fbpx
Főoldal - Motor és tuning, Személygépjármű - Megérkezetek a hivatalos képek! – Íme a 2021-es F1 autó

Megérkezetek a hivatalos képek! – Íme a 2021-es F1 autó

2019-12-02T08:46:54+01:002019. december 2.|Címkék: , , , , , , , , , |

0

A Forma-1 hivatalosan is prezentálta a 2021-es évre tervezett szabályokat, amik között több komoly változás is szerepel, érintvén a technikát, a sport irányítását, a hétvégék lebonyolítását, és a pénzügyi oldalt.

A Forma-1-ben nagyon sokat dolgoztak ezeken a szabályokon. A Liberty Media a hatalomátvétele óta azt tervezte, hogy a következő években teljesen átszabja a királykategóriát, mely több sebből is vérzett. Kezdődött minden a modernizálással, az azt érintő folyamatos változtatásokkal, miközben Ross Brawn vezetésével összeállt egy technikai csoport, akik a 2021-es technikai szabályokat kezdték el megalapozni.

A nagy szabályváltozásoknak három fő oka volt:

  • az autók könnyebben tudják egymást követni
  • a csapatok egy élhetőbb környezetben dolgozhassanak, jobb pénzügyi feltételek mellett
  • a jobb pénzügyi és technikai környezettel új csapatok és motorgyártók szálljanak be

A motorsportok csúcsának jövőbeli megközelítését szem előtt tartva az új technikai, sport és pénzügyi szabályok célja a kiegyensúlyozottabb verseny ösztönzése és a versenyképesség előmozdítása. 2021-től kezdve a Forma-1-ben:

  • az autók képesek lesznek komolyabb harcokra a pályán;
  • kiegyensúlyozottabb lesz a verseny;
  • a sikert jobban meghatározza majd, hogy egy csapat hogyan költi el a pénzét, minthogy mennyit költ el – ideértve egy először teljes mértékben érvényesíthető költségkorlátot (175 millió dollár/szezon);
  • jobb üzletet jelent a fenntarthatóbb üzleti tevékenység; és a Forma-1
    továbbra is olyan sport, amely a világ vezető autóversenye és a tökéletes példája a legmodernebb technológiának. Az egyhangúlag elfogadott szabályok egy új irányítási és profitmegosztási struktúrával karöltve lehetővé teszik, hogy a sport növekedjen és fejlődjön, miközben tovább erősíti az üzleti modellt. Ezek a megállapodások előrehaladott állapotban vannak a csapatokkal.

Aerodinamikai komponensek

Az aerodinamikai szabályok céljai:

  • Közelebbi versenyzés
  • Az autó egyszerűsítése
  • Bizonyos területek túlérzékenységének megszüntetése
  • Egyszerűbb első szárny
  • Bargeboardok eltüntetése
  • A „szívóhatás” visszahozása

Az aerodinamikai szabályok filozófiai pontjai:

  • Sokkal inkább a CAD-en alapuló legalitás
  • A szabályok kapcsán a koordináta-rendszer bevezetése (X, Y, Z)
  • Minden aerodinamikailag releváns területet magába foglal a 3-as cikkely (pl.: fékhűtőnyílás)

Ezeken a területeken láthatunk majd vizuális változást:

  • Orrkúp
  • Első szárny és véglapok
  • A motor légbeömlő nyílása
  • Az oldaldoboz légbeömlőjének formája
  • Fékhűtőnyílások
  • Hátsó szárny és annak véglapjai

Tömeg (Súly)

  • A minimum indulósúly megemelése 743 kg-ról 768 kg-ra.

Ennek fő kitevői:

  • A nagyobb kerekek
  • A gumik tömege
  • Az erőforrások
  • Egyes előre gyártott alkatrészek
  • A biztonsági komponensek

Üzemanyaggal és motorolajokkal kapcsolatos szabályok:

  • A Forma-1-ben használt üzemanyagok esetében sokkal nagyobb törekvés a környezettudatosságra:
  • 2021-re az üzemanyag 20%-át újrahasznosítható anyagokból kell előállítani
  • 2022-től ez az arány növekedni fog, hogy mennyivel, azt a motorszállítókkal, és üzemanyag-szolgáltatókkal közösen elkészített ütemterv dönti el majd.

Az üzemanyagrendszerek:

A szabályok könnyebb betartatása érdekében a következő alkatrészeket a csapatok készen kapják:

  • A magas nyomású pumpák
  • Az üzemanyagcsövek
  • Az áramlásmérők
  • A fojtószelepek
  • További belső komponensek

Átviteli rendszer

  • Elemzés kimutatta, hogy jelentős megtakarítás érhető el a sebességváltó kutatás-fejlesztési költségei kiküszöbölésével: ezt egy konfigurációs fagyasztással érjük el egy ideig.
  • Annak érdekében, hogy egy csapat ne ragadjon be egy teljesítménykülönbségbe, a sebességváltó méreteit szigorúbb módon határozzuk meg.
  • Egy 5 éves ciklusban egy teljes áttervezés megengedett.
  • A kardántengely geometriai egyszerűsítése a költségek miatt

Felfüggesztés, kormány, kerekek és gumik

  • A felfüggesztés egyszerűsítése.
  • A hidraulikus felfüggesztés tiltása.
  • Egyszerűbb fedélzeti rendszerek (rugók, lengéscsillapítók), valamint az inerterek tiltása.
  • Kinematikai korlátozások a kerekek gyengén szabályozott területeire.
  • A felfüggesztések struktúrájának és a burkolatok elválasztása.
  • Nagyobb (18″) szabványosított kerekek.
  • A gumiabroncstakarók megtartása legalább 2022-ig (de alacsonyabb költségekkel).
  • Az előírtaknak megfelelő kerékagyak, anyák, fékrendszerek.
  • Nagyobb tárcsák (278 mm-ről 330 mm-ig).
  • Egyszerűbb tárcsageometria: kevesebb, de nagyobb átmérőjű lyukak.

Fékrendszerek

  • Nagyobb tárcsák (278 mm-ről 330 mm-ig).
  • Egyszerűbb tárcsageometria: kevesebb, de nagyobb átmérőjű lyukak.

Kasztni és homologizáció

  • Nagyobb pilótafülkék, hogy ne büntessük a magasabb versenyzőket
  • Megnövelt oldalsó dimenziók az oldalsó ütközés elleni biztonság érdekében
  • Előírt padlószerkezet az alváz védelmére a kerékvetők ellen, és a csapatok megakadályozására is, hogy jogosulatlan előnyre tegyenek szert (rugalmas padló)
  • A 16., a 17. a 18. cikkely egyesítése egyetlen cikkbe vonása (13. cikkely)

A 21 futamra 175 millió dolláros költségvetés vonatkozik, amennyiben ettől eltér a futamok száma, ez annyiszor egymillióval nő, vagy csökken, amennyivel több, vagy kevesebb futamot rendeznek.

  • Következetesség a technikai és versenyszabályokkal szemben
  • A költségvetési keretbe tartozó árak az alapján lesznek megállapítva, hogy levonja a vizsgálóbizottság a kivételként kezelhető költségeket.

A legjelentősebb, nem a költségvetési plafon alá tartozó összegek:

  • Marketingköltségek
  • Értékcsökkenés miatti költségek
  • Pilóták bére
  • Nem forma-1-es tevékenységre fordított összegek
  • Nevezési díjak, és a versenyzők szuperlicencének megszerzésére fordított költségek.
  • Év végi bónuszok
  • A csapat három legmagasabb keresetű alkalmazottjának bére

A bevezetés a következőképpen alakul:

  • 2019 decemberéig lesznek a pénzügyi szabályok véglegesítve (Útmutatók a csapatoknak, a bevezetési procedúrák megszervezése, stb.)
  • 2020. június 30-ig a csapatok önkéntes alapon benyújthatják 2019-es pénzügyi jelentésüket (úgynevezett próbakör).
  • 2021. március 31.: Eddig lehet szintén önkéntesen benyújtani a 2020-as pénzügyi jelentést az FIA-nak büntetés terhe nélkül.
  • 2022. március 31.:Ekkor már kötelezően be kell nyújtani a 2021-es pénzügyi jelentést, és ekkor már büntetéseket is oszthatnak a kihágások felfedezése esetén (magyarán 2022-ben lesz 100%-ig érvényben a szabályzat).

Biztonsági fejlesztések:

  • Jobb törmelék-elszigetelés egy baleset esetén
  • Egy kutatás, amely bizonyos komponensek közé adott gumimembránok segítségével elfojtja a törmeléket
  • Jelenleg is dolgoznak azon, hogy megakadályozzák, hogy az egész első szárny leessen az autóról
  • Néhány hátsó komponens kipányvázása
  • A frontális energia-elnyelés fejlesztése a hosszabb orrkúp segítségével
  • A kasztni oldalsó erejének fejlesztése
  • Javított fejtámasz, és ennek a kasztnihoz való csatolása

Anyagok:

  • Az anyagokra vonatkozó szabályok átfogó átírása az egyértelműség és a költséghatékonyság jegyében
  • A költségcsökkentés elérése elsősorban a fém anyagok használatával
  • A kompozit anyagok kapcsán status quo
  • A koncepció szerint az anyagoknak kereskedelmileg elérhetőnek kell lenniük

A komponensek besorolása:

  • A komponensek költségvetési okokból 5 kategóriába lesznek bevezetve
  • Listázott csapat komponensek: a csapatok által készített komponensek
  • Standard beszállítói komponensek: egy beszállító tender alapján
  • Előírt tervezői komponensek: az előírtak alapján való tervezés – szabad beszállítás
  • Transzferábilis komponensek: olyan komponensek, amelyek átvehetőek egy csapattól egy másik csapatnak
  • Nyílt-forrású komponensek: olyan komponensek, ahol a tervezés a riválisok számára is elérhető
  • A besorolás részletei a 17-es cikkelyben találhatóak meg

A 2021-es sportszabályok:

  • A cikkelyek újraszervezése az egyértelműség és a konzisztencia jegyében
  • Koncepcionálisan nagyon hasonlít a 2019-es sportszabályokra

A 2021-es pénzügyi szabályok

A pénzügyi szabályok céljai:

  • A versenyképes egyensúly és a fairség promótálása
  • Az F1-es csapatok hosszú távú pénzügyi stabilitásának és fenntarthatóságának biztosítása, eközben az F1 egyedi technológiájának és mérnöki kihívásainak megőrzése

A főbb irányvonalak:

  • A költségvetési sapka bevezetése a teljesítménykülönbségek csökkentése érdekében
  • A költségvetési sapkán belüli szabad költés biztosítása az F1-es csapatok számára
  • Az átláthatóság, a fairség és az egyenlő bánásmód biztosítása
  • A reális átállási idő biztosítása az F1-es csapatok számára
  • A nemzetközileg elismert könyvelési és audit standardokra való hivatkozás a legjobb gyakorlatok szerint

Ha pedig neked is sok ennyi szöveges leírás, itt van egy részletes összefoglaló videó mindarrül, ami változni fog 2021-ben:

forrás: motorsport.com

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!