A kuplung nélküli váltás is olyan, mint az összes többi mozdulat a motoron: ha jól csinálod, akkor nem árt, de ha nincs hozzá érzéked, akkor kár erőltetni… Amennyiben nem vagy biztos benne, hogy jó a technikád és félted a gépet, akkor egyszerűen vegyél hozzá egy utólag beépíthető gyorsváltót. Ma már elfogadható áron találsz itthon is, a saját gépemhez például alig 70 rugó – ennyit megér a lelki nyugalmad szerintem. Persze ki is tanulhatod, hogyan kell így kapcsolgatni, például ez a videó segít benne:
Öt mozdulat helyett csak kettő – egyszerűbb és gyorsabb a kuplung nélküli váltás, már ha jól csinálod…
Kuplung nélküli váltás – áldás vagy átok?
Amikor a kuplungkart behúzod, a váltót gyakorlatilag függetleníted a hajtáslánc többi elemétől, megszűnik a gyorsításból vagy a motorfékből adódó terhelés. Miként a neve is mutatja, ez a tengelykapcsoló, vagyis kapcsolatot teremt a motor egyes alkatrészei között. Ezt a kuplung nélkül váltók a következő módon oldják meg:
- Enyhén felfelé nyomják a váltókart, kis erővel, éppen csak annyira, hogy érezzék a kar ellenállását a csizma orrán.
- A gázt visszaveszik, de nem teljesen, hanem csak annyira, hogy a hajtott kerék szinkronban forogjon a váltó fogaskerekeivel, vagyis se gyorsító, se lassító erő ne hasson a motorra.
- Amikor ez létrejön, a felváltás gyorsan, szinte hangtalanul megtörténik, és újra gázt adnak, majd a következő fokozatnál újra.
Ha ilyen egyszerű, akkor miért nem ez terjedt el, és miért nem ezt oktatják, illetve írják a motor kezelési könyvében?
A hiba ezúttal is a változó, azaz maga az ember. Ha nem érzi ezt a mozdulatot, akkor a váltót feszítve, nagyon lassan, akadozva kapcsol fel, és ezt a motor alkatrészei is megérzik. Ráadásul a visszaváltásnál már korántsem elég ez az apró mozdulat, ott már tényleg nehezebb feladat, hogy csupán a gázkezeléssel kiegyenlítsd a fordulatszámot és zökkenőmentesen visszakapcsolj.
Akárhogy is, a többség marad a hagyományos megoldásnál, vagy éppen benevez egy DCT-s gépre, illetve bármilyen gyorsváltóra, de ettől még nem kerül máglyára az sem, aki ki tudja „dekázni” csuklóval a mozdulatot.
Íme, a slusszpoén: ezért ne erőltesd, ha nem megy… (Kép: Zso/SportMotor.hu)
Forrás: Sportmotor.hu, hegylakok.hu
