A Forma-1 hivatalosan is prezentálta a 2021-es évre tervezett szabályokat, amik között több komoly változás is szerepel, érintvén a technikát, a sport irányítását, a hétvégék lebonyolítását, és a pénzügyi oldalt.
A Forma-1-ben nagyon sokat dolgoztak ezeken a szabályokon. A Liberty Media a hatalomátvétele óta azt tervezte, hogy a következő években teljesen átszabja a királykategóriát, mely több sebből is vérzett. Kezdődött minden a modernizálással, az azt érintő folyamatos változtatásokkal, miközben Ross Brawn vezetésével összeállt egy technikai csoport, akik a 2021-es technikai szabályokat kezdték el megalapozni.
A nagy szabályváltozásoknak három fő oka volt:
- az autók könnyebben tudják egymást követni
- a csapatok egy élhetőbb környezetben dolgozhassanak, jobb pénzügyi feltételek mellett
- a jobb pénzügyi és technikai környezettel új csapatok és motorgyártók szálljanak be
A motorsportok csúcsának jövőbeli megközelítését szem előtt tartva az új technikai, sport és pénzügyi szabályok célja a kiegyensúlyozottabb verseny ösztönzése és a versenyképesség előmozdítása. 2021-től kezdve a Forma-1-ben:
- az autók képesek lesznek komolyabb harcokra a pályán;
- kiegyensúlyozottabb lesz a verseny;
- a sikert jobban meghatározza majd, hogy egy csapat hogyan költi el a pénzét, minthogy mennyit költ el –
ideértve egy először teljes mértékben érvényesíthető költségkorlátot (175 millió dollár/szezon); - jobb üzletet jelent a fenntarthatóbb üzleti tevékenység; és a Forma-1
továbbra is olyan sport, amely a világ vezető autóversenye és a tökéletes példája a legmodernebb technológiának. Az egyhangúlag elfogadott szabályok egy új irányítási és profitmegosztási struktúrával karöltve lehetővé teszik, hogy a sport növekedjen és fejlődjön, miközben tovább erősíti az üzleti modellt. Ezek a megállapodások előrehaladott állapotban vannak a csapatokkal.
Aerodinamikai komponensek
Az aerodinamikai szabályok céljai:
- Közelebbi versenyzés
- Az autó egyszerűsítése
- Bizonyos területek túlérzékenységének megszüntetése
- Egyszerűbb első szárny
- Bargeboardok eltüntetése
- A „szívóhatás” visszahozása
Az aerodinamikai szabályok filozófiai pontjai:
- Sokkal inkább a CAD-en alapuló legalitás
- A szabályok kapcsán a koordináta-rendszer bevezetése (X, Y, Z)
- Minden aerodinamikailag releváns területet magába foglal a 3-as cikkely (pl.: fékhűtőnyílás)
Ezeken a területeken láthatunk majd vizuális változást:
- Orrkúp
- Első szárny és véglapok
- A motor légbeömlő nyílása
- Az oldaldoboz légbeömlőjének formája
- Fékhűtőnyílások
- Hátsó szárny és annak véglapjai
Tömeg (Súly)
- A minimum indulósúly megemelése 743 kg-ról 768 kg-ra.
Ennek fő kitevői:
- A nagyobb kerekek
- A gumik tömege
- Az erőforrások
- Egyes előre gyártott alkatrészek
- A biztonsági komponensek
Üzemanyaggal és motorolajokkal kapcsolatos szabályok:
- A Forma-1-ben használt üzemanyagok esetében sokkal nagyobb törekvés a környezettudatosságra:
- 2021-re az üzemanyag 20%-át újrahasznosítható anyagokból kell előállítani
- 2022-től ez az arány növekedni fog, hogy mennyivel, azt a motorszállítókkal, és üzemanyag-szolgáltatókkal közösen elkészített ütemterv dönti el majd.
Az üzemanyagrendszerek:
A szabályok könnyebb betartatása érdekében a következő alkatrészeket a csapatok készen kapják:
- A magas nyomású pumpák
- Az üzemanyagcsövek
- Az áramlásmérők
- A fojtószelepek
- További belső komponensek
Átviteli rendszer
- Elemzés kimutatta, hogy jelentős megtakarítás érhető el a sebességváltó kutatás-fejlesztési költségei kiküszöbölésével: ezt egy konfigurációs fagyasztással érjük el egy ideig.
- Annak érdekében, hogy egy csapat ne ragadjon be egy teljesítménykülönbségbe, a sebességváltó méreteit szigorúbb módon határozzuk meg.
- Egy 5 éves ciklusban egy teljes áttervezés megengedett.
- A kardántengely geometriai egyszerűsítése a költségek miatt
Felfüggesztés, kormány, kerekek és gumik
- A felfüggesztés egyszerűsítése.
- A hidraulikus felfüggesztés tiltása.
- Egyszerűbb fedélzeti rendszerek (rugók, lengéscsillapítók), valamint az inerterek tiltása.
- Kinematikai korlátozások a kerekek gyengén szabályozott területeire.
- A felfüggesztések struktúrájának és a burkolatok elválasztása.
- Nagyobb (18″) szabványosított kerekek.
- A gumiabroncstakarók megtartása legalább 2022-ig (de alacsonyabb költségekkel).
- Az előírtaknak megfelelő kerékagyak, anyák, fékrendszerek.
- Nagyobb tárcsák (278 mm-ről 330 mm-ig).
- Egyszerűbb tárcsageometria: kevesebb, de nagyobb átmérőjű lyukak.
Fékrendszerek
- Nagyobb tárcsák (278 mm-ről 330 mm-ig).
- Egyszerűbb tárcsageometria: kevesebb, de nagyobb átmérőjű lyukak.
Kasztni és homologizáció
- Nagyobb pilótafülkék, hogy ne büntessük a magasabb versenyzőket
- Megnövelt oldalsó dimenziók az oldalsó ütközés elleni biztonság érdekében
- Előírt padlószerkezet az alváz védelmére a kerékvetők ellen, és a csapatok megakadályozására is, hogy jogosulatlan előnyre tegyenek szert (rugalmas padló)
- A 16., a 17. a 18. cikkely egyesítése egyetlen cikkbe vonása (13. cikkely)
A 21 futamra 175 millió dolláros költségvetés vonatkozik, amennyiben ettől eltér a futamok száma, ez annyiszor egymillióval nő, vagy csökken, amennyivel több, vagy kevesebb futamot rendeznek.
- Következetesség a technikai és versenyszabályokkal szemben
- A költségvetési keretbe tartozó árak az alapján lesznek megállapítva, hogy levonja a vizsgálóbizottság a kivételként kezelhető költségeket.
A legjelentősebb, nem a költségvetési plafon alá tartozó összegek:
- Marketingköltségek
- Értékcsökkenés miatti költségek
- Pilóták bére
- Nem forma-1-es tevékenységre fordított összegek
- Nevezési díjak, és a versenyzők szuperlicencének megszerzésére fordított költségek.
- Év végi bónuszok
- A csapat három legmagasabb keresetű alkalmazottjának bére
A bevezetés a következőképpen alakul:
- 2019 decemberéig lesznek a pénzügyi szabályok véglegesítve (Útmutatók a csapatoknak, a bevezetési procedúrák megszervezése, stb.)
- 2020. június 30-ig a csapatok önkéntes alapon benyújthatják 2019-es pénzügyi jelentésüket (úgynevezett próbakör).
- 2021. március 31.: Eddig lehet szintén önkéntesen benyújtani a 2020-as pénzügyi jelentést az FIA-nak büntetés terhe nélkül.
- 2022. március 31.:Ekkor már kötelezően be kell nyújtani a 2021-es pénzügyi jelentést, és ekkor már büntetéseket is oszthatnak a kihágások felfedezése esetén (magyarán 2022-ben lesz 100%-ig érvényben a szabályzat).
Biztonsági fejlesztések:
- Jobb törmelék-elszigetelés egy baleset esetén
- Egy kutatás, amely bizonyos komponensek közé adott gumimembránok segítségével elfojtja a törmeléket
- Jelenleg is dolgoznak azon, hogy megakadályozzák, hogy az egész első szárny leessen az autóról
- Néhány hátsó komponens kipányvázása
- A frontális energia-elnyelés fejlesztése a hosszabb orrkúp segítségével
- A kasztni oldalsó erejének fejlesztése
- Javított fejtámasz, és ennek a kasztnihoz való csatolása
Anyagok:
- Az anyagokra vonatkozó szabályok átfogó átírása az egyértelműség és a költséghatékonyság jegyében
- A költségcsökkentés elérése elsősorban a fém anyagok használatával
- A kompozit anyagok kapcsán status quo
- A koncepció szerint az anyagoknak kereskedelmileg elérhetőnek kell lenniük
A komponensek besorolása:
- A komponensek költségvetési okokból 5 kategóriába lesznek bevezetve
- Listázott csapat komponensek: a csapatok által készített komponensek
- Standard beszállítói komponensek: egy beszállító tender alapján
- Előírt tervezői komponensek: az előírtak alapján való tervezés – szabad beszállítás
- Transzferábilis komponensek: olyan komponensek, amelyek átvehetőek egy csapattól egy másik csapatnak
- Nyílt-forrású komponensek: olyan komponensek, ahol a tervezés a riválisok számára is elérhető
- A besorolás részletei a 17-es cikkelyben találhatóak meg
A 2021-es sportszabályok:
- A cikkelyek újraszervezése az egyértelműség és a konzisztencia jegyében
- Koncepcionálisan nagyon hasonlít a 2019-es sportszabályokra
A 2021-es pénzügyi szabályok
A pénzügyi szabályok céljai:
- A versenyképes egyensúly és a fairség promótálása
- Az F1-es csapatok hosszú távú pénzügyi stabilitásának és fenntarthatóságának biztosítása, eközben az F1 egyedi technológiájának és mérnöki kihívásainak megőrzése
A főbb irányvonalak:
- A költségvetési sapka bevezetése a teljesítménykülönbségek csökkentése érdekében
- A költségvetési sapkán belüli szabad költés biztosítása az F1-es csapatok számára
- Az átláthatóság, a fairség és az egyenlő bánásmód biztosítása
- A reális átállási idő biztosítása az F1-es csapatok számára
- A nemzetközileg elismert könyvelési és audit standardokra való hivatkozás a legjobb gyakorlatok szerint
Ha pedig neked is sok ennyi szöveges leírás, itt van egy részletes összefoglaló videó mindarrül, ami változni fog 2021-ben:
forrás: motorsport.com