Akár sportmotorral vagy Harley-val, túragéppel, off-road járgánnyal vagy robogóval jár, abroncsra mindenképp szüksége van. De nem mindegy, milyen abroncsot választ.
Hogyan válasszam ki a legjobb motorkerékpár gumiabroncsot?
Evidencia, hogy járművünknek megfelelő méretű, sebesség- és terhelési indexű abroncsot válasszunk.
A választás során érdemes figyelembe venni a választott gumiabroncs várható tartósságát, teljesítményét, a használat során várható időjárási viszonyokat, a bejárandó út típusát, az esetleges poggyászt. Nem létezik minden követelményt maximálisan kielégítő, univerzális gumiabroncs, de az utóbbi évek technológiai fejlődésének köszönhetően a mai közúti gumik nagy részénél jó nedves és száraz tapadásra, valamint hosszabb élettartamra számíthat.
Mitől jó egy gumiabroncs különböző körülmények között?
A jó abroncsot a konstrukció, az összetétel és a futófelület mintájának gondosan megtervezett egysége alkotja. A gumiabroncs szerkezeti felépítése a megfelelő keverék felhasználásával és egy jól átgondolt mintával képes sokoldalúan jó teljesítménnyel felruházni az adott modellt.
Mi számít igazán a futófelület mintájának kiválasztásakor?
A közúti gumiabroncsok esetén természetesen a hatékony vízelvezetés, valamint az optimális hőmérséklet elérése és megtartása.
A terepen való haladásra szánt gumiabroncsoknál a tartósság mellett kiemelten fontos a megfelelő tapadás a laza felületeken.
Mi a különbség a tömlővel használható (TT) és a tömlő nélkül használható (TL) gumiabroncsok között?
Egyszerűen fogalmazva: egyetlen réteg anyag az abroncs belső oldalán.
A gumiabroncsban használt összes anyag a teljesítményről szól: a tapadás, a rugalmasság és a tartósság egyensúlyáról. Meglepő lehet, de az ideális gumi keverék porózus, ezért – bár igen lassan, de – a betöltött levegő idővel elszivárog az abroncsból.
A folyamat megakadályozására jelenleg két megoldás létezik.
A tömlővel használható (TT = Tube-type) abroncsok esetében egy, a gumiabroncsétól eltérő gumikeverékből készült „belsőt” használva az optimális nyomás megtartható. Ez a megoldás alig befolyásolja az abroncs általános teljesítményét, azonban akad hátulütője. Egy defekt esetén a tömlő gyorsan veszíti el a betöltött levegőt, mely nagy sebességnél veszélyessé válhat.
Elsősorban a biztonságot szem előtt tartva hozták létre a tömlő nélküli (TL = Tubeless) gumiabroncsokat: az abroncs belső felületén folytonos – a tömlők anyagához hasonló – légzáró réteg található. Ennek köszönhetően egy esetleges defekt esetén a tömlő nélküli abroncsok jellemzően lassabban eresztenek le, így a motorosnak lehetősége van lelassítani, majd biztonságosan megállni.
Ha ritkán, keveset használom az abroncsokat, meddig bírják?
Amíg a gumiabroncsot hűvös, száraz helyen, közvetlen napfénytől, vegyszerektől vagy más ózonhatásoktól védve tárolják, sokáig megőrzi minőségét.
A tíz évnél öregebb abroncsok cseréje azonban javasolt.
Szükséges állványon tárolni a motort az abroncsok épségének megőrzése érdekében?
A motorosok néha attól tartanak, hogy a motorkerékpár gumiabroncsok deformálódnak, ha hosszú ideig azokon áll a jármű. Valójában a legfontosabb tennivaló a megfelelő mértékben felfújt állapot megtartása: a gumiabroncsok megfelelő nyomása mellett nem feltétlenül kell felemelni a járművet.
Hogyan ellenőrizzem a motorkerékpár gumiabroncs-nyomását?
A nyomás ellenőrzése az abroncsok hideg állapotában szükséges. Az úton való haladás során a gumiabroncs felmelegszik, így a mért érték akár kb. 0,5 barral (kb. 7 psi) változhat.
Mekkora az optimális gumiabroncs-nyomás?
A motorkerékpár használati útmutatójából megtudhatja az ajánlott értékeket. A gyártók alapos tesztelésnek vetik alá a motorokat, így megbízható ajánlást tesznek erre vonatkozóan.
A nem megfelelő nyomás csökkenti az abroncsok élettartamát, befolyásolhatja a jármű irányíthatóságát. Alacsony nyomáson a gumiabroncs deformálódik, könnyen túlmelegedhet és megsérülhet. Ha túlságosan felfújja a gumiabroncsokat, azok ugyancsak egyenetlenül kopnak, kezelhetőségük romlik és az utazás is kényelmetlenné válhat.
Csökkentenem kell a gumiabroncs nyomást nedves és rossz időben?
Nem. Az abroncsokat úgy tervezték, hogy meghatározott nyomáson működjenek. Vannak, akik télen csökkentik a gumiabroncsok nyomását, mert úgy gondolják, ezzel jobb tapadást érnek el. Bár az abroncsok könnyebben felmelegedhetnek, de az érintkezési felület a deformáció miatt csökken, a futófelület mintázata kevésbé hatékonyan fog működni; az abroncsok gyorsabban elhasználódnak és potenciálisan veszélyessé válhatnak.
Forrás:
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/news-and-views/advice/bike-maintenance/bikesocials-complete-guide-to-motorcycle-tyres