fbpx

Lehet defektjavítást végezni motorkerékpár abroncson? Jobb először tisztában lenni a következőkkel!

2022-06-14T16:23:00+02:002022. június 16.|Címkék: , |

0

A motorkerékpár gumiabroncs defektjavítása kényes téma motoros közösségben. Nagyjából 50-50%-ban oszlik meg, hogy lehet-e foltozni egy motorkerékpár gumit, vagy sem. Még inkább megosztottak a vélemények, amikor arról van szó, hogy kell-e vagy sem. Kinek van igaza? Kezdjük magával a kérdéssel.

Végezhetünk defektjavítást egy motorgumin? Röviden: igen. Noha egyesek azt állítják, hogy ez a legveszélyesebb dolog, amit tehetünk, bizonyítékok támasztják alá, hogy adott esetben megfelelő lépés lehet, de csak akkor, ha helyesen kerül kivitelezésre. A motorkerékpár gumi defektjavítása azonban csak ideiglenes megoldást jelent, amíg maga az abroncs nem kerül cserére.

A továbbiakban részletesebben megvizsgáljuk a kérdést, hogy a legbiztonságosabb és legfelelősségteljesebb módszert adjunk egy ilyen kényes helyzet kezeléséhez.

Lehet-e javítani egy motorkerékpár gumit?

A nyilvánvaló válasz igen. Az igazi kérdés az, hogy kell-e foltozni egy motorkerékpár gumit? A válasz nem olyan egyszerű. Először is, nagyon nehéz lesz olyan gumist találni, amely hajlandó lenne javítani a motorkerékpár gumiabroncsát. Ha kijavítják, felelősséggel tartoznak azért, ha a defektjavítás nem tart és baleset történik. A legtöbb szerviz nem vállalja a kockázatot.

Mindig eseti alapon kell eldönteni, megfelelő átmeneti megoldást jelenthet-e a defektjavítás.

Van néhány különböző helyzet, amikor ez veszélyesebb megoldást jelenthet, mint a segélyhívó.

Hol van a defekt?

Ez jelenti a legnagyobb problémát. Bizonyos helyzetekben – a defektjavításhoz való viszonyunktól függetlenül – egyáltalán nem biztonságos a gumiabroncs foltozása.

Az első szempont az, hogy hol található a lyuk az abroncson.

Ha a lyuk az oldalfalon van, nem javítható. A motorkerékpár gumiabroncsainak oldalfala nem elég stabil ehhez. A gumi itt sokkal vékonyabb, mint az abroncs többi részén, és az oldalfal rugalmas, hogy elősegítse a kanyarodást. Az oldalfal instabil jellegéből fakadóan könnyedén tönkre teheti magát a javítást.

Első vagy hátsó abroncs?

Amikor csak lehetséges, jobb elkerülni az első gumiabroncs foltozását.

Ha egy javítás a hátsó abroncson instabillá válik, akkor jó eséllyel lassan meg lehet állítani a motorkerékpárt.

Az első gumiabroncs esetében pontosan ugyanezt a műveletet végrehajtani rendkívül veszélyes, mivel a kiáramló levegő szinte lehetetlenné teszi a kormányzást, ami akár súlyos következményekkel is járhat.

DIY feladat?

Ha véletlenül egyedül találod magunkat a semmi közepén, és először szembesülsz egy önálló defektjavítás lehetőségével, a válasz egyértelmű: ne tedd! A kezdők által foltozott gumik biztonsága és stabilitása a legjobb esetben is kiszámíthatatlan.

Hacsak nem távolítottuk el a kereket, és nem végeztük el professzionálisan a defektjavítást, valójában csak magából a lyukból nem lehet megállapítani, mennyire sérült az abroncs. Néha az öv sérült, ami lehetetlenné teszi a megfelelő foltozást. Néha az alatta rejlő sérülés túl nagy ahhoz, hogy javítható legyen, akármilyen tapasztaltak is vagyunk a téren.

Ebben az esetben az egyetlen teendő: biztonságosan lehúzódni az út szélére és segítséget hívni. A segítséghívás ára mindenképp sokkal kedvezőbb, mint egy sérülés vagy esetleg egy komoly baleset elszenvedése.

Különbséget jelent a motorkerékpár típusa?

Teljes mértékben!

Egy dirt bike-on a terepen sokkal biztonságosabb befoltozni a gumit, és folytatni a napot.

Míg az utcai motorkerékpárokon acélszíjak vannak az abroncs belsejében, addig a dirt bike-ok esetében nincs. Többnyire vászonöv található a gumiabroncs falán, ami sokkal „megbocsájtóbb” konstrukció: amennyiben ez sérül, a helyzetünk legfeljebb kissé bosszantó lesz.

Ez nem így van egy utcai motor esetében. Csakúgy, mint az autók abroncsainál, itt is található merevítő öv az abroncsban. Ez trükkös lehet, mert ha az öv elkezd szétválni a lyuk közelében, az azonnali eresztést és potenciálisan veszélyes helyzetet eredményez.

Mit kell figyelembe venni, ha foltozott kerékkel közlekedünk

Mindenekelőtt csökkentenünk kell a sebességét. A használat ellenkező esetben a futófelület kikopását eredményezheti, ami további problémákhoz vezet. Ha csoporttal vagyunk, ilyenkor jó ötlet a közepén haladni, így probléma esetén gyorsan kaphatunk segítséget.

Az időjárási viszonyok is hatványozó tényezővé válnak: a már önmagában is csúszós útfelületet egy rossz gumiabroncs még veszélyesebbé tesz.

Meddig lehet motorozni javított abronccsal?

Erre nincs egységes válasz. Minden javítás és minden gumiabroncs más.

A motoros közösségben az az általános konszenzus, hogy csak addig használjuk a javított gumit, ameddig szükséges. Amint ki tudjuk cserélni, azonnal tegyük is meg.

Milyen típusú óvintézkedéseket tehetünk, hogy elkerüljük a defektjavítás szükségességét?

A gumiabroncsok gondozása és állapota a rutin karbantartás részét kell, hogy képezze. Ügyeljünk arra, hogy a cserét a gyártó futásteljesítményre vonatkozó irányelvei alapján ütemezzük. A gumiabroncsok megfelelő légnyomásának fenntartása is nagyon fontos.

Néha – minden óvatosság és felkészültség ellenére – váratlan történik. Nem lehet megjósolni egy szög és egy addig tökéletes abroncs találkozásának kimenetélt. Senki sem tudja megjósolni a körülötte lévő autósok viselkedését és tudatosságát. Amit azonban megtehetünk, hogy gondosan karbantartjuk járművünket, és felelősségteljesen viselkedünk.

 

Forrás: Motofour

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top