fbpx

Biztonságos a 2WD off-roadozás?

2022-08-11T16:11:48+02:002022. augusztus 12.|Címkék: , |

0

Azok számára, akik valóban le akarnak térni a kitaposott ösvényről, az off-road az igazán testhezálló vezetési kaland. A kifejezést a burkolat nélküli felületeken való vezetés leírására használják – beleértve a sártócsákat, füves mezőket, sziklákat, meredek dombokat, homokdűnéket és még sok mást.

Bár technikailag bármilyen autót ki lehet vinni terepre, nem minden jármű alkalmas arra, hogy megfelelően kezelje a burkolat nélküli utakhoz társuló viszonyokat és körülményeket. A terepjárókat úgy tervezték, hogy megbirkózzanak a zord vezetési körülményekkel, mivel többnyire négykerék-meghajtással (4WD vagy 4×4) rendelkeznek. A 4WD-s járművekben a motor mind a négy kereket hajtja, így nagyobb tapadást biztosít. A kétkerék meghajtású (2WD) járművekben a motor csak két kereket hajt meg (általában az elsőket). Ezek a járművek nem feltétlenül veszélyesebbek a terepen, de nehezebb lehet velük közlekedni az egyenetlen felületen, könnyebben elakadhatnak.

Akár 2WD-, akár 4WD-s terepjárót választunk, azt szeretnénk, ha járművünk jól felszerelt lenne. A megfelelő hasmagasság (az alváz alja és a talaj közötti távolság) segít átjutni sziklákon, dombokon és egyéb egyenetlen felületeken. A célirányosan kiválasztott felfüggesztés is elengedhetetlen. Az út egyenetlensége, a mélyebb gödrök, huppanók és buckák szükségessé tehetnek egy olyan felfüggesztést, amely a gyárinál nagyobb vertikális mozgást tesz lehetővé.

A 4×4 jelentősége terepen

A 4WD-s jármű egyik legnagyobb előnye a nagyobb tapadás az úton – vagyis az, hogy a kerekek képesek a talajhoz tapadni, bármilyen durva legyen is a terep. Ez azt jelenti, hogy még ha a hátsó két kerék el is akadna a sárban, az első kettő elegendő tapadással rendelkezik ahhoz, hogy kijuttassa a járművet az akadályból. A 4WD tehát segít átjutni egy technikásabb terepen is.

A 4WD járművek jellemzően alacsony áttételű móddal is rendelkeznek, amely segít átjutni a mély tócsákon és megmászni a meredek dombokat. A 4WD-s járművek mégis gyakrabban ragadhatnak bele a sárba, mint azt az emberek gondolják, mert ugyanazok az alapvető differenciálműveik, mint egy 2WD-s autóknak. A differenciálművek lehetővé teszik, hogy a kerekek különböző sebességgel forogjanak például egy kanyar során. A terepen minimális tapadási körülmények között a differenciálmű hajlamos a legkönnyebben forgó abroncsra leadni az erőt, így az abroncs elakadhat akár 2WD, akár 4WD esetén is.

A 4WD jármű vásárlása sok ember számára drága lehet, de nem feltétlenül kell plusz pénzt költenünk ahhoz, hogy nagyszerű off-road élményben lehessen részünk. Manapság sok 2WD modellt olyan felfüggesztési rendszerrel terveztek, amely jól képes kezelni a terepviszonyokat. Ezenkívül 2WD járművek is személyre szabhatók emelőkészletekkel (melyek extra hasmagasságot biztosítanak) és nagyobb kerekekkel, amelyek nagyobb tapadást biztosítanak terepen. Emellett léteznek például differenciálmű reteszelő rendszerek is, amelyek zárják a tengelyt, ha egy kerék csúszni kezd, így mindkét keréknek teljes erőt adhatunk, ha elakadnánk a sárban.

 

Forrás: adventure.howstuffworks.com

Szerző: Stephanie Watson

Dátum: 2022.08.12.

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top