fbpx

F1: Magyarországon a cirkusz!

2020-07-14T16:06:49+02:002020. július 17.|Címkék: |

0

A július elején újraindult Formula-1-es világbajnokság harmadik versenyére hazánkba érkezik a hétvégén.

Ahogy márciusban a járvány világméreteket öltött, elkezdett minden versenyszervező, így a magyarok is, azon gondolkodni, hogy hogyan tovább, hogyan és mikor lehetne majd futamot rendezni a világjárvánnyá alakult koronavírusos helyzetben. Gyulay Zsolt, a Hungaroring elnök-vezérigazgatójának elmondása szerint Ausztria, Magyarország és Anglia volt a legnyitottabb a pályák közül arra, hogy amint enyhül a vírushelyzet és versenyt lehet rendezni, megnyissa kapuit a Forma-1-esek előtt. Így alakult, hogy ilyen sorrendben rendezhet futamot e három ország. Ausztriában és Angliában is két futamot rendeznek két egymás utáni hétvégén míg Magyarországon egyet. A magyar szervezők azonban nyitottak egy újabb versenyre, ha kell, akár őszi időpontban is, de nem később, mint október végén.

A pandémia miatti korlátozások a Magyar Nagydíjat is érintik. Zárt kapus futam lesz, tehát nem fogadhat nézőket. A szervezési költségek viszont nem lesznek kevesebbek, amelyet a jogdíjjal együtt a pálya a jövőben kíván kikalkulálni a soron következő futamok kialkudott jogdíj csökkentéséből. Egy biztos 2027-ig rendezhetünk Forma-1-es futamot a mogyoródi versenypályán.

Az első két Ausztriában rendezett futam alapján kijelenthetjük, hogy a csapatok hozzák a télvégi teszteken mutatott formájukat. A Mercedes továbbra is hengerel, sőt motorja mindennél erősebbnek tűnik. A Red Bull az első hétvégén dupla balszerencséje révén nem tudott hazai pályán bizonyítani, míg a második hétvégén pilótái a harmadik és negyedik helyet szerezték meg. A Red Bull célja idén továbbra is az, hogy Max Verstappen révén világbajnok legyen. A Ferrari katasztrofális teljesítményt nyújt, ez alapján talán jobb is Sebastian Vettelnek, hogy otthagyja a csapatot. 2021-ben ugyanis az idei konfigurációjú autóval fognak a csapatok versenyezni (kivétel a McLaren, amely korábban meghirdetett Mercedesre történő motorváltását végrehajthatja).

Fernando Alonso Forma-1-es visszatérését nem igazán lehetett titokban tartani, s már a karanténidőszakban is felvetődött a neve a megüresedett Renault-üléssel kapcsolatban. A Stájer Nagydíj hetében hivatalosan be is jelentették, hogy a spanyol pilóta visszatér ahhoz a csapathoz, ahol dicsőséges pályafutást futott be, s ahol világbajnoki címeit szerezte. Miközben a spanyol pilóta helye biztos a 2021-es mezőnyben, addig Sebastian Vettelé nem. Több csapat is szóba került vele kapcsolatban, de egyre szűkösebbnek tűnnek a lehetőségei.

S hogy mégis mire számíthatunk az elkövetkező hétvégén? Pihenés nélkül, a harmadik hétvégén versenyeznek majd a csapatok. Talán ennyire a szezon elején még nem számít ez annyira, de minden bizonnyal fáradtabbak lesznek a résztvevők a szokásosnál. A magyar pályát mindig is nehéznek tartották a csapatok, ahol nehéz előzni. Monacóhoz hasonlóan itt sem pihenhetnek verseny közben a pilóták. Egyik kanyar a másikba vezet, s mindössze egy egyenes – a célegyenes – található a pályán, amely nem is olyan hosszú, így nem ad alkalmat a pihenésre. Fontos a jó fékstabilitás és a kocsi húzása a kanyarokból kijövet. A Hungaroringen az a csapat a nyerő, amely jó mechanikai tapadással, valamint húzással bíró autóval és jó fizikai kondícióval rendelkező pilótával áll rajthoz.

Ez az a pálya ugyanakkor, melyet mindenki nagyon kedvel, s ahová mindig szívesen jönnek a pilóták és csapatok. Ennek köze van a kitűnő szervezéshez, a jó hangulathoz és Budapest, mint nyüzsgő főváros, közelségéhez. Bár nem tartozik a modern pályák közé, sokan épp emiatt kedvelik. Az elavult területek (főépület, bokszok, versenyirányítás) átépítése pedig a közeljövőben elkezdődhet. A Magyar Nagydíjakról általában elmondható, hogy forróságban zajlanak, s ez várhatóan idén sem lesz másként. Ha esne, az megkeverné a lapokat, ahogy korábban is láttuk már.

A 2020-as versenynaptár új tagjai
Úgy néz ki, hogy a világjárvány következtében egyelőre egy kontinensen, Európában, zajlanak majd a csaták. A nyolc már ismert európai futamot követően még kettőt jelentettek be a múlt héten. Mugellóban a Ferrari 1000. Forma-1-es futamát tartják majd szeptember közepén és utána következik egy futam Szocsiban, az eredeti időpontjában. Hockenheim (Németország), Imola (Olaszország) és Portimao (Portugália) neve is szóba került, mint lehetséges további helyszínek a koronavírus járvány terjedésének tükrében. Hanoi (Vietnám), Bahrein és Abu-Dzabi zárná a sort. Sokáig úgy volt, hogy Kínában rendezhetnek futamot, akár kettőt is, de végül a kormány úgy határozott, hogy az év végéig nem lehet nagy sporteseményeket rendezni az országban, így várhatóan nem lesz Forma-1 sem.

A verseny és a pálya
A kanyarok bár lassúak, de stílusuk mégis érdekessé teszi a Hungaroringen való versenyzést. A pálya néhány részén lehet előzéssel próbálkozni, de nagyon óvatosan kell vezetni. A Hungaroring nagy teszt a pilóták számára. Az aszfaltcsíkon az autók tapadását maximálisra állítják be, s nem lényeges a motor maximális ereje. Fontos arra koncentrálni, hogy jó legyen a tapadás a lassú kanyarokban, s jó legyen a kigyorsítás a kanyarokból. Az abroncsok is fontos szerepet játszanak a Hungaroringen. Az új sötét aszfaltborítás agresszívabb, ami segíti a nagyobb tapadást, és így gyorsabb köridőket eredményezhet. A sötét színű aszfalt forró idő esetén nagyon felmelegedhet, és ez hatással lehet majd a gumikopásra, sokkal inkább, mint a régi aszfalt esetén.

 

A 70-körös Magyar Nagydíj július 19.-én 15.10-kor veszi kezdetét. A pálya hossza: 4,381 km, a teljes versenytáv 306,630 km. A pályarekordot, amelyet Michael Schumacher tartott 2004 óta tavaly Max Verstappen megdöntötte. A holland pilóta ideje 1 perc 17,1031 másodperc volt.

Forrás: automotor.hu

Iratkozz fel hírlevelünkre!


Kövess minket közösségi oldalainkon!

Go to Top