fbpx
- - Jelzőlámpa történelem- Vajon mit hoz a jövő?

Jelzőlámpa történelem- Vajon mit hoz a jövő?

2019-08-05T14:20:29+02:002019. augusztus 5.|

1

AZ ELSŐ KÖZLEKEDÉSI JELZÉSEK

A BBC szerint a forgalmi dugó már az autók megjelenése előtt problémát jelentett, amikor az 1860-as években lovaskocsik és gyalogosok lepték el London utcáit. Azonban egy brit mérnök vasútigazgató, John Peake Knight megoldást ajánlott a forgalom kontrollálására. A vasutak esetében nappal a szemaforok a STOP and GO felirattal, éjszaka pedig piros és zöld világítással jelezték a vonatok számára, a továbbhaladás lehetőségét és a megállás kényszerét.
A közlekedési lámpa egyik első képviselője egy kétállású, szemaforszerű jelző először 1868. december 9-én Londonban a Parlament közelében a Bridge Street és a Great George Street-i kereszteződésben kezdett el működni. Vízszintes állásban megállást, 45 fokos szögben lehajtva áthaladást jelzett, éjszaka pedig piros és zöld fényű gázlámpával világították meg. A nagy siker miatt Knight további jelzőrendszerek telepítését szorgalmazta és eleinte úgy tűnt egyre szélesebb körben alkalmazzák a megoldást. De egy hónappal később közegészségügyi veszélynek nyilvánították, mert egy, a jelzők működését ellenőrző rendőr súlyosan megsérült, miközben az arca közvetlen közelében robbant fel egy lámpa.

A közlekedési jelzőlámpa története és jövőbeli funkciói

SZABADALMAK

A balesetet követően, mintegy négy évtizeddel később, a közlekedési jelzések népszerűsége ismét elkezdett nőni, jellemzően azonban inkább az Egyesült Államokban, amikor az első autók megjelentek az utakon. Az 1900-as években számos szabadalom született, melyek az alapötletet megújítva különféleképpen képzelték el a forgalom szabályozását.
A Family Search szerint az első elektromos közlekedési jelzőlámpa 1912-ben, Salt Lake City-ben egy rendőr, Lester Farnsworth Wire nevéhez köthető. A lámpát egy kereszteződés kellős közepére telepítették, ahol a rendőr maga fordította különböző irányokba a lámpát, irányítva ezzel az autós forgalmat.
Többek között James Hoge is azon első feltalálók között tudhatja magát, akik az elektromos jelzőlámpa fejlesztésében jeleskedtek. 1914. augusztus 5-én Hoge elképzelése szerint a kereszteződés minden sarkára telepítettek jelzőket, melyek a STOP és a MOVE felirat váltakozásával kontrollálták a forgalmat.

A JÖVŐ KÖZLEKEDÉSI LÁMPÁI

Az önvezető autók megjelenésével a jelzőlámpák technológiájának továbbfejlesztése egyre inkább valóságossá válik. A MIT Senseable City Lab 2016-ban publikált tanulmányaiban például egyáltalán nem is léteznek jelzőlámpák. A jövőben, egyes elképzelések szerint minden egyes autó között kommunikáció fog létre jönni, melynek köszönhetően az autók a lámpáknál való megállás helyett automatikusan kezelik és fenntartják az egymás közötti távolságot és sebességüket, hogy zavartalanul áthaladhassanak az adott kereszteződésen.
Egy másik innovatív ötlet szerint viszont a lámpák mesterséges intelligenciával fognak majd rendelkezni, így nem egy központi rendszer, hanem a változó közlekedési körülmények irányítják majd a forgalmat. A rendszer képes másodpercről másodpercre, valós idejű attribútumokat felállítani, az információkat pedig egy kiterjesztett, nagyobb területen képes alkalmazni, így az egyes kereszteződések nem önálló egységként, hanem egy rendszer tagjaként, összehangolva funkcionálnak majd.
De az is lehet, hogy nemsokára az okostelefon fogja megmondani mit tegyünk egy-egy esetben; ajánlhatja az autó helyett a vonat használatát annak érdekében, hogy az utas a leggyorsabban elérhessen a célállomáshoz.
A közlekedési tesztek már 2012 óta zajlanak, a legfrissebb adatok szerint az utazási idők átlagosan több mint 25%-kal, a piros lámpánál való várakozás pedig körülbelül 40%-kal csökkent.

A közlekedési jelzőlámpa története és jövőbeli funkciói

Forrás: www.tudomanyplaza.hu

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!