Manapság az új generációs motorokban az égési folyamat hatására jelentős mennyiségű forgásirányú rezgés keletkezik. Annak érdekében, hogy megóvják a motor létfontosságú alkatrészeit ezektől a rezgésektől és igénybevételektől, egyre szélesebb körben alkalmazzák a főtengelyre szerelt, rezgéscsillapítóval ellátott szíjtárcsákat.
Egy ilyen rendszer a FEAD (kisegítő berendezések szíjhajtása) is, melyben a csillapítóval ellátott szíjtárcsa elnyeli a rezgéseket és ennek köszönhetően maximalizálja a rendszer teljesítményét, illetve biztosítja a hosszú élettartamot.
FŐBB JELLEMZŐK
A rezgéscsillapítós szíjtárcsa megnöveli a kisegítő hajtáslánc összes berendezésének teljesítményét.
Főbb hatásai a következők:
- Megóvja a főtengelyt a káros igénybevételek hatásától
- Csökkenti a szíj kopását és megakadályozza a túlzott terhelések továbbítását a feszítőre és a rendszer egyéb berendezéseire
- A motorzaj csökkentésével hozzájárul az utazók komfortérzetének növekedéséhez
- Csökkenti a zaj okozta rezgések erejét, javítva az utasok kényelmét
SZIMPLA
Ez a típus készülhet kiegészítő szíjtárcsával (Poly-V) egybeépítve vagy anélkül is. Amennyiben nincs egybeépítve a szíjtárcsával, úgy közvetett rezgéscsillapítóként ismert.
Mikor és miért használják?
A legtöbb szabványos zajcsillapítási elvárásnak megfelelő alkalmazás esetében.
DUPLA
Két különálló gumielem csatlakozik a csillapító fém alkatrészeihez, amelyek rendszerint különböző merevségűek, így a rezgések a különböző frekvenciát semlegesítik.
Mikor és miért használják?
Nagy teljesítményű és nagy rezonanciájú alkalmazásokban (főként dízel motorokban).
SZÉTKAPCSOLÓDÓ
Több fém alkatrész gumigyűrűkkel egybeépítve. A hajtáslánc rezgéscsillapítását az acélrugók biztosítják a gumi alkatrészek helyett.
Mikor és miért használják?
Az új generációs nagy teljesítményű motorokban, ahol hozzájárul a hajtáslánc egyenletesebb teljesítményéhez és biztosítja a hosszú élettartamot. Alkalmazható indító-generátor egységekhez is.