze

A szintetikus üzemanyagok gyors elterjedésének egyik és talán a legfőbb gátja, hogy előállítása költséges folyamat. A jelenlegi tanulmányok szerint 2030-ig literenként egy euró húsz cent és egy euró negyven cent közötti tiszta üzemanyagköltséget lehet elérni (a jövedéki adókat nem számítva), és 2050-ig csak is csak egy euróra lehet lefaragni a költségeket. Az olcsóbb előállításnak egyetlen útja van, ha sikerül növelni a gyártott mennyiséget, ezzel párhuzamosa pedig csökkenteni a megújuló forrásból származó villamos energia költségeit.

Van, ahol nélkülözhetetlen marad az üzemanyag

Még akkor is szükség lesz kerozinra, gázolajra, benzinre, ha a tehergépjárművek és a személyautók is elektromos hajtásúak lesznek egy szép napon. A repülőgépek, nagyobb hajók, nehéz tehergépjárművek nagy része még akkor is belső égésű motorokkal működik majd. Ráadásul a szintetikus üzemanyag költséghatékonyan szállítható, így valóban jó alternatívája lehet a jelenleg szintén költséges elektromos autózásnak. Ráadásul azonnali megoldást jelentene minden hagyományos járművet használó számára.

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top