fbpx
Főoldal - Személygépjármű - Dimenzióváltás: a Bosch a 3D kijelzők felé nyit

Dimenzióváltás: a Bosch a 3D kijelzők felé nyit

2019-11-14T17:06:38+01:002019. november 15.|Címkék: , , , , |

0

Új mérföldkő a digitális kijelzők történetében

  • Steffen Berns, a Bosch Car Multimedia elnöke szerint “A képernyők fokozatosan interaktív rendszerekké válnak”.
  • Biztonságosabb: a 3D hatás következtében a vizuális információk könnyebben feldolgozhatók
  • Hatékonyabb: a Bosch valamennyi vezérlőfunkciót egy központi feldolgozóegységben (CPU) tömöríti

3D hatás a vezetőfülkében

A 3D-kijelzők a legújabb trendet képviselik. A mozivásznon a 3D hatás elsősorban a film élvezeti értékének növelésére szolgál, ám egy jármű esetében másról van szó. Berns szerint a kijelzők mélységélessége folytán az autó vezetője rövidebb idő alatt képes a fontos vizuális információkat értelmezni, legyen szó akár egy vezetéstámogató rendszertől, akár a közlekedési torlódásra figyelmeztető asszisztenstől érkező információkról. Azok a figyelmeztetések, amelyek szinte leugranak a képernyőről, jóval szembetűnőbbek, így hamarabb késztetnek reagálásra is. Parkoláskor a hátsó kamera képe sokkal valósághűbb, így a vezető jóval korábban észlelheti az akadályokat, emellett jobban fel tudja mérni, hogy mekkora a távolság a hátsó lökhárító és – mondjuk – a garázs fala között. Magas épületek között navigálva is döntő szerepet játszik a 3D hatás, ugyanis a térképkijelző térbeli mélysége egyértelművé teszi, hogy melyik épület mögött van a következő útkereszteződés. Új képernyőjén a Bosch passzív 3D technológiát használ, amelyhez semmilyen kiegészítő felszerelés – például 3D-szemüveg vagy a szemmozgást követő funkció – nem szükséges.

Innovatív és interaktív

Az emberi szem az érzékszervi észlelések 90 százalékáért felelős. Egy adat puszta megjelenítése az autó képernyőjén lassan már a múlté: a jövőben minden a felhasználó és a kijelző közötti interakcióról fog szólni – a Bosch pedig teljes mértékben felkészült erre. Portfóliójában a legkülönbözőbb megoldások szerepelnek a kisméretű lapos kijelzőktől kezdve a nagy, íves egységekig, de a szokatlan, levágott sarkú vagy a kerek formák sem hiányoznak. Ráadásul az interakció történhet hang- vagy érintésvezérlés formájában, az utóbbi érintés-visszajelzéssel is. „A Bosch az összes vásárlói igénynek megfelelő infotainment-rendszereket fejleszt,“ – mondta Berns. Az ember-gép interfész (HMI) főleg abban az esetben tölt majd be kulcsfontosságú szerepet az autó és vezetője közötti interakcióban, amikor a jövő autósai robotpilótára bízzák a vezetést.

Mindennek a kulcsa: a backend

Ahogy a kijelzők egyre nagyobbak, sokoldalúbbak és intelligensebbek lesznek, főleg ha még hang- és érintésvezérlésre is alkalmasak, egyre nagyobb számítási teljesítményt igényelnek, ami jóval több vezérlőegység meglétét vonhatja maga után. Már most is mintegy 15 backend feldolgozó egység vezérli a kijelzőt és az operációs rendszereket. A Bosch mindössze egyetlen fedélzeti számítógépet alkalmaz a teljes ember-gép interfész koordinálására, és az összes szabályozófunkciót egyetlen központi egységben tömöríti. „Intelligenciával ruházzuk fel a vezetőfülkét,“ – jelentette ki Berns. „A kevesebb vezérlőegység kisebb tömeget, egyben a jármű rövidebb fejlesztési idejét jelenti. Ezen felül az OTA-frissítéseknek köszönhetően az infotainment rendszert olyan egyszerűen tudjuk naprakésszé tenni, akár egy mobiltelefont.”

Első a biztonság

A járművekben működő kijelzőknek szigorú biztonsági normáknak kell megfelelniük. Főleg a hőmérséklet-ingadozások és a vibráció miatt a követelmények itt magasabbak, mint a fogyasztói elektronikai cikkek esetében. Egy autóban található kijelzőtől tökéletes működést várunk el -40 és +120 °C között, a jármű teljes élettartama alatt. Még részleges meghibásodás esetén is fontos, hogy a minimális mennyiségű létfontosságú információ megjelenjen. A Bosch operációs rendszereit alapos vizsgálatoknak vetették alá, hogy azok ilyen szempontokból is tökéletesen megfelelők legyenek.

Az 1980-as évek óta a vállalat újabb és újabb mérföldköveket állít a járművekhez fejlesztett kijelzőeszközök terén. Ennek egy példája a világ első digitális kijelzője, amely az Audi Quattro műszerfalán jelent meg. Szintén a Bosch-nak köszönhetően mintegy öt évvel ezelőtt megkezdődött a legelső szabadon programozható kijelzők gyártása (Audi TT). Végül a Bosch áll a világ első ívelt digitális műszeregysége mögött is, amely a legújabb Volkswagen Touareg “Innovision cockpit” műszerfalában debütált.

A vállalat digitális innovációival elektromos kerékpároknál és motorkerékpárokon is találkozhatunk.

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!